دکتر فرزین رضاعی:
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: تزریق واکسن کرونا در حال حاضر امیدوارکننده‌ترین عامل برای پایان بخشیدن به این دوران است، لذا از شهروندان فهیم تقاضا داریم در این زمینه به شایعات توجه نکنند.
کد خبر: ۹۶۵۲۵۴
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۰ 20 May 2021

به گزارش تابناک کردستان، دکتر فرزین رضاعی در گفتگو با تابناک کردستان،  اظهار داشت: تمامی واکسن‌های موجود علیه بیماری کرونا هم اکنون در فاز سوم قرار دارند و مجوز‌های لازم را از وزارت بهداشت دریافت نموده‌اند.

وی با ذکر اینکه مقایسه واکسن‌ها در شرایط فعلی منطقی نیست، افزود: سنجش کارایی انواع واکسن‌های موجود امری تخصصی و کارشناسی شده است لذا شهروندان نگران نوع واکسن و مقایسه آن نباشند چراکه طبق بررسی‌های انجام شده و اظهارات سازمان بهداشت جهانی، تمامی واکسن‌ها با هر نام و نشانی باعث کاهش مرگ و میر‌های ناشی از کرونا می‌شود.


دکتر رضاعی با بیان اینکه تزریق واکسن کرونا در حال حاضر امیدوارکننده‌ترین عامل برای پایان بخشیدن به این دوران است، افزود: ممکن است که فردی با وجود تزریق واکسن بعد از مدتی دچار ویروس کرونا شود، اما بر اساس شواهد موجود کسانی که واکسن دریافت کرده‌اند کمتر به بیماری مبتلا می‌شوند و اگر هم مبتلا شوند به شکل خفیفی درگیر خواهند شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه متاسفانه در برخی از شهر‌های استان، استقبال چشمگیری از واکسینه شدن علیه کرونا در گروه‌های هدف مشاهده نمی‌شود، گفت: عدم پذیرش واکسن کرونا از سوی مردم برخی نقاط استان موجب اختصاص سهمیه آنان به دیگر شهر‌های استان خواهد شد.

دکتر رضاعی با بیان اینکه از ابتدای طرح واکسیناسیون علیه کرونا در کشور به تبع استان کردستان هم از سهمیه واکسن برخوردار شده است، افزود: تاکنون ۸۰ درصد از دُز دریافتی واکسن در استان به گروه‌های هدف تزریق شده است و درصد باقی‌مانده به تدریج همگام با سراسر کشور واکسینه می‌شوند.


وی درصد پوشش واکسیناسیون کادر بهداشت ودرمان استان را ۹۰ درصد برشمرد و ادامه داد: درصد باقیمانده خود مایل به دریافت واکسن نبوده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به پوشش واکسیناسیون افراد بالای ۸۰ سال در استان بیان کرد: همکاران ما در مراکز جامع خدمات سلامت جهت دریافت واکسن با این افراد تماس گرفته یا برای آنان پیامک ارسال می‌نمایند.

دکتر رضاعی با بیان اینکه در برخی از شهرستان‌های استان از جمله مریوان غافل از خطرات ویروس، مردم تمایلی به دریافت واکسن ندارند افزود: در شهرستان بیجار بیشترین آمار متقاضی دریافت واکسن گزارش شده است.

وی در ادامه از تزریق واکسن کرونا در کردستان به بیش از ۳۶ هزار نفر، معادل دو درصد جمعیت استان خبر داد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان تصریح کرد: افرادی که مبتلا به سرماخوردگی شده و مایل به دریافت واکسن کرونا هستند تا ۲ هفته بعد از درمان بیماری خود برای دریافت واکسن مراجعه نکنند.

دکتر رضاعی خطاب به شهروندان اظهار کرد: در خصوص واکسیناسیون کرونا به منابع خبری موثق و مطمئن برای دریافت اخبار مورد نظر خود رجوع کنند و در زمینه اخبار مرتبط با حوزه سلامت مطمئن‌ترین منابع،   سامانه‌های اطلاع رسانی وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی، خبرگزاری‌های رسمی و داخلی است.
وی درخصوص شایعات مطرح شده در جامعه مبنی بر اینکه به جای واکسن کرونا آب مقطر به دریافت کننده تزریق خواهد شد، گفت: این ادعا تکذیب می‌شود چراکه هر واکسنی کد مخصوص خود را دارد و چندین نفر از کارشناسان مرتبط هنگام تزریق در محل مورد نظر بر این روند نظارت مستمر دارند بی تردید این شایعه‌پراکنی‌های بی اساس جز دامن زدن به نگرانی مردم، راه به جایی نخواهد برد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان
با بیان اینکه تزریق واکسن کرونا براساس سند ملی درحال پیشرفت است، اذعان کرد: پیش‌بینی می‌شود همگام با سراسر کشور تا پایان تیر ماه، فاز دوم واکسیناسیون در استان را به اتمام برسانیم وامید است که فاز سوم در مرداد ماه شروع شود.

دکتر رضاعی با تاکید بر تزریق واکسن کرونا فقط در مراکز خدمات جامع سلامت معین دانشگاه علوم پزشکی، در خصوص امکان خرید و فروش واکسن در بازار آزاد و داروخانه‌های سطح شهر، بیان کرد: واکسن‌های موجود در بازار صد در صد تقلبی و هیچ استاندارد جهانی ندارد و تزریق آن‌ها قطعا با عوارض جبران ناپذیری همراه است، چون با توجه به شرایط و زنجیره نگهداری بسیار خاص این واکسن، نمی‌توان آن را در دمای محیط نگهداری کرد، بنابراین قابلیت استفاده نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بخش خصوصی حتی یک دُز واکسن را در اختیار ندارد، ادامه داد: تمامی واکسن‌ها در سامانه تی تک ثبت می‌شود تا کاملا پروسه تزریق مطمئن و بدون تقلب صورت گیرد.


رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان در پایان عنوان کرد: طبق آمار‌های موجود مرتبط با کووید ۱۹، ما در وضعیت شکننده‌ای قرار داریم لذا تا پوشش صددرصدی واکسن و ایمنی کامل، رعایت دستور العمل‌های بهداشتی الزامی است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار