رئیس جامعه مدرسین حوزه های علمیه قم، با بیان اینکه در حال برگزاری یک انتخاب باشکوه در کشور هستیم گفت: متاسفانه در همین ابتدای مسیر برگزاری این انتخابات، بوی بداخلاقی شنیده می‌شود و این در حالی است که کاندیداها به جای تمرکز بر تخریب دیگران، به معرفی برنامه‌های خود بپردازند.
کد خبر: ۹۶۴۵۴۳
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۹ 17 May 2021

به گزارش تابناک قم، آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری، روز دوشنبه در آئین اختتامیه جشنواره سراسری علامه حلی، به صورت وبینار، یکی از کارهای مهم حوزه های علمیه را نهادینه کردن اخلاق در جامعه دانست و گفت: هنوز چند روز از عید فطر و یک ماه روزه داری و بندگی خدا، نگذشته است که شاهد چنین بی اخلاقی هایی هستیم.

وی گفت: یک ماه روزه داری کجا رفته است که با گذشت چند روز از آن، برخی کاندیداها به جای معرفی خود و برنامه های‌شان، با بی اخلاقی به تخریب دیگران تمرکز کرده اند.

رئیس جامعه مدرسین حوزه های علمیه قم، تاکید کرد: نهادینه کردن اخلاق در جامعه وظیفه حوزه های علمیه است تا همه از جمله مسئولان بدانند تا در تراز جمهوری اسلامی رفتار و سخن بگویند.

 

جهان اسلام سوگوار و عزادار افغانستان و فلسطین است

حسینی بوشهری، در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه جهان اسلام سوگوار و عزادار است گفت: از یک سو دختران مظلوم و بی‌گناه افغانی و شیعه به دلیل جهل و نادانی و قساوت قلب عده ای که بویی از انسانیت نبرده‌اند، به خاک و خون کشیده می شوند و از سوی دیگر کودکان و زنان فلسطینی بر اثر بمباران های پی در پی رژیم اشغالگر قدس قتل عام می شوند.

وی با بیان اینکه امروز دِین بزرگی برای دفاع از مظلومان فلسطین به عهده همه حوزه های علمیه، علمای دین و آزادگان جهانیان وجود دارد گفت: امروز شاهد هستیم که آگاهی و هوشیاری در جهان به حدی رسیده است که روزانه در دفاع از فلسطین مظلوم و محکوم کردن رژیم غاصب صهیونیستی در جای جای دنیا راهپیمایی می شود.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه کشور، با تجلیل از استقامت فلسطینیان تاکید کرد: امروز مجاهدان فلسطینی توانسته اند به جای مبارزه و نهضت با سنگ، با موشک های مقتدرشان تلاویو را به لرزه درآورند و خواب و آرامش را از اشغالگران بگیرند که امیدواریم این مسیر تا پیروزی نهایی ادامه یابد و همانگونه که رهبر معظم انقلاب وعده دادند با امدادهای الهی هر چه زودتر در قبله اول مسلمانان نماز بخوانیم.

وی همچنین با اشاره به سالروز تخریب قبور ائمه بقیع (ع) گفت: داعش و گروههای مشابه آن که در طول این سالها جنایت های بسیاری مرتکب شده اند، برگرفته از همان افکار جاهلی هستند که آن روز آثار متبرک ائمه بقیع را ویران کردند.

روز شنبه ۱۸ اردیبهشت جاری تروریست‌ها با یک خودرو بمب‌گذاری‌ شده مدرسه سیدالشهدای دشت برچی در منطقه کوه چهل دختران کابل را هدف حمله قرار داد که در اثر آن ۱۲۲ تن شهید و دهها تن دیگر زخمی شدند که بیشتر قربانیان را دختران دانش آموز تشکیل می‌دهند.

 

دستاوردهای سِترگ علمی حوزه برای حوزویان نیز ناشناخته مانده است

وی در بخش دیگری از سخنان خود، جشنواره علامه حلی را بشارت دهنده حرکت پر شتاب و آینده روشن حوزه دانست و گفت: دستاوردهای علمی سترگ حوزه علمیه نه تنها برای عموم مردم بلکه برای خود حوزویان و اساتید حوزه نیز ناشناس مانده است که نیاز است تا این دستاوردهای علمی به خوبی به جامعه ارائه شود.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه کشور، با بیان اینکه حجم آثار علمی تولیدی طلاب در کشور بی سابقه است، ادامه داد: حوزه علمیه، در برهه‌ای دچار رخوت و سستی بود ولی اکنون حوزه جان تازه ای گرفته است و دستاوردهای مهمی داشته است و یکی از کارهای مهمی که باید در دستور کار مجموعه حوزه قرار گیرد این است که دستاوردهای عظیم حوزه را به جامعه بشناساند.

حسینی بوشهری، با بیان اینکه جامعه شیعه هیچ وقت در طول تاریخ از نظر کمیت، قدرت و امکانات به اندازه کنونی برخوردار نبوده است، افزود: دبیر شورای عالی حوزه های علمیه کشور، گفت: از طرفی در هیچ برهه ای از تاریخ، عالمان دین، حوزه های علمیه و شیعه مسئولیتی بزرگی مانند امروز بر دوش نداشته است.

وی تاکید کرد: امروز با گذشت ۴۲ سال از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، شیعه داعیه دار معرفی یک الگوی موفق در دنیاست به همین دلیل بر اساس رسالتی که به عهده داریم، نباید به وضع موجود راضی شد بلکه باید این شرایط زمینه سازی و تلاش مضاعف را می طلبد.

حسینی بوشهری با اشاره به وظایف کلیدی حوزه های علمیه در شرایط کنونی گفت: فهم عمیق و همه جانبه از دین، کار مطالعاتی و پژوهشی همه جانبه در عرصه های مختلف و رسیدن به کمال اخلاق مطلوب از جمله وظایف کنونی حوزه های علمیه است.

وی با بیان اینکه بستر ورود علمی به عرصه های مختلف به روی پژوهشگران حوزه باز شده است، افزود: ارائه اندیشه های نو، بدیع، عمیق و همه جانبه متناسب با نیازهای جامعه و داشتن بینش سیاسی و اجتماعی  از جمله وظایف حوزه است.

حسینی بوشهری، طلاب جوان را سرمایه های حوزه دانست و گفت: باید تمام مسئولان حوزه های علمیه از این سرمایه به خوبی استفاده کنند، و در این مسیر علاوه بر پژوهش باید طلاب حوزه علمیه با ابداعات علمی خود در تحولات علمی جامعه نقش آفرینی کند.

وی با بیان اینکه تمرکز به پژوهش نباید موجب غفلت از بهبود آموزش در حوزه شود گفت: تمرکز جشنواره ها در عرصه پژوهشی مناسب نیست بلکه باید در زمینه های آموزشی، تبلیغی و اخلاقی نیز جشنواره هایی برای توجه پژوهشگران و اساتید حوزه برگزار شود.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه کشور، ادامه داد: هدایت طلاب به سمت پژوهش های مساله محور، نقد های علمی و کار های عمیق علمی وظیفه حوزوه های علمیه است و باید آثار حوزه به گونه ایی باشد که از خوانش چنین آثاری افتخار غرور و افتخار کرد.

با اتمام ارزیابی‌ها در دوازدهمین جشنواره علامه حلی(ره)، در مجموع تعداد ۵۳ اثر از طلاب خواهر و برادر به عنوان برگزیده مرحله کشوری این دوره از جشنواره معرفی شدند و در این آئین از آنان تقدیر به عمل آمد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار