کد خبر: ۹۶۴۵۶۶
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۴ 17 May 2021

به مناسبت فرارسیدن روز روابط عمومی فرصت را مغتنم شمرده، این روز را گرامی داشته و به تمامی فعالان این عرصه تبریک عرض می‌نمائیم.

 به گزارش تابناک همدان، نوع کار روابط‌عمومی و مسئولیت‌هایی که برعهده این بخش قرار داده شده سبب شد تا حرفه روابط عمومی، ششمین شغل پراسترس در دنیا شناخته شود. زیرا مدیران روابط عمومی‌ها افراد متخصص در اساس بازرسی آسیب‌ها میباشند و بنابراین نیازمند توانایی تفکر و عمل سریع در شرایط پراسترس و تنش زا میباشند.

بیست و هفتم اردیبهشت ماه روز جهانی “روابط عمومی و ارتباطات” صرفاً یک نام در یک برگ از تقویم روزگار نیست، بلکه یک سرفصل از اخلاق، علم و هنر هست.

 روابط عمومی امروز را میتوان ادامه دهنده گان مسیر شهید مرتضی آوینی‌ها خواند که در این مقطع در امتداد همام مسیر ارتباطات بعنوان راویان فتح دو نام برد و این مسیر در همه دستگاه‌های اجرائی یک مقصد خواهد داشت آن هم اهداف بلند و بالای انقلاب اسلامی و رشادت‌ها مردم سرزمین ایران است.

• شهر لی لی پوت، شهر کوتوله‌های گالیور را به خاطر دارید؟ 

شهری که هر یک از مردمانش به اندازه یک بند انگشت کوچک گالیور بودند و گالیور هم در حد و اندازه یک غول برایشان جلوه می‌کرد.

به یاد بیاورید کوتوله‌های لی لی پوتی چگونه در ابتدا دست و پای گالیور را بستند، ولی با گذشت مدتی، به حدی به گالیور وابسته شدند که او را حلال مشکلات خود می‌دانستند و او را به قهرمان شهر لی لی پوت‌ها تبدیل کردند. 

این داستان را می‌توان به عنوان یک استعاره برای دنیای رسانه یی شده امروز در نظر گرفت. 

گالیور در نقش رسانه قدرتمند امروزی و مردمان کوتوله شهر لی لی پوت‌ها نماد مخاطبانی هستند که در معرض این رسانه غول آسا قرار می‌گیرند. 

 خود رسانه‌های ما آرایش رسانه‌ای موجود را نمی‌دانند و رقیب‌ها و دشمنان و مخاطبان خود را به طور کامل نمی‌شناسند و تصویر واقعی از سن، جنس، دغدغه، علاقه‌های مخاطب ندارند و فهم نادرستی از مسائل کشور دارند و، چون این فهم درست از مخاطب، رسانه‌های رقیب و دشمن و مسائل و چالش‌ها و گفتمان‌های ضروری کشور ندارند، نمی‌توانند دیگران را آگاه کنند. چون که رسانه‌ها اول باید خودشان آگاه باشند و در وهله بعدی دیگران را آگاه کرده و سواد رسانه‌ای آن‌ها را افزایش دهند.

 به همین دلیل است که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب با اشاره به عملکرد رسانه‌های غربی می‌فرمایند کشور در محاصره تبلیغاتی قرار گرفته است و جوانان در شکستن این محاصره تبلیغاتی پیشتاز باشند.

بنابراین باید از رسانه‌ها پرسید
 چه کردند که ما در محاصره تبلیغاتی قرار گرفتیم؟ 
چرا وظایف خود را به درستی انجام ندادند؟
باید چه کار کنند که کشور در محاصره تبلیغاتی قرار نگیرد و شناخت مردم از رسانه‌های دشمن، شناخت کاملی شود و اصطلاحا سواد رسانه‌ای شان بالا رود؟

لذا بخش قابل توجهی از این اهداف در حوزه رسانه نمود می‌یابد، حوزه‌ای که به استناد این تعاریف نباید به واحد روابط عمومی محدود بماند و روابط عمومی باید بازتاب دهنده فعالیت‌های تمام مجموعه در حوزه رسانه باشد، نه آن که فعالیت سازمان تبلیغات اسلامی در حوزه موسع رسانه در یک جز محدود بماند.

رابطه روابط عمومی با رسانه از نوع عموم و خصوص من وجه است. بدین معنا که بسیاری از فعالیت‌های لازم در جهت رشد و ارتقائ هر یک از این حوزه‌ها قابل تسری به حوزه دیگر است، اما نه فعالیت روابط عمومی به کار در حوزه انواع رسانه‌ها (اعم از مکتوب، مجازی و...) محدود می‌شود، و نه تمام بار فعالیت در فضای رسانه به ظرفیت روابط عمومی محدود می‌ماند.

روابط عمومی نهادی است که در فضای امروز جایگاهی بس شگرف‌تر از گذشته پیدا کرده است و در روند پیدایش و رشد سازمان‌های نوین برای تسهیل ارتباط میان سازمان با محیط درونی و بیرونی، مخاطبان، گروه‌های تاثیرگذار و تاثیرپذیر از سازمان، افکار عمومی، رسانه‌ها و سازمان‌های دیگر ایجاد شده است.

روابط عمومی‌ها با ایفای کارکرد‌های دوطرفه کسب و اشاعه اطلاعات، ایجاد و حفظ ارتباطات دو سویه و تفاهم متقابل بین سازمان و مخاطبان و جلب اعتماد و مشارکت مخاطبان به سازمان، کمک به مدیریت برای همگام شدن 

با تغییرات مختلف پیش آمده (به خصوص در فضای پرتحول جامعه امروز) به پویایی و رشد و توسعه سازمان در محیط و در راه رسیدن به اهداف و مقاصد و استراتژی‌های آن کمک می‌کنند.

امروزه در هر سازمان و نهاد با سبقه‌ی مدیریتی موفق، شناخت، درک متقابل و ارتباطات به منظور دستیابی به اهداف، به عنوان یک اصل اساسی پذیرفته شده است. امروزه روابط عمومی‌ها به عنوان عناصر قوی در ارزیابی و تقویت برنامه‌ها و پیشبرد اهداف سازمان‌ها تلقی می‌شوند.

روابط عمومی، نقشی بسیار مؤثر در بهبود وضعیت سازمان‌ها وایجاد تعامل بین درون سازمانی و برون سازمانی دارد. مسئول روابط عمومی درهردستگاه و سازمان دولتی وخصوصی، بایستی واجد یک سری خصوصیات و روش‌های کارآمد دراداره امور وانجام وظائف شغلی باشد تابتواند مایۀ پیشرفت کاری در ادارات و سازمان‌ها گردد. اگر بخواهیم روابط عمومی درحد مطلوبی داشته باشیم بایستی به گونه‌ای برنامه ریزی شود که در درجۀ اول نسبت به تثبیت و تقویت جایگاه روابط عمومی اقدام گردد. در مراحل بعدی، تدوین ساختار، درنظر گرفتن نیرو‌های کافی برای انجام وظایف مربوطه و مجهز شدن به ابزار‌های نوین ارتباطی مورد توجه قرار گیرد تا بتواند از عهدۀ مسائل گسترده دنیای معاصر برآید و راهنمای خوبی برای مجموعه کاری و مخاطبان گردد.

 سه محور کلی وظایف روابط عمومی:
۱-اطلاع بر افکار عمومی و سنجش و ارزیابی 
۲-ارشاد و هدایت مدیران درباره‌ی اعمال روش‌هایی که طبق آن‌ها با افکار عمومی انچنان که هست برخورد کنند.
۳- به کار بردن وسایل ارتباطی برای نفوذ در افکار عمومی

روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی
رضا ویسی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار