اگر به وضعیت حاکم بر کشور اعتراض دارید ،اگر سازوکارهای انتخاباتی چندان باب میل شما نیست ،اما این را بدانید با همین سازوکار بوده که بنی صدر ،رجایی ،خامنه ای ،هاشمی رفسنجانی ،خاتمی ،احمدی نژاد و روحانی از صندوق های رای خارج شده اند .
کد خبر: ۹۶۵۴۹۹
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۴ 21 May 2021

تابناک ایلام علی اصغر اسدی ::انسان موجودی اجتماعی است ،در پرتو زندگی احتماعیست که تحول و تغییر در زندگی اش را جستجو می کند .تحول خواهی و تغییر در شرایط زیستی در ذات انسان نهادینه شده و در  بررسی دوره های گوناگون زندگی بشری می توان به وضوح آثار تحول ،تغییر و تکامل را در آن مشاهده کرد.

انسان دوره کنونی بدلیل بهره مندی از امکانات بیشتر ،تکامل در ابزار زندگی برای رفاه واسایش بیشتر متفاوت تر از گذشته مسیر تغییر وتحول در زندگی را جستجو می کند .از اینرو به طور مستمر در تکاپوست تا با امتحان شیوه های گوناگون ،بهترین ها رابرای زندگی بهتر و آسایش ورفاه بیشتر و مهمتر از همه موثر تر در سرنوشت خود واطرافیانش شناسایی وبرگزیند.

در جامعه متکثر ما که ساحت های گوناگون سیاسی ،افتصادی ،اجتماعی ،فرهنگی و امنیتی به طرز شگفت انگیزی در هم تنیده شده اند ،مسیر رشد وتعالی انسان ها در بستر مشارکت های اجتماعی وسیاسی هموار می شود و انتخابات تبلور مشارکت اجتماعی در سرنوشت سلول های جامعه محسوب می شود.

امروز کشور ما ایران در آستانه یک رویداد بزرگ سیاسی واجتماعی به نام "انتخابات " ریاست جمهوری وشورای شهر وروستا قرار دارد ،رویدادی که می تواند در صورت نگاه مثبت مردم به آن وهمراهی مسئولانه وغیر چانبدارانه مسولین برگزارکننده انتخابات ،مهمترین تغییر وتحول مد نظر جامعه را رقم زند .

شوربختانه در سایه برخی رفتارهای نادرست سیاسی ،سنگ اندازی های جناحی و عدم تبعیت جریان های سیاسی کشور از چارچوب های پذیرفته شده رایج در نظامهای دمکراتیک ،تعارض در سیاست خارجی و وجود کانون های موازی قدرت ،این سالها ساحت سیاسی و واضح تر بگوییم انتخابات ،تاثیر شگرفی بر دیگر ساحت ها از جمله اقتصاد کشور بر جای گذاشته است.

این سالها موانع مهم ساختگی و تحمیلی بر زندگی ،سفره ومعیشت مردم تاثیر منفی برجای گذاشته است ،رفتار برخی سیاستکداران وکارگزاران نظام مورد قبول مردم واقع نشده و مفاسد گوناگون در حوزه اقتصادی که به شکل رانت واختلاس ظهور وبروز نموده است ،بی اعتمادی مردم از حاکمان کشور را در پی داشته است .

همه این موارد باعث شده تا موضوع بی اعتنایی مردم به انتخابات پیش رو بیش از پیش به چالشی بزرگ برای کشور ونظام تبدیل شود .موضوعی که در صورت تحقق آن ،امنیت ملی کشور را متاثر نموده و آثار منفی آن در تمامی حوزه های زندگی مردم قابل لمس خواهد شد .

اما آیا به راستی قهر با صندوق های رای راهکاری درست برای نشان دادن نارضایتی از شرایط موجود به حساب می آید ؟آیا در صورتیکه ما در اعتراض به وضعیت حاکم بر کشور در پای صندوق های رای حاضر نشویم ،بحران حقوقی ومشروعیت زدایی از انتخابات ،منجر به عقیم شدن فرایند انتخابات خواهد شد ؟ آیا کشور بدون رییس جمهور وشهرها بدون شورا باقی خواهند ماند ؟نتیجه چه خواهد شد ؟

یقینا پاسخ همه این سوالات منفی است . در صورت قهر باصندوق های رای ،افرادی باقی خواهند ماند که در هر شرایطی در پای صندوق های رای حاضر شده ودست به انتخاب خواهند زد ،آن وقت در انتخاباتی یک طرفه ،افرادی از صندوق های رای ولو با مشارکت پایین بیرون خواهند آمد که هرگز به مذاق قهر کنندگان با صندوق های رای خوش نخواهد آمد.

قهر با انتخابات به معنای واقعی پشت پا زدن به آینده وسرنوشت خویش و واگذاری زمام امور خود به دیگران است . تحریم انتخابات یعنی فرصت انتخاب و تعیین سرنوشت خود وفرزندان وجامعه را به دست افرادی سپردن که هیچ نشانی از فکر،اندیشه و گرایش و اعتقاد شما ندارند و نتیجه آن می شود واگذاری اراده و انتخاب خود به دیگران ! 

اگر به وضعیت حاکم بر کشور اعتراض دارید ،اگر سازوکارهای انتخاباتی چندان باب میل شما نیست ،اما این را بدانید با همین سازوکار بوده که بنی صدر ،رجایی ،خامنه ای ،هاشمی رفسنجانی ،خاتمی ،احمدی نژاد و روحانی از صندوق های رای خارج شده اند .

همین سازوکار بود که خروجی آن منجر به شکل گیری رویداد مهم خرداد 96 شد ،پس می توان حتی با این سازوکار انتخاباتی اراده خود را در معرض نمایش قرار داد .آینده من ،تو وهمه ما به این بستگی دارد که آیا در انتخابات شرکت کنیم یا با تحریم آن ،فضا را در اختیار دیگران قرار دهیم ،تا آنها برای ما تعیین کنند چهار سال چه کسی بر مسند مدیریت کشور تکیه بزند .

اگر دنبال تغییر وتحول هستید باید اصلاح وضعیت را از درون صندوق های رای دنبال کنید ،چرا که نه به صندوق های رای نه به امنیت ملی کشور و نه به امنیت ملی کشور یعنی تضعیف ایران ،تضعیف ایران هم یعنی هموار نمودن مسیر برای کسانی که دنبال تغییر ودگرگونی هستند ،تغییر ودگرگونی جز با خشونت وخون ریزی ایجاد نخواهد شد .تغییر ودگرگونی سخت ، آن هم در دوره کنونی که ابزار خشونت متکثر شده است ،جز تحمیل هزینه و نابود کردن زندگی مردم و منافع کشور ،عایدی دیگری در پی نخواهد داشت .

بنابراین اگر دنبال تغییر در وضعیت جاری کشور ،حتی سازوکارهای سیاسی هستید ،دنبال اصلاح ساختارها به نفع نظام وکشور هستید ،این تغییر را باید در حوزه های برگزاری انتخابات جستجو کرد ،انتخابات بهترین فرصت برای نمایش تحمیل خواست خود بر حاکمان است و اصلاح گری و تحول خواهی جز با مشارکت گسترده در پای صندوق های رای وانتخاب درست دست یافتنی نیست !

این را بدانیم ،قهر ما در اعتراض به وضعیت جاری کشور ،یعنی اینکه ما فرصت انتخاب ر ابه دیگران واگذار کرده ایم ،راه را بر ورود شایستگان بر مسند قدرت بسته ایم ،با دست خود مسیر را برای واگذاری قدرت به افرادی فراهم می کنیم که هیچ نشانی از شایستگی ندارند ،نتیجه آن خواهد شدکه چهار سال نظاره گر سوء مدیریت باشیم و فقط نق بزنیم وغصه بخوریم ،حق اعتراض را هم از خود سلب کرده ایم ،چرا که خود بانی این وضعیت بوده ایم!

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار