رئیس اداره منابع طبیعی وآبخیزداری شهرستان بیرجند
رئیس اداره منابع طبیعی وآبخیزداری شهرستان بیرجند از احداث سازه های آبخیزداری در دو حوزه آبخیز القورات و شارقنج خبر داد . ابراهیم علیپور با بیان اینکه اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری با هدف حفظ آب و خاک ، کاهش اثرات سیلاب ، تغذیه منابع آبی و همچنین رشد اقتصادی در منطقه می باشد افزود: حجم احداث این سازه ها 3440 مترمکعب با اعتباری بالغ بر 16میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی است که عملیات ساخت آن به‌صورت‌ پیمانی، توسط پیمانکار بخش خصوصی در حال انجام است.
کد خبر: ۹۶۴۷۷۳
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۸ 18 May 2021

وی ادامه داد: این سازه های آبخیزداری درحوزه آبخیز القورات و در بالادست شش روستا شامل(قلعه کوه – عباس آباد- بزندروک- ماسن – کلاته ملاییان پایین ) و حوزه شارقنج در بالادست 3 روستا شامل روستاهای (هج –اشتک- دره گزان ) که بیشترین جمعیت و اراضی کشاورزی را دارا می باشد اجرا می شود.
وی افزود: اجرای این گونه طرح های زیربنایی علاوه بر حفظ میراث ارزشمند «کاریز و قنوات»، موجب استمرار تولید کشاورزی و پایداری سکونتگاه های روستایی، کنترل مهاجرت از مبدا، مهاجرت معکوس به روستاها و افزایش رضایت مندی جوامع محلی شده است.
علیپور خاطرنشان کرد: ظرفیت آبگیری این سازه ها ، بیش ازسه هزار و 500 مترمکعب سیلاب خواهد بود که اینگونه سازه ها ی احداثی نقش به‌سزایی در پرآب شدن چاه ها و قنات های روستاهای پایین دست دارد.
وی گفت: از کل حوزه های آبخیز شهرستان بیرجند با توجه به اینکه سهم حوزه آبخیز شهری 184 هزار و 678 هکتار می باشد ، تاکنون سطح 338 هزار و 118هکتار مطالعه شده است .
رئیس اداره منابع طبیعی وآبخیزداری شهرستان بیرجند اعلام کرد: از سال 1370 تا پایان سال 1399 در سطح شهرستان بیرجند با اجرای 8 میلیون و 846 هزار و 146متر مکعب انواع عملیات آبخیزداری شامل 350مورد سازه ( بند خاکی ، پشته خاکی ، پخش سیلاب ، سنگ و ملات ، گابیون ، خشکه چین و سازه لاستیکی) که قادر به کنترل 13 میلیون و 924 هزار و 915 متر مکعب سیلاب در سطح حوزه های آبخیز است.
علیپور ادامه داد: اجرای عملیات بیولوژیک در سطح 3 هزار و 68 هکتار از عرصه های منابع طبیعی و حفاظت و قرق هزار و 38 هکتار ، در راستای حفاظت خاک و آبخیزداری گامهای موثری برداشته شده است .به طوری که در بارندگیهای اخیر (روزهای 13 و 14 اردیبهشت ماه) تعداد 43 سازه در 8 حوزه آبخیز شهرستان بیرجند حدود یک میلیون و 680 هزار متر مکعب آبگیری شده که امید است با احداث و بهره‌برداری از این گونه سازه ها ، پوشش گیاهی و رونق اقتصادی در روستاها ی شهرستان بیرجند تقویت شود .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار