سخنی با کارشناسان روابط عمومی؛ در سال ۲۰۰۴اولین سرویس شبکه اجتماعی آنلاین به نام فیس بوک گسترش پیدا کرد و شبکههای کاری به آن اضافه شد یکسال بعد توئیتر به عنوان یک ابراز جدید برای تعامل میان انواع مشاغل به کار گرفته شد؛ که با خرید اینستاگرام توسط فیس بوک با افزایش دوبرابری کاربران در این صفحه روبرو شدیم به صورتی که اکنون ماهانه بیش از ۳۰۰ میلیون کاربر در اینستاگرام فعال هستند.
به گزارش
تابناک همدان، به طوری که در عرض ده سال رسانههای اجتماعی به شدت گسترش پیدا کردند و هر روز صاحبان مشاغل بیشتری بر این جرگه افزوده میشود و رسانههای اجتماعی دیگر یک مفهوم جدید نیستند بلکه به یک ضرورت تبدیل شده اند.
در این حوزه و درمیان انواع مشاغلی که از این امکان بهره میبرند جایگاه روابط عمومی و صاحبان این مسند در ارتباطی نزدیک و گاه جدانشدنی به گذران بی وقفه امور مرتبط روزگار سپری میکند و دیگر از تمام سختیهایی که برای انتقال فایلها و گزارشهای خود با آن روبرو بودندخبری نیست.
کارشناسان روابط عمومی سازمانهای دولتی و غیردولتی و بخش خصوصی میتوانندبا بهره از رسانههای اجتماعی در کمترین زمان ممکن و با صرف هزینه اندک به شکلی که دیگر هیچ مرز یا جغرافیایی نتواند مانع از انتشار اخبار و عملکردشان شود، به ایفای نقشی سازنده و موثر بپردازند. اما با توجه به اینکه جذب مخاطب در این حوزه نقشی تاثیر گذار در رصد اخبار آنها و حصول نتیجهای مقبول دارد، باید در تولید محتوای خود تمام مواردی را که به این مهم یاری میرساند را لحاظ و رعایت کنند. روابط عمومیها باید بدانند که دیگر صرف داشتن تنها یک وبسایت نمیتوان به موفقیت دست پیدا کرد بلکه بایستی به موازات آن و بیشتر از آن از فضای رسانههای اجتماعی بهره گیرند تا بتوانند ترافیک را به وبسایت مورد نظر خود بازگردانند و رسانههای اجتماعی را به عنوان فرصتی برای تحقق این موضوع دریابند؛ و وقت خود را صرف پلت فرمهای شبکههای اجتماعی که به بهترین نحو نمایندگی فعالیت آنها را میتواند عهده دار شود، نمایندوقبل از اینکه در دنیای ناشناخته یک پلت فرم غرق شوند باید با بررسیهای لازم پی برند که کدام زمینه از رسانههای اجتماعی میتواند بهتر حوزه کاری را نمایندگی کند و اینکه میخواهد به کجا برسد؟ باید عملکردهای موفق دیگر مشاغل مرتبط و موفق را را بررسی کنندکه آنها چگونه مسیری را در رسانههای اجتماعی برگزیده اند و چگونه از شبکههای اجتماعی بهره میگیرند؟
روابط عمومیها بایستی دریابند که در هر یک از شبکههای اجتماعی چه نوع مکالماتی در جریان است و بررسی کنند چرا برخی از حوزههای روابط عمومی در عرصه شبکههای اجتماعی شکست خورده اند؟ آیا در بحث برنامه ریزی و برند سازی نقصهایی دارند؟ چرا که اگر درکی درست از خود و اداره یا نهاد مرتبط به خود داشته باشند نیاز نیست تمامی شبکههای اجتماعی را مورد مطالعه قرار دهندزیرا عملکرد و محتویات برای همه نمیتواند یکسان باشد. سایتهای شبکههای اجتماعی وجود دارند که برای نشان دادن مهارتهای شما مناسبتر هستند و همینطور سایتهایی وجود دارند که میتوانند روابط عمومیها را به اجتماع نرم افزارهایی معرفی کنند.
روابط عمومیها در این عرصه میتوانند با ایجاد برند یا شاخصهای که به آن میتوانند شناخته شوند در فضای کنونی شبکههای اجتماعی که وب ۲ نامیده میشوند برندسازی نمایند. این تاکتیکهای خودبرندسازی میتواند شامل ایجاد و حفظ صفحههای وب، داشتن پروفایلهای اجتماعی و شبکه ای، وبسایتهای شخصی و وبلاگها باشد..
در راستای تحقق خودبرندسازی استفاده از تکنیکهای بهینه سازی در موتور جستجو که تسهیل در دسترسی به دادههای مورد نظر روابط عمومی در دنیای جستجو گوگل میباشد و مخاطب میتواند با سرچ حداقلی به مطالب مورد نظر دست پیدا کند.
همیشه به رسانههای اجتماعی به عنوان یک فرصت طلایی میتوان نگریست که نه تنها به عنوان یک ابزار برای رسیدن به هدف مورد استفاده قرار میگیرند بلکه میتوانند درک بهتری از مخاطبان و مردم را برای روابط عمومیها در ارتقای عملکرد و بهبود وضعیت نهاد خود ایجاد کند که در حفظ برند و تقویت آن موثر باشد.
مزیت مهم شبکههای اجتماعی در این است که دسترسی و بهره از آن رایگان است و برای همگان در دسترس است و روابط عمومیهایی که اصول مرتبط به موفقیت در شبکههای اجتماعی را در راستای تحقق اهداف خود درنظر گرفته اند گاه ممکن است با اشتراک مطلب خود در شبکههای اجتماعی با انتشار حداکثری از سوی مخاطبان مواجه شوند و خود ندانند که به چه توفیقی دست پیدا کرده اند.
چکیده سخن: مزایایی که شبکههای اجتماعی برای حصول موفقیت برای کارشناسان روابط عمومی و برند سازی نهاد خود بکار گرفته اند بسیار بیشتر از مضرات آن است، تنها باید یک ایده نو مطرح شود و ازآن ایده درست استفاده شود و پس ازعرضه اجازه دهندکار روال عادی خود را طی کند و ایده نو پخش شودو بررسی نمایید که آیادادههای منتشره از سوی شما به طور مناسب از سوی مخاطبان درک شده است؟ این کار باعث ایجاد روابط مثبت برای برندکاری شما در مقوله روابط عمومی شود.