مدیرکل منابع طبیعی منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام گفت: طبق برنامه ریزی های انجام شده ظرفیت تولید نهال در نهالستان های استان در سال جاری به ۲۰میلیون اصله خواهد رسید.
کد خبر: ۹۶۶۵۰۴
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۰ 25 May 2021

به گزارش تابناک ایلام ؛ رضا احمدی اظهار داشت  : باتوجه به شعار سال تولید، پشتیبانی و مانع‌زدایی اداره کل منابع طبیعی استان ظرفیت تولید 12میلیون اصله نهال در سال را به 20میلیون اصله افزایش داده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام تاکید کرد: با تلاش کارشناسان اداره کل منابع طبیعی ۶۵ گونه از گونه‌های جنگلی متناسب با شرایط اقلیمی استان در نهالستان‌های استان تولید می‌شود و در کشور استانداردترین نهال‌ها در سطح استان ایلام تولید می‌شود.

احمدی به برخی گونه‌های تولید شده در نهالستان‌های سطح استان اشاره کرد و تصریح کرد: گونه‌های سازگار و بومی مناطق زاگرسی از قبیل بنه و بلوط، داغداغان، کیکم، بادام و ارغوان و گونه‌های خاص نواحی رویشی خلیجی و گرمسیری و چوبده مثل کنار، انواع آکاسیا، گز، استبرق و اوکالیپتوس که با توجه به شرایط اقلیمی سازگاری فراوانی با شرایط آب و هوای استان قابلیت کشت دارند، تولید می‌شود.

وی یادآور شد: با توجه به تنوع گونه‌ای نهال‌های تولیدی و متناسب با زمان کاشت، آماده سازی بستر، تأمین نهاده‌ها و عملیات اجرایی از اواخر اسفند ماه آغاز و تا اواسط بهار ادامه می‌یابد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام گفت: بلوط، بنه، کنار، زالزالک، اوکالیپتوس، بادام و تای از جمله مهمترین گونه های جنگلی استان ایلام هستند.

احمدی بیان کرد: نهالستان های شهرستان های ایوان و مهران به عنوان دو نهالستان مادر در بحث تولید نهال برای استانهای کشور از سوی سازمان جنگل ها و نهال های استاندارد تولیدی این نهالستان ها به 15استان کشور صادرو کاشت می شود.

وی افزود: خوشبختانه با این جهش قابل قبول و علمی و اقتصادی در جنگل های استان و جنگل های استان و کشور انتظار داریم در سال های آتی شاهد افزایش سطح جنگل های دست کاشت در استان وسایر استان های کشور با گونه های زاگرس و خلیجی باشیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام تصریح کرد: در دو نهالستان مهران وایوان 15میلیون اصله نهال و در سیار نهالستان های استان نیز 5میلیون اصله نهال گونه های اقتصادی از جمله گل‌محمدی گیاهان دارویی گیاهان صنعتی و خوراکی تولید می شود./م

بیشتر بخوانید:

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار