دادستان ایلام؛
دادستان ایلام گفت: دستگاه قضا مداخله گر در هیچ نهاد و اداره ای نیست اما بدون مماشات، پیگیر و مطالبه گر خواسته ها و مشکلات عامه مردم است.
کد خبر: ۹۶۵۹۶۴
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۰ 23 May 2021

به گزارش تابناک ایلام ؛  افشار خسروی زاد  در دیدار با جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه استان ایلام اظهار داشت: دستگاه قضا به عنوان امین مردم به طور جدی با کسانی که باعث تشویش اذهان عمومی و ایجاد ناامنی اجتماعی در جامعه می شوند برخورد قاطع و جدی دارد.

وی افزود: در این میان رسانه ها و صاحبان قلم به علت مسوولیت خطیر اطلاع رسانی پل ارتباطی و مورد وثوق مردم و مسوولان از جمله دستگاه قضا هستند و به عنوان یکی از مراجع انتشار رویدادهای خبری باید نسبت به درج خبر خود به مردم، مسوولان و به ویژه دستگاه قضا و پلیس فتا پاسخگو باشند هرچند روال مراجع قضایی همکاری و تعامل با رسانه هاست.

خسروی زاد یادآور شد: رسانه ها بر اساس وظیفه ذاتی خود پیگیر مطالبات و خواسته های عمومی هستند و در این راستا باید با راستی آزمایی اخبار، از انتشار مطالب کذب و غیرواقع که مخاطرات و تبعاتی را برای خبرنگار و افکار عمومی در پی خواهد داشت خودداری کنند.

وی اضافه کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، خانه مطبوعات و بسیج رسانه باید نسبت به عملکرد و انتشار اخبار از سوی رسانه ها نظارت داشته باشند و به رسانه هایی که اخبار غیرواقعی را منتشر می کنند تذکر لازم را داده و نیز کارگاه های آموزشی برای اصحاب رسانه به منظور آشنایی آنها با جرایم مطبوعاتی و خط قرمزها برگزار کنند.

وی به رسانه ها تاکید کرد: باتوجه به مسوولیت خطیر خود در قابل نگارش مطالب منتشره و نیز اعتمادی که مردم به آن رسانه دارند، باید جوانب عدالت را رعایت کنند و به جای انتشار غرض ورزی های شخصی و تخریب دستگاه ها و مسوولان، از آنها انتقاد سازنده همراه با پیشنهاد و راهکار ارائه دهند.

دادستان ایلام ادامه داد: رسانه فضایی عمومی و متعلق به تمام مخاطبان و عامه مردم است و صاحبان رسانه به عنوان مدیران افکار عمومی باید در نشر اخبار خود دقت نظر داشته باشند و از انتشار اخبار سوگیرانه با نظام جمهوری اسلامی ایران و تهیه خوراک خبری برای رسانه های معاند و نیز ایجاد تشویش و ناامیدی در بین مردم بپرهیزند.

وی به موضوع انتخابات ۲۸ خرداد اشاره کرد و گفت: رسانه ها در راستای ایجاد شور انتخاباتی و تقویت حس مشارکت عمومی نقشی غیرقابل انکار دارند و باید با هدف رشد فکری سیاسی جامعه گام بردارند و رسانه ها و مردم باید به این موضوع واقف باشند که حضور حداکثری در انتخابات باعث یاس دشمن می شود و نگاه دشمن به میزان مشارکت و اقبال عمومی مردم از همه پرسی است.

وی از رسانه ها خواست از انتشار هرگونه نظرسنجی با محتوای امنیتی و سیاسی و موضوع انتخابات که حساسیت زا و گاه مخاطره آمیز است پرهیز کنند و در این زمینه ها با دقت و هوشیاری گام بردارند و متولی امر نیز بر عملکرد کانال های شکل گرفته در فضای مجازی نظارت دقیق داشته باشند و رسانه ها نیز موظف به تمکین از قانون و رعایت خط قرمزها هستند.

خسروی زاد توصیه کرد: رسانه ها باید با تخلفات مطبوعاتی و خط قرمزهای تعریف شده قانون آشنا باشند تا ناآگاهانه با انتشار یک خبر برای خود و جامعه ایجاد مشکل نکنند و اعتمادی که مخاطبان به آنها دارند سلب نشود.

وی افزود: دستگاه قضا به طور مستمر فضای مجازی و مطالب منتشره در این شبکه های اجتماعی را رصد و پیگیری می کند و به مطالب منتشره، خواسته و مطالبات عمومی که در فضای مجازی نشر پیدا می کند، اشراف کامل دارد و موضوعات در سریع ترین زمان ممکن پیگیری می شود و به طور قطع بیش از ۷۰ درصد مطالبات مردمی مصوب توسط دستگاه قضا منتج به نتیجه می شود.

فضای مجازی و کانال های اطلاع رسانی مجازی باید مدیریت و ساماندهی شوند

رییس پلیس فتای استان ایلام هم گفت: پلیس فتای استان ایلام ناظر بر اخبار و مطالب منتشره از سوی رسانه ها و شبکه های اجتماعی است و هرگونه محتوای حساس انتشاریافته از سوی رسانه ها را مستندسازی و پیگیری می کند.

سرهنگ علی جمالی افزود: باوجود همکاری و تعامل نزدیک پلیس فتا با رسانه ها، اما برخی از آنها از خط قرمزهای تعریف شده عدول می کنند که به عنوان مثال و به طور غیرواقع و مستند با انتشار مطالبی عملکرد دستگاه قضا یا پلیس را در بین اذهان عمومی خدشه دار می کنند.

وی خطاب به متولیان امر از جمله فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه مطبوعات، اظهار داشت: باید فضای مجازی و کانال های تلگرامی مدیریت و ساماندهی شوند و افراد با دانش و آگاهی مجاز برای ورود به عرصه خبررسانی باشند.

جمالی یادآور شد: اما متاسفانه شاهد ورود افراد غیرحرفه ای به عرصه خبر و اطلاع رسانی هستیم که این افراد گاها از روی نااگاهی اخبار مساله دار را منتشر می کنند که این مطالب باعث بروز تبعات منفی بر روی افکار عمومی می شود./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار