لزوم تحقیق و تفحص مجلس و ورود نهادهای نظارتی:
مهرماه ۹۷ قرارداد خدمات مهندسی، خرید کالا، حفاری، تکمیل، راه‌اندازی و تامین مالی چاه‌های میادین سیوند، اسفند و دنا در منطقه سیری در دریا بین شرکت نفت فلات قاره ایران و شرکت توسعه پتروایران با مبلغ حدود ۱۰۵ میلیون یورو امضا ‌شد.
کد خبر: ۹۶۴۵۰۶
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۸ 17 May 2021

 مهرماه ۹۷ قرارداد خدمات مهندسی، خرید کالا، حفاری، تکمیل، راه‌اندازی و تامین مالی چاه‌های میادین سیوند، اسفند و دنا در منطقه سیری در دریا بین شرکت نفت فلات قاره ایران و شرکت توسعه پتروایران با مبلغ حدود ۱۰۵ میلیون یورو امضا ‌شد.

به گزارش تابناک همدان، این قرارداد که به عنوان نخستین بسته از طرح‌های نگهداشت و افزایش تولید شرکت ملی نفت ایران، منعقد و بر اساس آن مقرر گردید بود با حفاری و تکمیل تمامی 13 حلقه چاه در میادین سیوند، اسفند و دنا در مدت زمان 20 ماه، تولید از این میادین 16 هزار بشکه در روز افزایش یابد، علیرغم گذشت بیش از ۳۳ ماه از امضای قرارداد، ثقفی مدیرعامل شرکت بین المللی حفاری پتروایران در پایان فروردین ۱۴۰۰ بدون اشاره به وضعیت کل پروژه و همچنین برنامه زمانبندی و هزینه های انجام شده در مقایسه با برنامه زمان و هزینه اولیه در پروژه، از به توليد رسيدن چاه شماره E1P6 ميدان اسفند این پروژه خبر داد.

علاوه بر تغییر در وضعیت تأمین مالی پروژه توسط پیمانکار، گزارشات از تغییرات وسیع در نوع کالا، طراحی، دکل های اولیه و سایر پارامترهای اولیه مورد توافق در قرارداد حکایت دارد.

این در حالی است که هیچکدام از مسوولین وزارت نفت تاکنون در مورد وضعیت پیشرفت این پروژه و پروژه های مشابه، گزارش شفافی ارائه ننموده اند. بنظر می رسد وضعیت بخشی از پروژه های مذکور مشمول سرزمین سوخته ای خواهد بود که قرار است در سال ۱۴۰۰ به دولت بعد به ارث برسد.

بی تجربگی و‌ ضعف مشهود مدیران بخش کارفرمایی و پیمانکاری در سطوح مختلف این پروژه و پروژه های مشابه را می توان بعنوان یکی از دلایل اصلی تاخیر در پروژه برشمرد.

بنا به وظایف ذاتی، لازم است کمیسیون تحقیق و‌تفحص مجلس شورای اسلامی و نهادهای نظارتی ورود کافی یا سوال مجلس شورای اسلامی از وزیر نفت را در کم‌ و کیف اجرای این پروژه ها در دستور کار قرار داده تا با ایجاد تسریع در اجرای، تاخیرات و ضعف ناشی از عملکرد عملکرد ضعیف و ناتوانی کارفرمای دولتی زیر ذره بین کارشناسی قرار گیرد.

گفتنی است در راستای نگهداشت و افزایش تولید از میادین شرکت ملی نفت ایران، 34 پروژه در ابتدا طراحی که بر اساس آن 28 طرح توسعه‌ای در شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، 4 طرح در شرکت نفت فلات قاره ایران و 3 طرح در شرکت نفت مناطق مرکزی تعریف و توسعه میادین سیوند و اسفند به عنوان نخستین قرارداد از این طرح‌ها به مرحله اجرا در آمد.
منبه: روز نفت
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار