کد خبر: ۹۶۴۶۳۳
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۶ 17 May 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک از بوشهر، مریم پاسالار مدیر پایگاه تحلیلی خبری تابناک هرمزگان در یاداشتی نوشت:شاید در اوایل عصر حاضر کمتر کسی فکر می کرد دنیا به سمتی برود که چه در شعار و چه در عمل حاکمیت ها مردم سالار شوند حتی ایران عزیز ما هم که توانست حکومت سلطنتی را به مشروطه تبدیل کند آن چنان به سوی مردم سالاری حرکت نکرد حضور مردم در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها در حد انتخاب یک وکیل برای حضور در مجلس شورای ملی بود و دیگر هیچ اطلاعی از نطق ها و تصمیمات او نداشتند و نمی توانستند تاثیرگذار باشند البته متمولین و نخبگان از طریق روزنامه ها می توانستند حداقل تاثیری بر روی تصمیمات نمایندگان داشته باشند اما مگر در آن سال ها روزنامه ها به چه میزان در کشور گسترش داشتند.

اما در این بین یک قشر قوی و شکست ناپذیر وجود داشت که به آب سر چشمه حیات دست پیدا کرده بودند و علی رغم تمام هجمه ها حیات اجتماعی و سیاسی خود را حفظ کرده بودند.

علما و روحانیون با تکیه بر روابط عمومی خوب و بین مردم بودن توانسته بودند بزرگترین قراردادهای بین المللی را با وارد کردن مردم به صحنه نقش بر آب کردند که نمونه بارزش را در تحریم توتون و تنباکو و فتوای میرزای شیرازی شاهد بودیم که شکستن قلیان ها حتی به حرمسرای شاه قاجار نیز کشید.

با نزدیک شدن به عصر حاضر و انقلاب اسلامی ایران اهمیت بین مردم بودن و استفاده از روابط عمومی بیش از پیش آشکار شد اما افزایش مشغله ی مدیران و مسئولان و همچنین بسته شدن درب اتاق مسئولین به روی مردم موجب شد که مشکلاتی ایجاد شود.

از آنجایی که مبنای جمهوری اسلامی ایران مردم سالاری دینی است مسئولان و مدیران در ادامه روندی که دچار آن شده بودند دچار مشکل شدند و همین موضوع و تلاش برای بقا موجب شد که روابط عمومی ها که تا پیش از آن مانند تبعیدگاه کارمندان دستگاه ها بود و هر که را که کمترین کارایی را داشت در آن قرار می دادند به اوج اعلا برساند و مدیران تلاش کنند که روابط عمومی قوی تر داشته باشند و به تخصصی بودن این حوزه پی بردند. 
عصر حاضر عصر روابط عمومی ها است زیرا امضای مقبولیت یک مقام اجرایی یا سیاسی در دست روابط عمومی ها است چرا که نوع عملکرد آن هاست که موجب می شود تلاش های مسئولان بالادستی برای مردم که در نهایت تصمیم گیرنده و قضاوت کننده نهایی هستند مشخص شود و تکلیف بقا و جزای فعالیت ها مشخص شود.

حال که همه جا حرف از شفافیت است نیز روابط عمومی ها هستند که می توانند با اتکا به تخصص خود میزان این شفافیت را تنظیم کنند به طوری که نه منافع سازمانی به خطر بیفتد و نه عملکردها به صورت بی اثر جلوه کند.


وضعیت کرونایی و همه گیری این ویروس منحوس نیز اهمیت توجه به روابط عمومی ها را دوچندان کرده است چرا که اپیدمی کرونا روابط را بین افراد جامعه محدود کرد و در این بین روابط عمومی ها بودند که با ابزار فضای مجازی ایفای نقش کردند و فاصله ایجاد شده بین مدیران و مردم را به حداقل رساندند.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار