رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند : پیش بینی یک اصلاح‌طلب در مورد انتخابات 1400 / جلیلی: کشور را با نمایش نمی‌توان اداره کرد و … رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۹۶۵۴۶۶
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۷ 20 May 2021

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

جانشین فرمانده ناجا: سخنان برخی کاندیداها جز وطن فروشی چیزی ندارد

جانشین فرمانده ناجا تاکید کرد: راهبرد نیروی انتظامی جلوتر بودن از زمان است. به‌طور قطع با هر توطئه‌ای که از سمت آن طرف آب‌ها یا در همین کشور برخورد می‌شود و فتنه‌ها را در محفل‌هایشان خفه می‌کنیم. وی افزود: هر فتنه گری با هر عنوانی و با هر لباسی بخواهد آرامش مردم را بر هم بزند، آن را در نطفه خفه می‌کنیم. رضایی در خصوص رفتار خلاف برخی از کاندیدا‌های انتخابات گفت: برخی از افراد مصاحبه‌هایی انجام می‌دهند که وقتی آن را بررسی می‌کنیم جز وطن فروشی چیزی ندارد. این افراد عرق ملی را از دست داده اند و خود را نوکر و مزدور آن طرف آب‌ها می‌داند. جانشین فرمانده ناجا در پایان اظهار کرد: ناجا به پشتیبانی مردم و به خواست مردم با این افراد ذره‌ای مماشات نخواهد کرد.

کدخدایی: شورای نگهبان هم نمی‌تواند آینده رییس جمهور انتخابی را تضمین کند

عباسعلی کدخدایی: وقتی رئیس جمهور آمریکا قضات دیوان عالی را انتخاب می کند، الزاما آن ها در مسیر یا نگاهی که رئیس جمهور آن ها را منصوب کرده است، حرکت نمی کنند. از سوی دیگر، انسان به هر حال در حال تحول است. ممکن است که فردی را در پستی تعیین کنید و الان اطمینان دارید که او هم نظر و همراه شما است. برنامه های روشنی را دارد. اما بعد از مدتی که در آن پست قرار گرفت، فراموش کند و از مسیری که فکر می کردید خارج شود. شورای نگهبان در بررسی صلاحیت ها حداقل هایی را به موجب قانون دارد و به موجب آن می تواند صلاحیت ها را بررسی و اعلام کند. طبیعتا شورای نگهبان نمی تواند آینده کسی که انتخاب می شود را تضمین کند. این موضوع در انتخابات مجلس خیلی ملموس تر است. یک نماینده ای که با تایید شورای نگهبان انتخاب می شود، ممکن است طی ۴ سال مرتکب تخلفاتی شود. طبعا شورای نگهبان در دوره بعد صلاحیت او را تایید نمی کند. این یک امر طبیعی است که در همه پست ها و سمت ها ممکن است که اتفاق بیافتد شورای نگهبان هم با حداقل شرایطی که در قانون است می تواند ارزیابی کند و غیر از این هم راه دیگری نیست.

اژه ای: کاندیداهای ریاست جمهوری در آستانه انتخابات مراقب رفتار و اعمال خود باشند

محسنی اژه‌ای، معاون اول قوه قضاییه گفت: با توجه به اینکه به انتخابات ریاست جمهوری و شوراها نزدیک می‌شویم بایستی نامزدها مواظب و مراقب اعمال و رفتارهای خود باشند و به خاطر داشته باشند که رعایت اخلاق اسلامی یکی از مهم‌ترین موضوعات مهم در برگزاری انتخابات در کشور ایران است و تمام ضوابط و مقررات را رعایت کرده و کاری نکنند که دشمن را خوشحال کنند.

رییس کمیسیون اصل ۹۰: کاری مهمتر از مادر شدن برای زنان وجود ندارد

پژمانفر: رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که فرزندآوری نیاز به فرهنگ سازی دارد گفت: فرهنگ اشتباه گذشته که فرزند کمتر را مساوی با زندگی بهتر تعریف می‌کرد هنوز در جامعه رواج دارد و شاهد هستیم که بسیاری از افراد مشکل مالی و مسکن ندارند ولی برای ازدواج هیچ اقدامی انجام نمی‌دهند و به همین دلیل برای تغییر نگرش به کار فرهنگی نیاز است. او با اشاره به این که ارزش والای مادر شدن در جامعه کمرنگ شده است اضافه کرد: باید به خانواده ها تاکید شود که کاری مهمتر از مادر شدن برای زنان وجود ندارد.

احمدی‌نژاد عامل ریزش رای هر کسی می‌شود

حسین کنعانی مقدم، عضو جبهه ایستادگی عضو جبهه ایستادگی با بیان اینکه اگر این چهار نفری که از جریان اصولگرایی تایید می‌شوند با هم ائتلاف نکنند، رئیسی رای نمی‌آورد یا اگر بخواهند در انتخابات تا روز رای گیری رقابت کنند، که دچار ریزش رای خواهند شد، درباره آرایش سیاسی جریان اصلاح‌طلب گفت: در جریان اصلاح‌طلبی نیز گرچه چه همه منتظر هستند که ببینند چه اشخاصی تائید صلاحیت می‌شوند اما سمت و سوی آنها این است که یک اصلاح‌طلب خالص را وارد عرصه رقابت کنند و یک نفر هم پوششی و یار کمکی باشد.وی افزود: در جریان مستقل و اعتدال‌گرایان نیز  لاریجانی و یکی دیگر از آقایانی که ممکن است از کارگزاران؛ اگر تایید شوند به انتخابات ورود پیدا می‌کنند و اگر تایید نشوند، یک نفر دیگر را وارد می‌کنند. با این ترکیب به نظر می رسد که انتخابات به دور دوم کشیده شود و در دور اول رئیس‌جمهور مشخص نمی‌شود. مشکل اصلی در انتخابات ۱۴۰۰ این است که گفتمان غالبی که بتواند رای خاکستری را به دست بیاورد وجود ندارد.

واکنش فیروزآبادی به ادعای محمود احمدی نژاد درباره نقش نهادهای نظامی در فروش vpn

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری درباره vpn فروشی در کشور توضیح داد.ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی و کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که «آقای احمدی نژاد گفتند کسانی که فیلتر می کنند، خودشان فیلترشکن میفروشند.» گفت: خیر، به هیچ وجه. نمی دانم، تاجایی که بررسی کردیم دستگاه های حکومتی نیستند. کسانی که اطلاعات دارند به ما بگویند؛ حتما استفاده می کنیم. مرکز ما از اوضاع کشور بی اطلاع نیست. تاجایی که اطلاع داریم، مالکان بخش خصوصی هستند.

علی لاریجانی مستقل شرکت کرد اما....

مرعشی در پاسخ به این سوال که آیا احتمال اجماع بر روی یک کاندیدای بین جریانی وجود دارد؟ بیان کرد: الان هم جناح اصلاح طلب و هم جناح اصولگرا کاندیداهای اختصاصی خودشان را دارند؛ آقای علی لاریجانی هم به صورت ابتدایی کاندیدا هستند در واقع دلیل ندارد که جناح ها از کاندیداهای اختصاصی خودشان حمایت نکنند و این موضوع از شخصیت و اعتبار آقای لاریجانی هم کم نمی کند ولی شخص آقای لاریجانی هم اعلام کردند که به صورت مستقل در انتخابات شرکت کرده اند. معتقدم انتخابات و سیاست یک پدیده پویا و سیال است و متناسب با حوادثی که در هفته های آینده رقم خواهد خورد صحنه های نهایی شکل خواهد گرفت.

چرا از شرایط حساس کنونی خارج نمی‌شویم

این فعال اصولگرا افزود: ما از شرایط حساس کنونی کشور خارج نمی‌شویم زیرا همیشه به این شرایط فکر کردیم و فشارهای امنیتی، سیاسی و بحران‌های اجتماعی ما را به کارهای اورژانسی وادار کرده است. کسب رضایت سریع مردم برای پیروزی درانتخابات ما را وادار کرده که اقدامات خلاف مصالح عمومی مردم را انجام دهیم. امروز مشکل مسکن را حل می‌کنیم و فردا گرفتار افزایش نرخ تورم می‌شویم.داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: اگر بخواهیم عدالت اجتماعی را در جامعه پیاده کنیم باید نحوه اجرای آن از مسیراصلاحات نهادی باشد، مردم از ناکارآمدی دولت ناراضی هستند نه از نظام سیاسی. این باعث شده که مردم تصور کنند نظام سیاسی برای شکل گیری یک دولت مطلوب و کارآمد مشکل دارد، اگر دولت کارآمد باشد مردم با نظام سیاسی مشکلی ندارند.قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه ۵هزینه اصلی برای هر شهروند وجود دارد خاطرنشان کرد: مسکن، خوراک، حمل و نقل، بهداشت و درمان و پوشاک هزینه‌های اصلی مردم هستند که در کنار این هزینه‌ها، امنیت و آموزش هم وجود دارد.این فعال سیاسی افزود: در حوزه مسکن علاوه بر کمبود ۴و نیم میلیون واحد مسکونی شاهد رشد بی محابای اجاره‌هاهستیم. برای حل این مشکل در «دولت سلام» یک پروژه تعریف شده که کمبود مسکن را جبران و قیمت اجاره در کشور را سازماندهی کنیم.

نمکی: نگرانم فرمان دردمندانه رهبر انقلاب درباره نرخ جمعیت را پاسخ نداده باشم

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: نگرانی مقام معظم رهبری در مورد جمعیت، بسیار بجا است و همواره این دغدغه را داشته ام که در طوفان کرونا که اداره آبرومندانه آن نه برای وزارت بهداشت بلکه برای جمهوری اسلامی ایران پر مسئولیت بود، فرمان دردمندانه مقام مظعم رهبری را پاسخ نداده باشم و مبادا در طوفان این بلای خانمانسوز فراموش کنم که ایشان هم دغدغه ای برای آینده داشته اند.

رستم قاسمی: واکسن کرونا را انداختیم دور!

رستم قاسمی، یکی‌از نامزد‌های انتخابات ریاست‌جمهوری و فرماندهان پیشین سپاه، می‌گوید یکی از دوستان برای من از روسیه واکسن کرونا آورده بود، استفاده نکردم و در یخچال مانده بود، آخر هم انداختیم بیرون!

واعظی: دولت رقیب هیچ‌ نامزد یا جریان‌ سیاسی نیست

رییس دفتر رییس‌جمهوری نوشت: دولت در انتخابات بی‌طرف است و رقیب هیچ‌کدام از نامزدها یا جریان‌های سیاسی نیست.محمود واعظی روز پنجشنبه در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: دولت در انتخابات بی‌طرف است و رقیب هیچ‌کدام از نامزدها یا جریان‌های سیاسی نیست.رییس‌دفتر رییس‌جمهوری افزود: نامزدهای محترم به جای سیاه‌نمایی و تهمت و فضاسازی‌های غیرواقعی علیه دولت، برنامه‌های خود را برای اداره کشور ارائه دهند. به نفع همه است که انتخابات کاملا رقابتی و با مشارکت حداکثری برگزار شود.انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری همزمان با انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی، میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری و شوراهای اسلامی شهر و روستا ۲۸ خرداد برگزار می‌شود.

نامه سردار قاآنی به فرمانده سرایا القدس: بی تردید وارد مسجدالاقصی خواهیم شد

فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در نامه‌ای به «محمد الضیف» فرمانده گروه «کتائب عزالدین قسام» شاخه نظامی حماس از وی با عنوان «شهید زنده» یاد کرد.سردار «اسماعیل قاآنی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی امروز (پنج‌شنبه) در نامه‌ای به «اکرم العجوری» فرمانده گروه «سرایا القدس» (شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین) گفت که گروههای مقاومت با ایستادگی خود، عظمت پوشالی دشمن صهیونیستی را در هم شکستند.به نوشته وبگاه شبکه المیادین، در این نامه آمده است: «قدرت فزاینده جهادی شما توانسته‌ است خسارات وسیعی به ارتش صهیونیستی وارد کند و شما با ایستادگی و وحدت و فرماندهی حکیمانه و شجاعانه خود توانسته‌اید قدرت ارتش صهیونیستی را در هم بشکنید. قدرت شما فراتر از آنی است که دشمن تاکنون دیده و متصور است.»سردار قاآنی افزود: «ما همچون عهدی که شهید قدس حاج قاسم سلیمانی بسته، با تمامی جان‌ها و جسم‌هایمان و هر آن‌چه خداوند عز و جل از قدرت و امکانات به ما داده است در کنار شما هستیم و هیچ شک و تردیدی نداریم که به زودی با عزت و اقتدار برای اقامه نماز وارد مسجدالاقصی خواهیم شد و تا زمان زوال و نابودی این رژیم غاصب از یاری شما دست نخواهیم کشید، هرچند تهدیدات و خطرات افزایش یابد و تشدید شود.»

جدیدترین اقدام ستاد انتخاباتی اسحاق جهانگیری

سخنگوی ستاد اسحاق جهانگیری از انتخاب روسای ۲۱ ستاد استانی این داوطلب انتخابات ریاست جمهوری خبر داد.فاطمه پهلوانی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: ‌در جلسه امروز شورای سیاستگذاری ستاد آقای دکتر جهانگیری، روسای ستاد ۲۱ استان کشور تعیین شدند. رایزنی برای تعیین روسای ستاد در سایر استان‌ها ادامه دارد.

کنایه رفیق‌دوست به احمدی‌نژاد؛ او هیچ شباهتی به رجایی نداشت

محسن رفیقدوست با اشاره به مشی مدیریتی شهید رجایی و الزام ایشان به اجرای فرامین حضرت امام در سریع‌ترین زمان ممکن، گفت: چند سال پیش کسی ادعا کرد من رجایی دوم هستم؛ بی خود این حرف را زد، او هیچ شباهتی به رجایی نداشت.محسن رفیقدوست در دومین قسمت از ویژه برنامه انتخاباتی شبکه پنج سیما با عنوان «مجری»، با بیان اینکه مردم همان مردم هستند، مسئولان باید سعی کنند مانند رجایی باشند، خاطرنشان کرد: روزی در دوران دفاع مقدس از دفتر آقای رجایی تماس گرفتند و بنده را فراخواندند. من به دفتر ایشان رفتم و آقای رجایی گفت از طرف حضرت امام دستور آمده است که فلان فرمانده را برکنار کنید. تا این کار انجام بگیرد حدود ۴۸ ساعت طول کشید. وقتی گزارش کار را به آقای رجایی دادم گفت هنر کردید؟! فرمان حضرت امام را ۴۸ ساعت به تعویق انداخته اید! این کار باید همان روز بلافاصله انجام می‌شد؛ لذا امروز هم باید نسبت به فرمان رهبر انقلاب مانند رجایی باشیم. وی خاطرنشان کرد: چند سال پیش کسی ادعا کرد من رجایی دوم هستم. بی خود این حرف را زد. او هیچ شباهتی به رجایی نداشت.

جلیلی: کشور را با نمایش نمی‌توان اداره کرد

سعید جلیلی در توئیتی نوشت: کشور را با نمایش نمی‌توان اداره کرد؛ در هشت سال گذشته این تجربه خود را به خوبی نشان داد.

پیش بینی یک اصلاح‌طلب در مورد انتخابات 1400

دبیرکل حزب مجمع ایثارگران اصلاح‌طلب، رقابت نهایی و اصلی انتخابات ۲۸ خرداد ریاست جمهوری را پس از احراز صلاحیت‌ها دانست و گفت: اگر پس از تایید صلاحیت‌ها آرایش داوطلبان به همین شکل باشد، رقابت اصلی میان سه جریان اصلاحات، راست سنتی یا اصولگرایان معتدل و گروهی که برای فرار از پاسخگویی خود را مستقل معرفی می‌کند، است.جواد امام درباره برخی خبرها از حمایت اصلاح‌طلبان از علی لاریجانی، یادآور شد: در جبهه اصلاحات ایران هیچ بحث و اتفاق نظری در مورد لاریجانی وجود ندارد و این موضوع بیشتر القای اصولگرایان است. شرط اصلاح‌طلبان این است که خودشان نامزد داشته باشند در غیر این صورت هیچگاه نامزد اصولگرا را به عنوان نامزد مطلوب خود معرفی نمی‌کنند.وی درباره پیش‌بینی اش از نتیجه انتخابات ۲۸ خرداد، خاطرنشان کرد: به احتمال زیاد انتخابات میان نامزد اصلاح‌طلب و اصولگرا به دور دوم کشیده می‌شود.

مجری های مناظرات چه کسانی هستند؟

در دوره های قبل رضا پورحسین، مرتضی حیدری و علی طلوعی از جمله افرادی بودند که اجرای مناظره ها را برعهده داشتند. برای انتخابات سال 1400 نیز گمانه زنی های بسیاری شده است و به عنوان مثال رضا پورحسین، مرتضی حیدری، رضا رشیدپور، المیرا شرفی‌مقدم و محمدرضا شهیدی‌فر از جمله افرادی بوده اند که نام آنها برای اجرا برده شده است. البته پورحسین در گفت وگویی اعلام کرده که اگر به او دوباره پیشنهاد اجرای مناظره ها را بدهند، نخواهد پذیرفت و ترجیح می دهد افراد جوان تر پا به میدان بگذارند.اما صداوسیما اعلام کرده که مجریان مشخص شده اند اما بنا بر برنامه ریزی و قواعد ستاد انتخابات در زمان بندی مشخصی نام آنها اعلام خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار