دادستان کرمانشاه:
دادستان عمومی و انقلاب استان کرمانشاه گفت: با توجه به اینکه کشت برنج در تمام استان‌های کشور از جمله کرمانشاه، به جز دو استان گلستان و گیلان ممنوع است، سازمان جهاد کشاورزی و امور آب استان مکلفند از کشت برنج در استان جلوگیری کنند.
کد خبر: ۹۶۴۴۹۸
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰ 17 May 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه شهرام کرمی اظهار کرد: کشت برنج به موجب قانون در کل کشور به غیر از دو استان گیلان و مازندران ممنوع است.

وی افزود: وقتی حتی در استان پربارانی همچون گلستان کشت برنج ممنوع است، در کرمانشاه با توجه به اینکه بارش چندانی نداریم، ممنوعیت کشت این محصول باید بسیار جدی مورد توجه قرار بگیرد. اگر چه تا سال گذشته باتوجه به اینکه یک دوره دو سه ساله ترسالی را پشت سر گذاشتیم، منابع آب قابل دسترس در کرمانشاه بیشتر بود، بنابراین دراین مدت تعدادی از کشاورزان با توجه به پردرآمدتر و با صرفه‌تر بودن کشت برنج به این سمت رفتند.

دادستان کرمانشاه تصریح کرد: مسئولین هم تا حدودی از این مسئله چشم پوشی کرده و ممانعت جدی نکردند. اما در شرایط کنونی که به گفته کارشناسان هواشناسی در ۴٠ تا ۵٠ سال اخیر یکی از خشک‌ترین سال‌های کرمانشاه را پشت سر می‌گذاریم و بر اساس پیش بینی‌های انجام شده در ادامه سال هم بارش‌های چندانی نخواهیم داشت، کشت محصولی مثل برنج که نیازمند آب زیاد است، تحت هیچ شرایطی نباید انجام شود.

وی گفت: با توجه به اینکه کشت برنج نیاز به آب زیادی دارد و از طرف دیگر هم درحال حاضر آب سطحی فراوانی در سطح استان نداریم، بنابراین کشاورزانی که قصد کشت این محصول را دارند، برای تامین آب مورد نیاز مجبور به حفاری چاه‌های آب می‌شوند که این مسئله خسارت جدی را به سفره‌های آب زیرزمینی وارد می‌کند. بر همین اساس مطابق قانون کشت برنج در استان ممنوع است.

دادستان کرمانشاه تاکید کرد: دستگاه‌های متولی همچون سازمان جهادکشاورزی و امور آب هم مکلف هستند به عنوان ضابط در این قضیه ورود کنند و جلوی کشت این محصول را بگیرند، سازمان جهاد کشاورزی و امور آب می‌توانند با اخذ دستور قضایی برای برخورد با کشت برنج در استان اقدام کنند. از این دستگاه‌ها انتظار داریم که فرهنگ سازی لازم را در این زمینه انجام دهند.

کرمی یادآور شد: همچنین از دستگاه‌های ذیربط توقع داریم به کشاورزان اطلاع رسانی کنند که هرچند کشت برنج در کوتاه مدت درآمد بالاتری دارد و به صرفه‌تر است، اما در بلندمدت به ضرر همه خواهد بود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار