معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام ؛
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گفت: استفاده از درمان‌های جایگزین طب سوزنی، حجامت، طب سنتی و داروهای گیاهی در درمان آسم موثر نیستند و هیچ یک از درمان های ذکر شده تاثیر ثابت شده در درمان آسم نداشته و نمی‌تواند جایگزین درمان‌های استاندارد شود
کد خبر: ۹۶۴۴۵۶
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۰ 17 May 2021

به گزارش تابناک ایلام ؛ جمیل صادقی فر  اظهار داشت:۷۶۳ فرد مبتلا به آسم در سامانه یکپارچه سلامت (سیب) استان ایلام ثبت شده که از این میزان ۴۵۴ نفر را زنان و ۳۰۹ نفر را مردان تشکیل می دهند.

وی افزود: ۱۸ درصد گروه سنی زیر ۳۰ سال و ۵۳ درصد گروه سنی ۳۰ تا ۶۰ سال به این بیماری مبتلا هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام یادآور شد: عوامل ژنتیکی و محیطی در بروز بیماری آسم نقش دارند اما در مجموع آلودگی های ترافیکی، دود سیگار و دخانیات، آلرژن های استنشاقی نظیر گرده گل، کپک و قارچ ها، گرد و خاک و ریزگردها، عوامل حساسیت زای حیوانات مانند پر، مو و تماس با آلاینده های شغلی از عوامل اصلی ابتلا به این بیماری هستند.

صادقی فر با بیان اینکه آسم یک بیماری التهابی مزمن و غیر واگیر ریه است، گفت: این بیماری تحت تاثیر عوامل محیطی و ژنتیکی بروز می‌کند و شایع‌ترین علائم آن سرفه، تنگی نفس و خس خس سینه، احساس فشار و گرفتگی در قفسه سینه است.

وی ادامه داد: افرادیکه سابقه انواع آلرژی‌ها را دارند، با احتمال بیشتری ممکن است به آسم مبتلا شوند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی ایلام به باورهای رایج نادرست در مورد این بیماری اشاره کرد و افزود: در خصوص ماهیت این بیماری و روش های پیشگیری و کنترل آن باورهای نادرستی در جامعه رواج دارد که انجام آنها نه تنها تأثیری در پیشگیری از ابتلا یا درمان بیماری ندارد بلکه گاهی اوقات موجب تشدید علائم بیمار و از کنترل خارج شدن بیماری هم می شود و تصحیح این باورهای غلط در جامعه به ویژه در افراد مبتلا به آسم و خانواده‌های آنها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

به گفته صادقی فر، از جمله باورهای رایج اما نادرست در مورد بیماری آسم عبارتند از آسم بیماری دوران کودکی است و بزرگسالان به این بیماری مبتلا نمی شوند در صورتی که بیماری آسم در هر سنی می تواند رخ دهد همچنین آسم بیماری عفونی و مسری نیست هرچند ابتلا به عفونت های ویروسی تنفسی در فرد مبتلا به آسم می تواند موجب بدتر شدن بیماری یا بروز حمله آسم شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام اضافه کرد: از دیگر باورهای غلط در مورد این بیماری ورزش نکردن افراد مبتلا به آسم است در صورتی که افراد مبتلا به جز در شرایط حاد بیماری، توصیه به انجام ورزش می‌شود.

به گفته صادقی فر، یکی دیگر از باورهای رایج نادرست در خصوص آسم این است که مصرف کورتون در کودکان مبتلا به آسم موجب تاخیر رشد و کوتاهی قد می شود در صورتی که در زمان آسم معمولا از کورتون های استنشاقی استفاده می‌شود که دوز این داروها پایین است و تأثیری در رشد و غدد کودکان ندارد.

وی تصریح کرد: استفاده از درمان‌های جایگزین طب سوزنی، حجامت، طب سنتی و داروهای گیاهی در درمان آسم موثر نیستند و هیچ یک از درمان های ذکر شده تاثیر ثابت شده در درمان آسم نداشته و نمی‌تواند جایگزین درمان‌های استاندارد شود و جایگاه این روش‌ها حتی به عنوان درمان مکمل در کنار درمان‌های معمول و استاندارد نیز مورد تردید است.

صادقی فر تاکید کرد: همچنین دود اسفند به باور برخی افراد نه تنها تاثیری در پیشگیری از ابتلا به آسم ندارد بلکه در فرد مبتلا می تواند موجب تشدید علائم بیماری و حتی بروز حمله بیماری شود، در حقیقت علائم آسم طی زمان متغیر بوده و گاهی اوقات به طولانی مدت به ویژه در کودکان ممکن است خاموش و فاقد علامت باشد اما با توجه به مزمن بودن بیماری آسم امکان بروز علائم در فرد مبتلا تا پایان عمر وجود دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: آسم یک بیماری روحی و روانی نیست اگرچه اختلالات روحی و روانی مانند اضطراب و افسردگی می‌تواند باعث تشدید آن شوند، همچنین داروهای درمان آسم به ویژه اسپری ها اعتیادآور نیستند در حقیقت آسم یک بیماری مزمن است و بعضی از بیماران لازم است داروهای خود را طولانی مدت استفاده کنند این موضوع به دلیل ماهیت بیماری است و ارتباطی به وابستگی و اعتیاد به داروها ندارد./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار