مدیرکل دامپزشکی اصفهان گفت: هفت پناهگاه موجود نگهداری سگ‌های ولگرد تحت مالکیت شهرداری‌های استان مجوز ندارند و مورد تایید این اداره‌کل نیستند.
کد خبر: ۹۶۴۸۲۲
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۱ 18 May 2021

شهرام موحدی با بیان اینکه تنها پناهگاه نگهداری سگ‌های ولگرد نجف آباد مجوز موقت دارد، اظهارداشت: پناهگاه‌های احداث شده توسط شهرداری‌ها باید پروانه بهداشتی را از دامپزشکی بگیرند تا راهکارهای بهتر و تخصصی به آنها آموزش داده شود و ضوابط بهداشتی موثری در این مراکز وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه این پناهگاه ها در شهرهای اصفهان، تیران و کرون، خوانسار، شاهین شهر، گلپایگان، لنجان و نجف آباد قرار دارند، ادامه داد: همه این پناهگاه ها باید دامپزشک و کاردان دامپزشکی برای واکسیناسیون و نظارت های لازم داشته باشند.

مدیرکل دامپزشکی اصفهان با بیان اینکه از سالهای گذشته کمیته ای با دستور وزیر کشور برای برخورد با سگ‌های بدون صاحب و ولگرد تشکیل شد، تاکید کرد: محوریت برخورد با سگ‌های ولگرد و بدون صاحب بر عهده شهرداریهاست و همه شهرداری‌های مراکز شهرستانها موظف به احداث پناهگاه هایی برای نگهداری این حیوانات هستند.

وی اضافه کرد: برغم اینکه این اداره کل وظیفه ای برای ارائه خدمات رایگان به این مراکز نداشت اما سال گذشته بیش از یک هزار و ۱۰۰ دوز واکسن هاری در مراکز نگهداری سگ های ولگرد ارائه شد.

موحدی گفت: ۱۸ هزار قلاده سگ در اصفهان، سال گذشته از سوی کارشناسان دامپزشکی استان با اعتبار ۲۷ میلیارد ریال علیه بیماری هاری واکسینه شده است.

وی افزود: دامپزشکی اصفهان سال گذشته فعالیت‌های بی نظیری را در خصوص سگ‌های صاحب دار انجام داد و تزریق این تعداد واکسن نوعی رکورد محسوب می‌شود.

به گفته وی سازمان حفاظت محیط زیست متولی کنترل بیماری هاری در حیات وحش است و برخورد با سگ‌های ولگرد در شهرها در حوزه وظایف شهرداری‌ها و دهیاری‌هاست.

وی با بیان اینکه بیماری هاری جزو بیماری‌های ویروسی و بسیار خطرناک و قابل انتقال از دام به انسان است،  ادامه داد: قدم اصلی برای در امان ماندن جمعیت‌های انسانی و دامی از ابتلا به ویروس کشنده هاری، مایه کوبی دام‌ها علیه این بیماری مهلک ویروسی است.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان اظهار داشت: بیماری ویروسی هاری از خطرناک‌ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است که علاوه‌ بر تهدید سرمایه‌های دامی کشور در صورت عدم پیشگیری و درمان به موقع، جمعیت انسانی را به شدت تهدید می‌کند.

وی اضافه کرد: مایه کوبی یک قلاده سگ، کاری بسیار مشکل و خطرناک است و سالانه بیش از ۱۰ نفر از پرسنل دامپزشکی استان هنگام واکسیناسیون مورد حمله سگ‌ها می گیرند و در بیمارستان بستری می‌شوند.

موحدی بیان کرد: بیماری کشنده هاری منشا ویروسی داشته و سیستم عصبی را مورد حمله قرار می‌دهد و این ویروس در بزاق حیوان یا انسان آلوده وجود دارد و بطور معمول از طریق گاز گرفتگی و در موارد غیر معمول‌تر در اثر تماس بزاق آلوده با زخم، سبب انتقال بیماری به فرد یا انسان سالم می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مهمترین راه پیشگیری از شیوع بیماری هاری، واکسیناسیون صحیح و به موقع حیوانات اهلی و خانگی است، خاطرنشان کرد: این بیماری طیف گسترده‌ای از حیوانات و انسان را تحت تاثیر قرار داده و بطور معمول در اثر عدم واکسیناسیون به موقع حیوانات خانگی و اهلی که با محیط بیرون در ارتباط هستند جمعیت انسانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار