دولت در ادامه ایجاد پروژه‌های بزرگ در استان کرمانشاه برای ایجاد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری، ۵۵هزار میلیارد تومان با محوریت وزارت نفت در این استان مرزی سرمایه‌گذاری کرده که به گفته استاندار کرمانشاه عملیات اجرایی این پروژه‌ها به زودی آغاز می‌شود.
کد خبر: ۹۶۵۲۸۰
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۸ 20 May 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل ازایرنا،طبق «سند جامع اشتغال استان کرمانشاه»، نرخ بیکاری استان در سال ۹۸ باید سه درصد، در سال ۹۹، ۲.۵ درصد و در سال ۱۴۰۰ هم ۲.۵ درصد کاهش پیدا کند تا به میانگین کشوری برسد. در سال ۹۸ با تحقق سند جامع اشتغال، سه درصد از بیکاری کرمانشاه کاسته شد و نرخ بیکاری آن پس از پنج سال دوباره به ۱۵.۷ کاهش یافت. سال ۹۹ اما این هدفگذاری محقق نشد. براساس اعلام مرکز آمار ایران نرخ بیکاری کرمانشاه در پایان سال ۹۹ به ۱۴.۹ رسید.

به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، کاهش نرخ بیکاری در استان کرمانشاه نیازمند سرمایه‌گذاری کلان و ایجاد و تقویت زیرساخت‌ها است که دولت با شناسایی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های استان اقدام به سرمایه‌گذاری کرده که با افتتاح و بهره‌برداری از پروژه های تعریف شده قطعا در کاهش نرخ بیکاری، ایجاد اشتغال پایدار و رونق اقتصادی منطقه موثر خواهد بود.

آنچنان که استاندار کرمانشاه اعلام کرده؛ عملیات اجرایی پروژه‌های بزرگ نفت و گاز استان شامل پالایشگاه گاز سیروان، پتروشیمی شیمی کلهر و پنج پروژه صنایع پایین دستی در شهرستان‌های کنگاور، سنقر و کلیایی، روانسر و اسلام آباد غرب خرداد امسال در کرمانشاه آغاز می‌شود.

دی ماه سال گذشت وزارت نفت پس از ۲ سال رایزنی استانداری کرمانشاه، تصمیم قطعی خود برای بهره برداری از یکی از مخارن گازی استان و احداث یک پالایشگاه و پتروشیمی وابسته به آن را رسما اعلام کرد.

پالایشگاه و پتروشیمی ۲ پروژه بزرگ استان

وزارت نفت که قرار است به غیر از هزینه های استخراج گاز، یک میلیارد دلار برای احداث پالایشگاه و یک میلیارد دلار دیگر نیز به منظور احداث پتروشیمی سرمایه گذاری کند، از بهمن ماه سال گذشته با کمک دانشگاه شهید بهشتی روند مطالعات جانمایی این پروژه ها در شهرستان های سرپل‌ذهاب، گیلانغرب و قصرشیرین را آغاز کرد.

در نهایت بر اساس آنچه استاندار کرمانشاه در حاشیه نشست بررسی پروژه های مذکور که در استانداری کرمانشاه برگزار شد، اعلام کرد، مکان احداث پالایشگاه گازی با نام «سیروان» در شهرستان گیلانغرب خواهد بود اما کار جانمایی پتروشیمی مذکور که «کلهر شیمی» نام دارد، هنوز به اتمام نرسیده است.

به گفته این «هوشنگ بازوند» بزرگ عظیم ملی پالایشگاه سیروان خرداد ماه امسال با حضور وزیر نفت کلنگ زنی خواهد شد.

آنطور که وزیر نفت بهمن ماه سال گذشته در سفر خود به کرمانشاه اعلام کرد از ذخایر گازی استان و همچنین گازهای پایه‌های نفتی نفت شهر، دلاوران، سومار و دیگر میادین در پروژه های مذکور استفاده می شود.

به گفته «بیژن نامدار زنگنه» گاز سبک تولیدی در این پالایشگاه در قالب متان به شبکه گازرسانی کشور تزریق می‌شود و مابقی نیز به پتروشیمی که نزدیک خط آهن ساخته می‌شود منتقل خواهد شد.

بر اساس آنچه وزارت نفت اعلام کرده است، پیش بینی می‌شود که این پتروشیمی ۵۰۰ هزار تن خوراک دریافت کند.

سرمایه‌گذاری شرکت‌های وابسته به وزارت نفت

همچنین در سفری که بهمن ماه سال ۹۹ معاون اول رییس جمهوری به استان کرمانشاه داشت، قرار شد که «هلدینگ خلیج فارس» حدود ۳۰۰ میلیون دلار در منطقه اورامانات، شهرستان کنگاور و شهرستان سنقر وکلیایی سرمایه گذاری کند که به گفته استاندار کرمانشاه این میزان سرمایه گذاری به ۵۰۰ میلیون دلار افزایش پیدا کرده است.

شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، شرکت هلدینگ ایرانی است، که در زمینه سرمایه‌گذاری و مدیریت بر پالایشگاه‌ها، مجتمع‌های پتروشیمی و کارخانجات شیمیایی، همچنین تولید فرآورده‌های نفتی، محصولات پتروشیمی، مواد شیمیایی و پلیمرها فعالیت می‌کند.

بر اساس آنچه پیش تر از سوی استانداری کرمانشاه اعلام شد، تاکنون سرمایه گذاری ۱۱۰ میلیون دلار (۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان) این شرکت در روانسر و ۱۸۰ میلیون دلار (سه هزار میلیارد تومان) در کنگاور قطعی شده است و در صورت صحت افزایش میزان سرمایه گذاری هلدینگ خلیج فارس در استان، این شرکت ۳۱۰ میلیارد دیگر در کرمانشاه سرمایه گذاری خواهد کرد.

استاندار کرمانشاه همچنین به سرمایه گذاری هلدینگ خلیج فارس نیز اشاره کرد و گفت: مجوزهای لازم برای ساخت پتروشیمی روانسر صادر و زمین نیز تحویل داده شده تا در خرداد ماه به همراه پتروشیمی کنگاور روند اجرایی آن آغاز شود.

به گفته بازوند این ۲ پتروشیمی جزو صنایع پایین دستی پالایشگاه و پتروشیمی گازی استان محسوب می شود که از خروجی آنها تغذیه خواهند کرد.

وی همچنین به پروژه پتروشیمی سنقر نیز اشاره کرد و گفت که روند احداث این پروژه نیز به زودی آغاز خواهد شد اما اشاره ای به زمان دقیق آن نکرد.

صنایع پایین دست پتروشیمی اسلام آباد غرب

استاندار کرمانشاه همچنین به آغاز روند احداث پتروشیمی اسلام آباد غرب با سرمایه گذاری ۱۴ هزار میلیارد تومانی وزارت نفت در بهمن ماه سال گذشته اشاره کرد و گفت: تاکنون بخش خصوصی به منظور ایجاد ۲ پروژه بزرگ زیر مجموعه این پتروشیمی در شهرستان اسلام آباد غرب اعلام آمادگی کرده است.

به گفته بازوند در مجموع وزارت نفت در استان کرمانشاه بیش از ۵۵ هزار میلیارد تومان برای پروژه های نام برده سرمایه گذاری کرده است.

هم اکنون سه واحد پتروشیمی در شهرستان کرمانشاه و هرسین فعال است که پس از بهره برداری از پتروشیمی اسلام آباد، استان کرمانشاه به قطب چهارم پتروشیمی کشور تبدیل خواهد شد.

اشتغال بیش از ۴۲ هزار نفر

استاندار کرمانشاه با اشاره به اینکه پروژه های وزارت نفت بخش زیادی از عقب ماندگی کرمانشاه در توسعه را جبران خواهد کرد، گفت: این پروژه ها برای بیش از ۴۲ هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم اشتغال ایجاد می کنند.

بازوند همچنین به اشتغال پروژه های مذکور در زمان احداث نیز اشاره و آمار این اشتغال را ۱۰ هزار نفر اعلام کرد.

استاندار کرمانشاه همچنین با تاکید بر اینکه برای استفاده از نیروهای بومی در پروژهای مذکور برنامه ریزی کرده‌ایم، گفت: با همکاری سازمان فنی و حرفه ای تفاهم نامه ای برای تأمین زیرساخت های آموزشی منعقد شده و آموزش نیروی متخصص همزمان با آغاز عملیات اجرایی پروژه ها برای نیروهای بومی شروع می شود.

در استان کرمانشاه اکنون ۲ پالایشگاه شهر کرمانشاه و نفت شهر فعال است و علاوه بر پروژه های نام برده پروژه احداث پالایشگاه آناهیتا نیز با همکاری وزارت نفت و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا پیگیری می شود.

پیش بینی می شود که پس از بهره برداری از این پروژه ها استان کرمانشاه به یکی از قطب های اصلی صنایع نفت، گاز و پتروشیمی کشور تبدیل شود.

استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه پر از ظرفیت های بزرگ و متعدد اقتصادی و درآمدزایی است؛ از وجود ۶۰۰ هزار جوان ۱۵ تا ۲۹ ساله و بیش از ۹۰۰ هزار هکتار زمین آماده کشت با منابع آبی مناسب گرفته تا وجود معادن متعدد و ظرفیت های پرشمار گردشگری و داشتن پنج بازارچه مرزی و ۲ گمرک رسمی در ‌مرز عراق.

کرمانشاه با وسعت حدود ۲۵ هزار کیلومتر مربع، ۱.۵ درصد از مساحت کل کشور (هفدهمین استان) را به خود اختصاص داده و شامل ۱۴ شهرستان، ۳۱ بخش، ۳۲ شهر، ۸۶ دهستان است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار