ویروس‌ کووید ۱۹ ممکن است حملات آسم را ایجاد یا تشدید کند.
کد خبر: ۹۶۴۳۶۱
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۷ 16 May 2021

تابناک فارس به نقل از صداد و سیما:عضو هیات علمی مرکز تحقیقات آلرژی دانشگاه علوم پزشکی شیرازگفت:انواع مختلف کروناویروس به طور شایع با نشانه‌های سرماخوردگی یا شبه آنفلوانزا در جامعه و در افراد خود را نشان می‌دهد. این ویروس‌ها می‌تواند سبب بروز حملات آسم در بیماران مبتلا به آسم شوند. کووید ۱۹ نیز، از دسته این ویروس‌ها بوده و ممکن است حملات آسم را ایجاد یا تشدید کند.
دکتر مژگان مقتدری فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی افزود:مواردی که بیماران مبتلا به آسم در هنگام حضور در اجتماع باید رعایت کنند:

استفاده از ماسک به طرز صحیح
شست و شوی مکرر دست‌ها با آب و صابون
دوری از افرادی که سُرفه یا عطسه می‌کنند و دارای نشانه‌های سرما خوردگی هستند
مصرف درست و منظم دارو‌های آسم و کنترل مناسب بیماری

دکتر مژگان مقتدری فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی ادامه داد:در صورت بروز تب و سرفه شدید در بیماران مبتلا به آسم، بیماران باید بر اساس دستور العملی که پزشک معالج به آن‌ها توصیه می‌کند، اقدام به کنترل نشانه‌های آسم کرده و در صورت نیاز با پزشک تماس گرفته و مشورت کنند.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات آلرژی دانشگاه علوم پزشکی شیرازگفت:در بسیاری از موارد این‌ها نشانه‌های ناشی از ابتلا به کووید ۱۹ نیست، اما در صورت تشدید علائم لازم است به مراکز درمان سرپایی کرونا (۱۶ ساعته) که خدمات لازم در این خصوص ارائه می‌دهند، شود.
وی با بیان اینکه افراد باید در مسیر رفتن به مرکز ۱۶ ساعته و یا اورژانس، از تماس نزدیک با دیگران پرهیز کرده، از ماسک استفاده کنند و فاصله فیزیکی دست کم یک و نیم متر را رعایت کننداظهار داشت:در صورت نیاز، پزشک معالج با پرسیدن چند پرسش کلیدی می‌تواند افراد علامت دار را راهنمایی کند که برای بررسی و درمان‌های لازم آیا نیاز به مراجعه به اورژانس و بیمارستان دارد یا برای ادامه درمان کافی است، در خانه بماند.

او گفت:بعضی از بیماران نگران هستند که کورتون‌های استنشاقی موجود در اسپری‌های تنفسی ممکن است سیستم ایمنی آن‌ها را ضعیف کند؛ با توجه به اینکه مهمترین نکته در بیماران کنترل علایم آسم است، پس ضروری است که اسپری‌های تجویز شده را طبق دستور پزشک روزانه و مرتب مصرف کنند. در صورتی که تشدید نشانه‌های آسم رُخ دهد، نیاز به مصرف کورتون‌های خوراکی مانند «پردنیزولون» است.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات آلرژی دانشگاه علوم پزشکی شیرازگفت:مصرف دارو‌های استروئیدی برای بیماران مبتلا به آسم در این شرایط که بیماری کووید۱۹ شایع است، عامل خطر محسوب نمی‌شود؛ بنابراین طبق تجویز پزشک باید دارو‌ها به صورت منظم مصرف شود.
فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود:در بیمارانی که علاوه بر آسم، آلرژی بینی داشته و اسپری‌های استروئیدی بینی مصرف می‌کنند، باید همچنان به استفاده از آن ادامه دهند. در بیماران آسم شدید که از دستگاه «نبولایزر» در خانه استفاده می‌کنند، استفاده از نبولایزر ممکن است سبب انتشار بیشتر ویروس شود. پس در صورت امکان از «آسان نفس» استفاده کنند یا اگر «آسان نفس» ندارند، می‌توانند در صورت استفاده از نبولایزر سعی کنند که افراد کمی در اطراف آن‌ها باشند یا بیمار در اتاق تنها باشد.

وی بزرگترین خطر برای بیماران مبتلا به آسم این است که در صورت بروز حمله آسم، درمان مناسبی را در خانه انجام ندهند. در نتیجه ممکن است به علت تشدید علائم آسم مجبور شوند به اورژانس‌های بسیار شلوغ مراجعه کنند و تخت خالی هم برای بستری نباشد.
کنترل نکردن مناسب در این بیماران خطری به مراتب بزرگتر از ابتلا به کووید ۱۹ برای سلامتی آن‌ها است.

نکته دیگر این که آنتی هیستامین‌ها سیستم ایمنی را سرکوب نمی‌کنند، پس در مصرف آن‌ها نگرانی خاصی وجود ندارد.
در بیماران مبتلا به آسم که واکسن پنوموکوک دریافت کرده اند، این واکسن هیچگونه محافظتی علیه عفونت ریه ناشی از کووید ۱۹ ندارد.

توصیه مهم به بیماران مبتلا به آسم:
در صورت داشتن تب و نشانه‌های سرماخوردگی، نباید به محل کار یا مراکز آموزشی یا هر اجتماع دیگری بروند تا از انتشار بیماری جلوگیری شود.

برچسب ها: آسم ، کرونا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار