مسئول واحد فراهم‌آوری اعضا پیوندی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: شیوع ویروس کرونا، استقبال کم خانواده‌های مرگ مغزی و کاهش سوانح، موجب کاهش آمار اهدای عضو و نامطلوب بودن وضعیت پیوند در این استان شده است.
کد خبر: ۹۶۴۸۱۹
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۶ 18 May 2021

دکتر مجید حمیدی روز سه شنبه به مناسبت در پیش بودن روز اهدای عضو بیان کرد: یکی از موانع پیش روی اهدای عضو، خانواده‌ها هستند چراکه بیشتر آن‌ها رغبتی به اهدای عضو بیمار ندارند.

به گزارش تابناک همدان، وی اضافه کرد: برخی خانواده‌ها بر این باورند که بیماران مرگ مغزی قابل مداوا و بازگشت به زندگی هستند، اما از نظر علم پزشکی بیماران مرگ مغزی فوت شده تلقی می‌شوند و این قبیل بیماران را به هیچ نحوی نمی‌توان درمان کرد.

مسئول واحد فراهم‌آوری اعضا پیوندی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار داشت: زمان اندکی بعد از مرگ مغزی برای حیات اعضا منظور شده است و باید در این فرصت طلایی که ساعات پایانی زندگی است حیات دوباره به بیماران نیازمند عضو بخشید.

دکتر حمیدی بیان کرد: سال گذشته ۴۰ بیمار مرگ مغزی در استان همدان شناسایی شدند که پنج مورد از آن‌ها به علت ابتلا به ویروس کرونا از چرخه اهدای عضو خارج شدند.

وی اضافه کرد: از بین ۳۵ بیمار مرگ مغزی، خانواده ۱۵ بیمار برای اهدای عضو رضایت دادند بنابراین خانواده بیش از نیمی از بیماران مرگ مغزی به اهدای عضو رضایت نداده و تعدادی از این بیماران به علت تعلل خانواده در تصمیم گیری پیش از اهدا جان خود را از دست دادند.

مسئول واحد فراهم‌آوری اعضا پیوندی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار داشت: سال گذشته ۱۵ بیمار برای اهدای عضو آماده شدند، اما پیش از اهدا سه تن از آن‌ها فوت کردند و از ۱۲ مورد باقی مانده ۴۰ عضو دریافت شد که به ۴۰ بیمار نیازمند عضو زندگی دوباره بخشید.

دکتر حمیدی ادامه داد: شیوع کرونا، ابتلای بیماران مرگ مغزی به این ویروس و کاهش آمار مسافرت‌ها و سوانح منجر به بروز مرگ مغزی، ناپایداری شرایط بیمار و ضرورت آزمایش‌های متعدد، دشواری انتقال بیمار به بخش «سی. تی» و انجام این آزمایش شرایط را برای اهدای عضو دشوار کرده است.

وی اضافه کرد: از ابتدای سال تاکنون سه مورد رضایت برای اهدای عضو در استان همدان صورت گرفته است، اما ۲ تن از بیماران مرگ مغزی با توجه به شرایط نامناسب کنونی و تعلل خانواده برای رضایت، پیش از اهدا جان باختند.

مسئول واحد فراهم‌آوری اعضا پیوندی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: بهترین راهکار برای افزایش آمار اهدای عضو، توصیه والدین به فرزندان یا فرزندان به والدین درباره اهدای عضو در صورت بروز مرگ مغزی است.

دکتر حمیدی بیان کرد: چنانچه افراد پیش از بروز حادثه و بیماری مرگ مغزی، رضایت خود را برای اهدای عضو به خانواده اعلام کنند فرایند اهدا تسریع می‌شود در این راستا ۸۰ تا ۸۵ درصد این قبیل خانواده‌ها در صورت مرگ مغزی عزیزانشان، نسبت به اهدای عضو رضایت می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۵۰ تا ۶۰ بیمار در صف دریافت کلیه هستند، اما درباره دیگر اعضای بدن از جمله قلب و کبد آماری در دست نیست چرا که بیماران نیازمند باید در سامانه کشوری ثبت نام کنند.

روز ۳۱ اردیبهشت مصادف با سالروز فتوای تاریخی امام خمینی (ره) مبنی بر جایز بودن اهدای عضو با تلاش مسئولان واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و با همت واحد اهدای عضو بیمارستان دکتر مسیح دانشوری و با تأیید و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی در تقویم ملی کشور به عنوان روز ملی اهدای عضو، اهدای زندگی به ثبت رسیده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار