تابناک کرمانشاه گزارش می‌دهد:
بنابر قانون بودجه ١۴٠٠ کشت برنج در استان کرمانشاه ممنوعیتی ندارد، اما با توجه به شرایط آبی استان به صلاح نیست و کشاورزان باید از این امر خودداری کنند.
کد خبر: ۹۶۶۰۱۳
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۵ 23 May 2021

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه چندی پیش اخباری مبنی بر ممنوعیت کشت برنج در استان کرمانشاه و سایر استان‌های کشور به جز استان‌های مازندران و گیلان منتشر شد، با خبر شدیم که در قانون بودجه ١۴٠٠ کشت برنج منع قانونی ندارد و در برخی استان‌های دارای آب سطحی ممکن است.

به این ترتیب برای رفع ابهام موجود و اینکه آیا قانونا کشاورزان استان می‌توانند برنج کشت کنند، با مسئولین ذیربط گفتگو کردیم.

در ابتدا محمد رشیدی نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی در این خصوص اظهار کرد: اجازه کشت برنج از آب‌های سطحی وجود دارد، البته مساله بر سر آب است. اما در کمیسیون این موضوع مطرح شده که برخی استان‌هایی که آب سطحی دارند و قابل استفاده است، می‌توانند برنج کشت کنند.

وی افزود: این موضوع مصوب شد و کشت برنج فقط مخصوص استان‌های گیلان و مازندران نیست، این مصوبه رأی آورد و جز قانون بودجه ۱۴۰۰ است.

رشیدی تاکید کرد: اگر چه مساله آب است و در حال حاضر در استان کرمانشاه که با کمبود بارندگی و مشکلاتی از این دست مواجهیم، کشت برنج به صلاح نیست.

در ادامه برای بررسی جزئیات این قانون و ابلاغیه‌های موجود در استان با حاتمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی گفتگو کردیم، وی گفت: تا کنون ابلاغیه‌ای مبنی بر عدم ممنوعیت کشت برنج در استان به دست ما نرسیده است.

وی افزود: طبق همان قانون پیشین کشت برنج در استان کرمانشاه ممنوع است و تا این لحظه بخشنامه‌ای که مبنی بر لغو این قانون باشد، دریافت نکردیم.

حاتمی خاطر نشان کرد: امسال شرایط خاصی وجود دارد، بارندگی کم  و با خشکسالی مواجه هستیم.

در ادامه حیدری فرماندار شهرستان صحنه گفت: در خصوص کشت برنج تابع قوانین هستیم و اطلاعات لازم در این باره در اختیار شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه است.

علی مرادی معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه درباره وضعیت آبی استان خاطر نشان کرد: کرمانشاه دارای دو حوزه آبریز کرخه و مرزی غرب است.

وی افزود: بارندگی استان کرمانشاه به طور معمول و متوسط ۴۸۵ میلی متر است که از این ۴۸۵ میلی متر ۴۳۶ میلی متر آن به حوزه کرخه وارد می‌شود.

وی گفت: همانطور که می‌دانید در سال آبی ۹۹ و ۱۴۰۰ که از مهر ماه آغاز و متوسط بارندگی ۳۰۱ میلی متر است، این متوسط بارندگی نسبت به سال گذشته با کاهش ۳۴ درصدی همراه بوده است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای تصریح کرد: لذا با شرایط پیش آمده، کاهش روان آب‌ها محرز و مسلم است و کاهش روان آب‌ها نسبت به سال گذشته ۵۷ درصد بوده است، این کاهش نسبت به دوره بلند مدت ۶۰ درصد کاهش داشته است.

وی گفت: این وضعیت ممکن است در بعضی از چشمه سار‌ها و حوزه‌های کوچک آب و قنوات و سراب‌هایی که وابستگی شدیدی به بارندگی برف و باران دارند منجر به خشک شدن یا کاهش محسوس آب شود که کشت آبی برای کشاورز ممکن نباشد.

وی تصریح کرد: در خصوص کشت برنج برای هر هکتار کشت با توجه به شرایط منطقه‌ای ۲۰ تا ۲۴ هزار متر مکعب آب لازم است، این در شرایطی است که برای هر هکتار گندم با سیستم‌های بارانی نوین حداکثر آب مصرفی ۶۵۰۰ تا ۷۰۰۰ متر مکعب می‌باشد.

مرادی با بیان اینکه برداشت‌های غیر متعارف و غیر مجاز بر آب‌های زیرزمینی اثر سوء می‌گذارند، یادآور شد: بنابراین کشت برنج در استان کرمانشاه قابل توجیه نیست.

وی تاکید کرد: کشاورزان باید در مدیریت مصرف آب مشارکت کنند، چون بیشترین مصارف را بخش کشاورزی و حدود ۹۰ درصد آب‌های ما توسط این بخش مصرف می‌شود. در بسیاری از موارد کشاورزان به صورت نامتعارف برداشت و کار غیر اصولی باعث می‌شود راندمان پایین آمده و به این ترتیب باید به ناچار کشت برنج را محدود کنیم.

علی رغم اینکه بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۰ در استان کرمانشاه کشت برنج منع قانونی ندارد، اما وضعیت آب به گونه‌ای است که انجام آن به صلاح نیست.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار