رونق‌بخشی به بازرگانی استان با ساماندهی ۲ مرز رسمی و پنج بازارچه، احداث پنج سد و شبکه‌های پایین دستی آنها و تکمیل و بهره‌برداری از چهار بیمارستان و ۴۳ خانه بهداشت از مهمترین اقدامات انجام شده در بخش تجارت، سدسازی و بهداشت و درمان استان کرمانشاه در هشت سال اخیر بوده است.
کد خبر: ۹۶۴۷۴۳
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۰ 18 May 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا، ساخت، توسعه و تقویت زیرساخت‌های استان کرمانشاه در بخش‌های مختلف در دولت‌های یازدهم و دوازدهم تحرک خوبی داشت به طوری که در این ۲ دولت ۱۰ هزار پروژه با ۵۵ هزار میلیارد تومان اعتبار افتتاح و به بهره برداری رسید و شاخص‌های استان ارتقا یافت.

در گزارش پیشین به خدمات صورت گرفته در دولت یازدهم و دوازدهم در بخش حمل و نقل، راه آهن، بزرگراه و آزادراه و قطار سبک شهری اشاره شد. در این گزارش دستاوردهای حوزه تجارت و بازرگانی، سدسازی و بهداشت و درمان مورد توجه قرار گرفته است.

دستاوردهای بخش بازرگانی

استان کرمانشاه پتانسیل ها و قابلیت های متعددی در بخش تجارت و بازرگانی دارد از جمله باتوجه به مرزی بودن استان و وجود ۲ مرز رسمی و بین المللی و چهار بازارچه مرزی، داشتن شبکه حمل و نقل ریلی و بزرگراهی مناسب، داشتن کوتاه ترین مسیر حمل و نقل کالا به کشور عراق، وجود بزرگترین پایانه مسافرتی غرب کشور در مرز خسروی، وجود کارخانه های تولیدی متنوع با ظرفیت تولید انبوه نظیر کارخانه های سیمان، روغن نباتی، پتروشیمی ،کاشی و سرامیک، فعالیت بازارچه مرزی پرویز خان به عنوان بزرگترین بازارچه مرزی به کشور عراق، قرار گرفتن در مسیر ترانزیت شمال غرب به جنوب غرب کشور، دسترسی به بازار ۱۵ میلیون نفری با کمتر از ۲ ساعت زمان و امکان کمک به کشور برای حضور در بازار عراق و رقابت با ترکیه.

توجه به این ظرفیت ها به معنی جهش اقتصادی استان و رونق تولید و صادرات کرمانشاه و کشور خواهد بود؛ اتفاقی که دولت تدبیر و امید سعی کرد تا حد امکان در رخ دادن آن بکوشد.

تسریع درتوسعه کرمانشاه باساماندهی مرزها وساخت چهار بیمارستان و پنج‌ سد
پایانه پرویزخان
از سومار تا پرویزخان

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه در این ارتباط به آغاز عملیات اجرایی بازارچه مرزی سومار در سال ۹۳ اشاره کرد و گفت: طی عملیاتی فشرده با احداث جاده و اجرای ۲ دهنه پل ۲۰۰ متری، مین روبی ۱۹ هکتار و محوطه سازی، احداث یک باب سوله مسافری و استقرار کانکس برای حضور ادارات ذیربط در مدت هشت ماه با اعتبار تقریبی ۱۰ میلیارد تومان آماده بهره‌برداری شد.

«مهرداد سالاری» در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در آینده نزدیک نیز تردد مسافر و زوار عتبات عالیات از این مرز مهم که با ناحیه عربی عراق ارتباط دارد، شروع خواهد شد.

تسریع درتوسعه کرمانشاه باساماندهی مرزها وساخت چهار بیمارستان و پنج‌ سد
منطقه ویژه اقتصادی قصرشیرین
سالاری درباره ساماندهی پایانه مرزی پرویز خان و محدوده گمرکی هم گفت: محوطه سازی و آسفالت حدود ۵۵ هکتار، دیوارکشی حدود سه هزار و ۲۰۰ متر طول، احداث و بهره‌برداری از پایانه مسافربری به مساحت ۵ هزار و ۶۰۰ مترمربع و احداث پایانه تجاری، به مساحت چهار هزار و ۶۰۰ متر مربع و اعتبار هزینه شده بیشتر از ۵۲ میلیارد تومان از جمله اقدامات صورت گرفته در این مرز است.

تاسیس بازارچه تیله کوه و عملیات آماده سازی فعالیت تجاری در این بازارچه هم دیگر موضوع مورد اشاره سالاری بود. او اضافه کرد: دیگر دستاورد دولت تأسیس منطقه ویژه اقتصادی قصر شیرین و شروع عملیات آماده سازی آن بود که شامل تامین زمین به میزان حدود هزار و ۲۰۰ هکتار و طراحی فاز ۲ (اجرایی) به مساحت حدود ۳۵۰ هکتار و شروع عملیات اجرایی در سطح ۷۰ هکتار، بیشتر از ۳۲۰ هزار متر مکعب خاکبرداری، ۲۱۰ هزار متر مکعب خاکریزی و تعریض و جدول گذاری حدود ۲/۲ کیلومتر مسیر دسترسی و ساخت ۵۰ واحد تجاری با زیر بنای کل ۲ هزار مترمربع.

سدسازی و شبکه انتقال

در مجموع در دولت یازدهم و دوازدهم پنج سد در استان کرمانشاه به بهره‌برداری رسید و شبکه‌های پایین دست این سدها هم وارد مدار بهره برداری شد.

سد جامیشان در سفر سال ۱۳۹۸ رییس جمهور، سد شرفشاه در خردادماه گذشته و سه سد “زمکان”، “تنگ حمام” و “دایک گیلان‌غرب” هم با حضور معاون اول رئیس جمهوری در استان کرمانشاه افتتاح شد.

تسریع درتوسعه کرمانشاه باساماندهی مرزها وساخت چهار بیمارستان و پنج‌ سد
سد داریان در شهرستان پاوه
معاون عمرانی استانداری کرمانشاه به سدهای ساخته شده در دولت تدبیر و امید اشاره کرد و گفت: سد داریان با اعتبار هزار و ۷۸ میلیارد تومان در تیرماه ۹۵ همزمان با سفر رییس جمهوری به استان به بهره برداری رسید.

او افزود: ظرفیت دریاچه این سد ۳۳۸ میلیون مترمکعب است و امکان تولید ۵۵۰ میلیون کیلووات ساعت انرژی برق آبی با نصب نیروگاهی به ظرفیت۲۱۰ مگاوات را دارد.

تسریع درتوسعه کرمانشاه باساماندهی مرزها وساخت چهار بیمارستان و پنج‌ سد
سد تنگ حمام
سالاری به احداث سد تنگ حمام با اعتبار ۵۰ میلیارد تومان با هدف تامین آب کشاورزی قصرشیرین شمالی و تامین آب صنعتی منطقه، اشاره کرد و گفت: سد دایک هم با اعتبار ۶ میلیارد تومان با هدف تامین آب ۳ هزار و ۶۰۰ هکتار اراضی کشاورزی دشت گیلانغرب و تامین آب صنعت منطقه به میزان ۲ میلیون مترمکعب در این دولت احداث شده است.

او از شروع آبگیری سدهای شرفشاه، زمکان، جامیشان و ازگله هم یاد کرد و گفت: حجم مخزن سد شرفشاه ۱۰۱ میلیون مترمکعب است که با هدف تامین آب کشاورزی دشت های سومار، نفت شهر و اردوبان در سطح ۴۸۰۰ هکتار و تامین آب صنعت منطقه ساخته شد.

تسریع درتوسعه کرمانشاه باساماندهی مرزها وساخت چهار بیمارستان و پنج‌ سد
سد دایک گیلانغرب
به گفته سالاری، احداث سد شرفشاه در بخش مرزی سومار از نوع خاکی با هسته رسی در حوزه استحفاظی شهرستان گیلانغرب از سال ۸۹ شروع و پس از ۹ سال با ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار در دولت دوازدهم به بهره برداری رسید تا مشکل آب منطقه را در بخش شرب و کشاورزی برطرف کند تا شاهد حضور اهالی منطقه بعد از ۴۰ سال انتظار باشیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه درباره سد زمکان هم گفت: دولت این سد را با اعتبار بیش از ۱۳۰ میلیارد تومان و با هدف تامین آب بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار اراضی کشاورزی و باغات بخش گهواره ساخت.

تسریع درتوسعه کرمانشاه باساماندهی مرزها وساخت چهار بیمارستان و پنج‌ سد
سد شرفشاه
او حجم تنظیمی سد جامیشان را هم ۴۰ میلیون مترمکعب در سال عنوان کرد و گفت: این سد با هزینه ۱۵۰ میلیارد تومان و با هدف تامین آب صنعتی منطقه و کشاورزی دشت‌های میانراهان و چمچمال احداث شد.

به گفته سالاری، افتتاح خط انتقال ۳۰ کیلومتری آب از سد آزادی به دشت حر با هزینه ۶۷ میلیارد تومان، طرح انتقال شبکه پایین دستی سد شرفشاه، افتتاح فاز اول شبکه‌های فرعی آبیاری تحت فشار دایک گیلانغرب، طرح خط انتقال و شبکه فرعی آبیاری اراضی تحت پوشش ایستگاه پمپاژ SP سلیمانشاه، شبکه آبیاری و زهکشی سد زاگرس در سطح ۹۲۳ هکتار، شبکه آبیاری و زهکشی سد آزادی در سطح و اجرای سیستم آبیاری تحت فشار در سطح استان، آماده برای آبیاری ۱۶ هزار و ۸۰۰ هکتار اراضی کشاورزی با اعتبار ۵۵ میلیارد تومان از جمله خدمات صورت گرفته دولت تدبیر و امید در بخش تکمیل شبکه انتقال آب است.

او همچنین در این باره به افتتاح شبکه آبیاری سد گاوشان، سیستم انحراف آب سد هواسان، کانال‌های اصلی و درجه یک پایاب سد تنگ حمام، تکمیل خطوط لوله اصلی پایاب سد سلیمانشاه، احداث کانال آب براصلی پایاب سد زاگرس، احداث کانال آب براصلی پایاب سد زمکان و احداث ۲۵ پروژه در سطح استان با حجم عملیات ۳۰ کیلومتر طول و اعتبار ۴.۵ میلیارد تومان اشاره کرد.

تسریع درتوسعه کرمانشاه باساماندهی مرزها وساخت چهار بیمارستان و پنج‌ سد
شبکه آبیاری سد گاوشان
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه به طرح بزرگ سامانه گرمسیری هم اشاره و اظهار کرد: این طرح با برآورد تقریبی هشت هزار میلیارد تومان به عنوان یکی از مهمترین طرح‌های کشور و به منظور مهار آبهای مرزی در دستور کار قرار گرفت و فاز اول آن هم افتتاح شد.

به گفته او، عملیات اجرایی تونل نوسود به طول ۴۹ کیلومتر که مهمترین سازه جهت انتقال آب در سامانه گرمسیری است، مهمترین بخش طرح سامانه گرمسیری بود که توسط قرارگاه خاتم الانبیا سپاه پاسداران احداث شد.

بهداشت و درمان

استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه در مجموع ۱۷ بیمارستان دولتی دارد که از این تعداد هفت بیمارستان در کلانشهر یک میلیون نفری کرمانشاه و مابقی در شهرستان ها واقع شده است.

تسریع درتوسعه کرمانشاه باساماندهی مرزها وساخت چهار بیمارستان و پنج‌ سد
عملیات اجرایی بیمارستان سرطان ورادیوتراپی و شیمی درمانی امام رضا(ع)
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه درباره دستاورهای دولت های یازدهم و دوازدهم در بخش بهداشت و درمان هم گفت: یکی از این پروژه‌های مهم کرمانشاه، طرح بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی است که در سفر رییس جمهوری در سال ۹۵ عملیات اجرایی آن آغاز شده و با پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصد در حال اجرا است.

وی افزود: برای تکمیل این پروژه هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که در صورت موافقت رئیس سازمان برنامه و بودجه، با تشکیل یک کنسرسیوم از بانک‌ها می‌توان اعتبارات لازم آن را تأمین کنیم و پروژه را در یک بازه زمانی سه ساله تکمیل کنیم.

تسریع درتوسعه کرمانشاه باساماندهی مرزها وساخت چهار بیمارستان و پنج‌ سد
بیمارستان معاون صحنه
به گفته سالاری، آغاز عملیات اجرایی بیمارستان سرطان و رادیوتراپی و شیمی درمانی امام رضا(ع) با اعتبار تقریبی ۲۶ میلیارد تومان، آغاز عملیات اجرایی ۱۲ مرکزبهداشتی-درمانی با اعتبار هشت میلیارد تومان و آغاز عملیات اجرایی هفت کلینیک درمانی در هفت شهرستان از دیگر برنامه های دولت برای توسعه بخش بهداشت و درمان استان کرمانشاه بوده است.

تسریع درتوسعه کرمانشاه باساماندهی مرزها وساخت چهار بیمارستان و پنج‌ سد
مرکز سی تی اسکن بیمارستان امام (ره) کرمانشاه
او همچنین به بهره برداری از ۲۲ مرکز و پایگاه سلامت شهری در سطح استان با اعتبار ۱۴ میلیارد تومان اشاره کرد و درباره احداث بیمارستان هم گفت: تکمیل و بهره‌برداری بیمارستان ۱۲۶ تختخوابی اسلام آباد غرب با زیربنای ۱۲ هزار مترمربع در فروردین سال ۱۳۹۶ با هزینه ۴۰ میلیارد تومان، تکمیل بیمارستان ۵۰ تختخوابی سوانح و سوختگی شهر کرمانشاه، تکمیل و افتتاح بیمارستان ۶۴ تختخوابی پاوه در سال ۱۳۹۸ با اعتبار ۱۵ میلیارد تومان، تکمیل و افتتاح بیمارستان ۶۴ تختخوابی معاون صحنه پس از ۱۵ سال با زیر بنای پنج هزار و ۱۰۰ مترمربع و اعتبار ۱۲ میلیارد تومان چهار خدمت دیگر دولت طی هشت سال گذشته در استان کرمانشاه بوده است.

تسریع درتوسعه کرمانشاه باساماندهی مرزها وساخت چهار بیمارستان و پنج‌ سد
افتتاح کلینیک جامع دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با زیربنای ۶ هزار و ۱۲۶ متر مربع و اعتبار ۹ میلیارد تومان از دیگر خدمات دولت تدبیر و امید در استان کرمانشاه بوده است
سالاری به دیگر طرح های مهم دولت تدبیر و امید در حوزه بهداشت و درمان هم اشاره کرد از جمله انعقاد تفاهم نامه با وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی جهت اجرای پروژه‌های بهداشتی درمانی با اعتبار ۱۹۶ میلیارد تومان و افتتاح سه مرکز سی تی اسکن (بیمارستان امام (ره)کرمانشاه و شهرستانهای سنقر و سرپل ذهاب).

در دولت تدبیر و امید همچنین ۴۳ باب خانه بهداشت هم با مجموع زیربنای چهار هزار متر مربع و اعتبار ۹ میلیارد تومان در استان کرمانشاه به بهره‌برداری رسید و با این کار طرح شبکه احداث خانه های بهداشت سطح استان تمام و کرمانشاه در این زمینه استان برتر کشور شد.

تسریع درتوسعه کرمانشاه باساماندهی مرزها وساخت چهار بیمارستان و پنج‌ سد

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار