رئیس اتحادیه نانوایان قم گفت: به دلیل پایین بودن دستمزد، کارگران ماهر قمی تمایلی برای ماندن در صنف نانوایی ندارند.
کد خبر: ۹۶۴۴۷۷
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰ 17 May 2021

به گزارش تابناک قم، علی‌اکبر زارعی در جمع خبرنگاران در خصوص برخی از مشکلات صنف نانوایان و موضوع افزایش خودسرانه نان در ماه مبارک رمضان اظهار داشت: علاج واقعه، قبل از وقوع باید کرد و باید پیش‌ازاین در جهت اصلاح قیمت‌ها قدم برمی‌داشت، هرچند این اقدام توسط عده‌ای از نانوایان در قم را تائید نمی‌کنیم.

وی درباره نرخ‌گذاری نان افزود: بیش از یک سال از نرخ‌گذاری آبان 98 می‌گذرد، در سال 99 درخواست خود را در اصلاح قیمت‌ها ارائه دادیم اما اثری نداشت، سفره نانوایان به‌عنوان قشری ضعیف در این جامعه در یک سال گذشته کوچک‌ شده ‌و نرخ نان ثابت مانده و اصلاً این روند منطقی نیست.

رئیس اتحادیه نانوایان قم ابراز کرد: نمی‌توان نرخی را ثابت نگاه داشت، اما با افزایش هزینه‌ها همان خدمات را ارائه کرد، اگر هزینه‌ها ثابت باشد خروجی نیز ثبات بیشتری دارد، ما تنها صنفی هستیم که بارها تقاضا کرده‌ایم که نرخ‌ها اصلاح شود اما علی‌رغم برگزاری جلسات متعدد هنوز تمهیدی دراین‌باره اندیشیده نشده است.

وی با تأکید بر اینکه چنین نگرشی باید در مدیریت کلان کشور اتفاق بیفتد تصریح کرد: هرچند از سال 85 در شورای اقتصاد کشور تصمیم گرفتند که قیمت نان هرسال بررسی شود، اما به‌هیچ‌عنوان نگاهی به صنف نانوایان نمی‌شود.

زارعی خاطرنشان کرد: در ابتدای سال 1400 دستمزد کارگران را اداره کار تعیین کرد که 40 درصد افزایش داشت، اما نرخ همچنان ثابت است، همچنین در روزهای اخیر 150 هزار تومان افزایش به مسکن کارگران مصوب شد.

وی با بیان اینکه دود عدم اصلاح قیمت نان به چشم تولیدکننده و مصرف‌کننده می‌رود گفت: افزایش نرخ نان روی قشر ضعیف اثر گذاشته اما نانوا قرار نیست تاوان بدهد و دولت باید برای قشر ضعیف توجه داشته باشد، از طرفی دولت باید با ارائه راهکاری، موجب سرپا ماندن نانوایی‌ها شود، هرچند متأسفانه نانوایان نمی‌توانند حق خود را از دولت بگیرند و این‌گونه بلاتکلیف هستیم.

رئیس اتحادیه نانوایان قم یادآور شد: همراهی خوبی از سوی استانداری و فرمانداری در جریان پیگیری مطالبات این صنف وجود داشته اما نتیجه‌ای نگرفتیم و سال 99 اجرایی نشد.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای ماه رمضان تنوع نان و تقاضای مشتری بالا می‌رود و این امر فرصتی است تا نانوایان با تهیه نان کنجدی، بخشی از هزینه‌ها را جبران کنند، عنوان کرد: کنجد در سال 98 به مبلغ هر کیلو 17 هزار تومان بوده و سال جاری به 55 هزار تومان رسیده است.

زارعی اذعان کرد: در تولید نان لواش تنوع وجود ندارد و ماه رمضان مصرف این نوع نان، 30 درصد پایین می‌آید و به این دلیل با افزایش قیمت نان لواش زودتر از دیگر نان‌ها موافقت شد، مصوباتی در شورای سیاست‌گذاری فرعی به نتیجه رسیده که قرار است به‌زودی قیمت نان اصلاح شود.

وی با تأکید بر همراهی مسئولان در اصلاح قیمت نان خاطرنشان کرد: طبق مصوبات اخیر، مزد کارگران باید روزانه بیش از 200 هزار تومان باشد و این امر هزینه بالایی را تحمیل می‌کند، ما تابع دولت هستیم و نمی‌توانیم خودسرانه نرخ را افزایش دهیم و هرروز شاهد اعتراض صنف هستیم.

رئیس اتحادیه نانوایان قم درباره کیفیت نان و ارتباط آن با سایر مؤلفه‌ها گفت: 50 درصد کیفیت نان به آرد و 30 درصد به کارگر ماهر و 20 درصد به تجهیزات وابسته است، دراین‌ارتباط استفاده از کارگر ماهر نقش مهمی در کیفیت نان دارد اما برای نگهداری کارگر ماهر نیز دستمزد خوبی باید پرداخت شود.

وی ادامه داد: به دلیل پایین بودن دستمزد، کارگران ماهر قمی تمایلی برای ماندن در صنف نانوایی ندارند و عمدتاً در نان داغ، کباب داغ مشغول به کار می‌شوند . بدون نیروی ماهر نیز نمی‌توان به ارائه خدمات در طبخ نان با کیفیت پرداخت و باید این مشکلات رفع شود.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار