رئیس اتحادیه اغذیه فروشان کرج با اشاره به اینکه شیوع کرونا طی بیش از یکسال اخیر آسیب جدی به صنف اغذیه فروشان وارد کرده، اظهار کرد: اغذیه فروشان در چند پیک از شیوع کرونا جزو صنوف گروه دوم شغلی بوده و در کافه‌ها، کافی شاپ‌ها و ... برای مدت طولانی تعطیل بودند.
کد خبر: ۹۶۴۵۶۱
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۸ 17 May 2021

دردسرهای اغذیه فروشان در یک سال و نیم اخیر/ کارخانجات ماهی یک بار محصولاتشان را گران می کنند!!!

به گزارش «تابناک البرز» ابوالفضل دهقان دره شیری گفت: با رایزنی‌های صورت گرفته، بالاخره این صنف جزو مشاغل گروه یک قرار گرفت و مدتی هم علی رغم اجازه فعالیت، تنها امکان ارائه خدمات به صورت بیرون بر برای واحدها میسر بود.

وی توضیح داد: از آنجایی که مشتریان بیشتر دوست دارند در فضای داخل رستوران و اغذیه فروشی بشینند و در کنار غذایی که سفارش می‌دهند با هم گپ و گفتی داشته و اوقات سپری کنند، طی یک سال و نیم اخیر فروش این واحدهای صنفی به میزان قابل توجهی کاهش داشته است.

این مسئول با بیان اینکه علی رغم فشار زیادی که واحدهای این صنف طی این مدت متحمل شده‌اند، حمایت خاصی از سوی دولت صورت نگرفته، گفت: واحدهای صنفی همچنان موظف هستند مالیات و عوارض خود را به موقع پرداخت کنند، قسط تسهیلات بانکی خود را بدون تنفس و در موعد معین هر ماه بپردازند و اجاره‌های خود را مثل دوران قبل از کرونا تسویه کنند.

دهقان اضافه کرد: به خاطر اینکه خرج و دخل بسیاری از واحدهای اغذیه فروشی به دلیل کاهش فروش کم با هم سازگار نیست، چک‌های بسیاری از همکاران برگشت خورده که این مساله به اعتبار آنها در بازار لطمه وارد کرده است.

به گفته دهقان تسهیلاتی که دولت برای جبران آسیب این صنف پرداخت می‌کند هم آنقدر ناچیز است که بسیاری از همکاران از دریافت آن منصرف شده اند.

وی ادامه داد: ۱۶ میلیون تومان چه دردی از اغذیه فروشی که بیش از شش کارگر دارد دوام می‌کند آن هم با بهره‌ای که قرار بود اول سه درصد باشد ولی حالا ۱۵ درصد شده است؟

تعطیلی ۳۰ درصد واحدهای مجوزدار اغذیه فروشی در کرج

وی در ادامه با اشاره به اینکه از شیوع کرونا تا کنون ۳۰ درصد واحدهای مجوزدار این صنف تعطیل شده‌اند، گفت: مابقی واحدها هم با یک سوم ظرفیت خود را سرپا نگه داشته‌اند.

وی افزود: با این تعطیلی و کاهش ظرفیت‌ها، کارگران زیادی تعدیل و بیکار شده‌اند که این امر در کنار مشکل معیشتی، بار روانی زیادی برای فعالان این صنف به همراه داشته است.

رئیس اتحادیه اغذیه فروشان کرج گفت: بخشی از مشکلاتی که برای این صنف پیش آمده کارفرمایان را درگیر می‌کند و بیشتر بار به دوش کارگران و خانواده آنها است.

وی با اشاره به تعداد واحدهای دارای پروانه کسب این صنف توضیح داد: در حال حاضر ۵۰۰ واحد جواز دار در این صنف فعال هستند و ۲۰۰ واحد هم در مرحله دریافت پروانه کسب قرار دارند.

دهقان ادامه داد: ۱۷۰ مورد از این واحدها سوپر اغذیه یعنی فست فود بزرگ هستند که در هریک از آنها بین ۴۰ تا ۵۰ کارگر مشغول به کار بودند و در مابقی رسته‌های این صنف هم بین ۱۰ الی ۱۵ کارگر اشتغال داشتند ولی همان طور که اشاره کردم بسیاری از آنها تعدیل، اخراج و یا شیفتی شده‌اند.

مواد اولیه مدام گران می‌شود

وی  در ادامه با اشاره اینکه در کنار فشارهای ناشی از شیوع کرونا، گرانی مواد اولیه و کالاهای مصرفی اغذیه فروشی‌ها دردسرساز شده است، اضافه کرد: طی سال‌های گذشته، کارخانجات و شرکت‌ها سالی یک الی دو بار اجناس خود را گران می‌کردند ولی این روند در حال حاضر به ماه و دو ماهی یک بار رسیده است.

این مسئول توضیح داد: به عنوان مثال بعد از ایام عید تا کنون یک شرکت معتبر نوشابه، قیمت محصولات خود را سه مرتبه افزایش داده است.

وی ادامه داد: اجناسی مثل آرد، روغن و شکر هم که با نرخ دولتی به فعالان این صنف تعلق نمی‌گیرد و ناچاریم این اجناس را با سه برابر قیمت بیشتر از بازار آزاد تهیه کنیم که همین روی قیمت تمام شده خدماتی که ارائه می‌دهیم تاثیر می‌گذارد.

به گفته دهقان این افزایش سرسام آور قیمت‌ها باعث کم فروشی، گران فروشی و ... شده که این امر باعث کاهش مشتری و در نهایت کم شدن فروش این واحدها می‌شود.

افزایش قیمت منو مساوی با کسادی بازار است

وی توضیح داد: وقتی اجناس مصرفی فعالان این صنف گران می‌شود در مناطق مرفه نشین و با درآمد بالا تا حدودی شاهد گران شدن منوها خواهیم بود ولی در مناطقی که کشش افزایش قیمت وجود ندارد، اغذیه فروش ناچار است از کیفیت غذا بزند. البته گران شدن منو تاثیر خود را در مناطق بالای شهر می‌گذارد و باعث کم شدن مشتری می‌شود.

وی گفت: با این اوصاف می‌توان گفت گرانی برای کاسبان صنف ما سم است چون گران کردن غذا برای کاهش اختلاف هزینه‌ها باعث کم شدن توان خرید مردم و کسادی بازار می‌شود.

دهقان اضافه کرد: فعالان صنف اغذیه فروشی از چند جهت تحت فشار هستند و این باعث شده بسیاری از همکاران به فکر تعطیلی واحد خود و سرمایه گذاری در زمینه دیگری باشند.

وی گفت: کاسبان با سرمایه شخصی و با تحمل فشار روانی زیاد، معیشت عده زیادی را تامین می‌کنند و بدون حمایت خاصی از سوی دولت، خود را در شرایط فعلی سرپا نگه داشته‌اند.

وی توضیح داد: امید است دولت نگاه ویژه‌ای به صنوفی که در دوران کرونا آسیب جدی دیده‌اند داشته باشد تا فعالان این صنف بتوانند این دوران را پشت سر بگذارند و دوباره روی پا بایستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار