کد خبر: ۹۶۵۶۵۵
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۴ 22 May 2021

می خواهیم به توضیح چسب اتوکلاو بپردازیم. دستگاه اتوکلاو یکی از وسایل حیاتی در مراکز آزمایشگاهی و پزشکی می باشد، در واقع قلب تپنده یک مرکز بهداشتی پزشکی و آزمایشگاهی دستگاه اتوکلاو است زیرا وظیفه خطیر استریلیزاسیون تجهیزات و وسایل مختلف را بر عهده دارد. این امر به خصوص در آزمایشگاه ها و کلینیک های دندانپزشکی امری بسیار مهم و ضروری است. در نظر داشته باشید که نحوه فرایند استریل تاثیر مستقیم در نوع دستگاه و عملکرد آن دارد. معمول ترین و متداول ترین رویه های موجود برای استریل کردن استفاده از فشار و بخار آب است، این فرآیند به وسیله دستگاه های اتوکلاو بخار انجام می شود. در دماهای بالا و فشار بالا به وسیله بخار آب اتوکلاو ها می توانند فرایند استریلیزاسیون را در مصارف پزشکی انجام دهند. این دستگاه ها در حجم های گوناگونی نسبت به مقدار محصولات قابل استریل عرضه می شوند.

استریلیزاسیون

در ابتدای بحث استریلیزاسیون ابتدا مختصر توضیحی در خصوص تاریخچه دستگاه اتوکلاو خواهیم داد.

فردی به نام چارلز چمبرلند دستگاه اتوکلاو را در سال ۱۸۷۹ اختراع کرد، بدیهی است که دنیای پزشکان به یک وسیله برای استریل کردن موارد مختلف نیاز مبرم داشتند. این وسیله باید مطمئن و قابل اعتماد می بود، در پیرو همین موضوع پس از ورود دستگاه اتوکلاو به دنیای پزشکی به سرعت امتیازات و توانایی های این دستگاه بر همگان مبرهن و آشکار شد و در زمان بسیار کوتاهی به عنوان یکی از لوازم های کلیدی مراکز بیمارستانی و کلینیک ها تبدیل شد و تقریباً بدون دستگاه اتوکلاو حیات در مراکز پزشکی به خطر خواهد افتاد. از اتوکلاو ها عموماً در خصوص استریل کردن لوازم پزشکی و تجهیزات پزشکی استفاده می کنند، این فرآیند با قرار گرفتن تجهیزات پزشکی به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه در مجاورت بخار اشباع ۲۴۹ درجه فارنهایت یا همان (۱۲۱ درجه سلسیوس) صورت می گیرد. البته در نظر داشته باشید که زمان ذکر شده در خصوص استریل کردن تجهیزات مختلف نسبت به محتویات و حجم بار متغیر می‌ باشد.

نکات مورد اهمیت و نحوه استفاده از انواع چسب اتوکلاو

مصارف دستگاه اتوکلاو:

در نظر داشته باشید که دستگاه اتوکلاو در فضای بسته قادر است دمایی بالاتر از ۱۰۰ درجه سانتیگراد را به وجود آورد و این فرایند را به وسیله بخار کردن آب انجام می دهد. از آنجایی که این فرایند حرارت مرطوب می باشد کاربر قادر است دمای استریل کردن را در ۱۳۰ درجه سانتیگراد نگه دارد، همین امر باعث می شود که بتوان وسایل حساس به حرارت را استریلیزاسیون کرد. وسایل حساسی که می توان در این دما آنها را گند زدایی کرد عبارت است از:

تجهیزات و وسایل آزمایشگاهی

برخی پلاستیک ها

نمونه های آلوده

محیط های کشت و غیره.

بی تردید به هیچ عنوان اسپور ها و باکتری ها توانایی ادامه حیات در این فضا را نخواهند داشت.

نکته حائز اهمیت در این خصوص این است که استفاده از اتوکلاو به این معنی نیست که به طور حتم ویروس ها امحا می شوند، این نکته نیز قابل تامل است.

نکات مورد اهمیت و نحوه استفاده از انواع چسب اتوکلاو

دستگاه اتوکلاو:

اتوکلاو هایی که از آنها در خصوص استریلیزاسیون استفاده می شود به شکل بسیار گسترده‌ای در موارد زیر مورد استفاده قرار می گیرند.

میکروبیولوژی

سوراخ کاری بدن

دارو های دامپزشکی

پودیاتری

پزشکی

خالکوبی

قارچ شناسی

ساخت پروتز

دندانپزشکی

عمل جراحی و غیره.

موضوع بسیار مهم در خصوص دستگاه اتوکلاو این است که این دستگاه بسته به مقدار مواد یا وسیله ای که استریلیزاسیون می‌کند طراحی، عملکرد و اندازه آن متفاوت می باشد. بار های معمولی که توسط دستگاه اتوکلاو سترون سازی می شود عبارت است از:

ظروف آزمایشگاهی

ابزار جراحی

زباله های پزشکی

تجهیزات و زباله.

حتماً به این موضوع توجه کنید که دستگاه اتوکلاو یک دستگاه بسیار حساس می باشد بنابراین به کنترل مداوم، بازرسی و مراقبت احتیاج دارد.

دستگاه اتوکلاو به لحاظ کنترل کیفی:

اندیکاتور های بیولوژیک و شیمیایی را به صورت تجاری می توان تهیه کرد، در واقع از این اندیکاتور ها برای بررسی کردن عملکرد کلی اتوکلاو و بررسی دما و زمان دستگاه استفاده می کنند. در ادامه می پردازیم به عملکرد تست های بخار و نکاتی را که باید در این خصوص مورد توجه قرار داد، این نکات عبارت است از:

- فشار بخار ورودی دستگاه باید تنظیم شود و این فرایند در طول مدت زمان کار دستگاه باید صورت گیرد.

- چک کردن صحت و سلامت دستگاه استریل.

- به اتمام رسیدن فرآیند استریل در زمان کامل خود.

- قبل از باز کردن درب اتوکلاو اجازه دهید بخار دستگاه به صورت کامل تخلیه شود.

- بعد از باز کردن درب اتوکلاو از خشک بودن پک های استریل اطمینان حاصل کنید.

در نظر داشته باشید که نکات مذکور حتماً باید رعایت شود، در واقع این نکات معیاری برای قضاوت کردن نحوه عملکرد اندیکاتور می باشد.

توجه داشته باشید که اندیکاتور های بیولوژی مثل چسب اتوکلاو یا تست، شامل اسپور باکتری هایی می باشند که این اسپور باکتری ها نسبت به حرارت مقاوم هستند مثل:

geobacillus steartothermophilus.

نکات مورد اهمیت و نحوه استفاده از انواع چسب اتوکلاو

نکات و نحوه استفاده از چسب اتوکلاو :

در واقع چسب اتوکلاو همان تست اتوکلاو کلاس ۱ می باشد .این چسب نواری چسبنده می باشد و در فرایند اتوکلاو وسایل مختلف برای اطمینان حاصل شدن از فرآیند صحیح استریل مورد استفاده قرار می گیرد. توجه داشته باشید که از جوهر حساس به گرما در نوار اندیکاتور استفاده می‌کنند. نوار اتوکلاو در فرایند استریلیزاسیون به مجرد اینکه در معرض حرارت قرار بگیرد عموماً در ساختار آن تغییر رنگ ایجاد می شود، در نظر داشته باشید که این حرارت عموماً در دستگاه اتوکلاوی وجود دارد که درجه حرارت آن ۱۲۱ درجه سانتیگراد باشد. در اتوکلاو بخار به عنوان یک نشانگر از چسب اتوکلاو بهره گیری می کنند، این فرایند اساساً در فضا های آزمایشگاهی و تحقیقاتی بسیار مطلوب و مناسب می باشد.

در خصوص ساختار چسب اتوکلاو باید بگوییم که این چسب در واقع چسبندگی بسیار خوبی دارد و همچنین به فشار حساس می باشد. چسبندگی که در این چسب وجود دارد باعث می‌شود که بر روی تمامی پوشش ها بچسبد و به همین جهت در طول مدت استریلیزاسیون بسته، کاملاً سالم باقی خواهد ماند.

طریقه بهره گیری از چسب اتوکلاو:

این برچسب ها را روی پک و یا تکه ای از آن تعبیه می‌ کنند، برچسب اتوکلاو در تشخیص بسته های استریل شده مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین میتوان بسته های غیر استریل را که در فرایند استریل بخار سترون نشده اند را شناسایی کرد، در واقع این موضوع تاییدیه وجود نوار را در فرایند استریلیزاسیون تثبیت می کند.

از برچسب اتوکلاو می توان برای مدل های مختلف بسته بندی شانیا و کرپ استفاده کرد، در نظر داشته باشید که تغییر رنگ در برچسب اتوکلاو نسبت به محلول شیمیایی به کار رفته در آن و همچنین دوره استریل بخار کاملاً فرق دارد.

ظاهر شدن تغییر رنگ نشانگر ها و خطوط در یک استریلیزه کننده بخار در دو پروسه زمانی صورت می‌گیرد، این دو پروسه زمانی عبارت است از:

پس از گذشت ۱۰ دقیقه درمجاورت ۱۲۱ درجه سانتیگراد دما

پس از گذشت دو دقیقه درمجاورت ۱۳۴ درجه سانتیگراد دما.

یک نکته حائز اهمیت در خصوص چسب اتوکلاو و یا تست این است که اگر رنگ آن ها کامل و سالم نبود به هیچ عنوان از آنها استفاده نکنید، این کار را باید قبل از حضور اندیکاتور ها در سیکل استریل انجام داد.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار