در گفت و گو با تابناک عنوان شد :
تابناک-خبرنگار تابناک پای صحبت های لیلا رمضانی بانوی کارآفرین نمونه هرمزگانی نشسته است و از لذت های کارآفرینی می گوید.
کد خبر: ۹۶۴۲۹۲
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۸ 16 May 2021

اشتغالزايی به عنوان یک کارآفرین حس لذتبخشی استاشتغالزايی به عنوان یک کارآفرین حس لذتبخشی است

 به گزارش سرویس اجتماعی تابناک هرمزگان؛در سال‌های اخیر شاهد ورود بسیاری از بانوان به عرصه کار و فعالیت هستیم که دوشادوش مردان برای چرخش چرخ‌های اقتصاد کشور در حال تلاش و تکاپو هستند. چرم‌دوزی هنری است که در هر جا و هر مکان همراه خالق خود است و به همین خاطر یک شغل خانگی بسیار مناسب است و امروزه خیلی از بانوان به این هنر مشغولند و در آن موفق هستند .
وارد کارگاه که می‌شوی بوی خوش چرم طبیعی همه فضا را پر کرده است.کارگاهی که برای آن راه زیادی طی شده و سختی زیادی کشیده شده است. کار گاهی که محلی برای تلفیق هنر با چرم است، محلی برای طراحی ایده های زیبا بر روی چرمی که به واسطه این نقش و نگار ها زنده می شود .
السان چرم حاصل دست‌ رنج لیلا رمضانی متولد 1350است که 8 سال از عمر خود را صرف شکوفا کردن هنرش کرد و امروز جزو زنان کارآفرینی است که چند نفر دیگر در کنار او آموزش دیده و مشغول به کارهستند. او اصلاتا گیلانی و اهل شهرستان رودسر گیلان است اما به گفته ی خودش از 19 سالگی ساکن بندرعباس است .
او به صورت اتفاقی با صنعت چرم آشنا و وارد آن شد و علاقه ای که نسبت به این صنعت در او ایجاد شده بود موجب شروع فعالیتش در این صنعت شد .لیلا رمضانی فعالیتش را از خانه شروع کرد و به مرور زمان با جان گرفتن و گسترده شدن کارش وارد کارگاهی در نمایشگاه صنایع دستی استان شد.
این بانوی کار آفرین از همان ابتدا با برنامه ریزی و هدف پا به این عرصه گذاشت با شرکت در کلاس های مختلف طراحی و دوخت کیف و کفش و همچنین اشتیاق و علاقه ای که به این هنر داشت توانست در مدتی کوتاه موفقیتش را به رخ بکشد و هیچ چیز نتوانست مانع او برای ادامه راه و سست شدن انگیزه اش شود.
در ادامه مصاحبه ای که خبرگزاری تابناک با لیلا رمضانی این بانوی کار آفرین ترتیب داده را می خوانید .

تابناک: قبل از آشنا شدن با صنعت چرم به چه کاری مشغول بودید؟
من قبل از این که کار چرم را شروع کنم مدت ها در سازمان بهزیستی، در قسمت امور مالی و مدتی هم به عنوان مددکار کار کردم.اما پس از تولد فرزند دومم، بیماری که برای خودم پیش آمد و مشکلات خانوادگی که داشتم ادامه دادن در این کار برایم سخت بود، به همین دلیل از آنجا استعفا دادم .پس از آن همسرم شرکت خدماتی را افتتاح کرد و من در آنجا به کار حسابداری مشغول شدم اما پس از مدتی که همسرم ورشکست وبه یک شرکت دیگر دعوت شد، من نیز خانه دار شدم.
تابناک: چرم چطور و چگونه راهش را به زندگی شما باز کرد؟
پس از چند سال خانه داری خسته شدم و خودم را با ورزش و کار های هنری دیگر مانند نقاشی و بافتنی سرگرم کردم اما از این روتین تکراری نیز خسته شده بودم تا این که یکی از دوستانم به صورت اتفاقی به من گفت می خواهی در کنار من کار چرم دوزی را آموزش ببینی؟ من هم استقبال کردم و از فردای آن روز دوختن یک کیف چرم را به من آموزش داد و من آن کیف را دوختم . وقتی کار دوختن کیف تمام شد آن را به او نشان دادم از کارم خوشش آمد و همان شروع کار من در این حرفه بود.کم کم با استفاده از آموزش های آنلاین شروع به یادگیری کردم وبعد از آن به صورت حرفه ای توسط اساتید آموزش دیدم .
پس از مدتی که به مرحله تولید رسیدم و کیف هایی که درست کرده بودم را به مغازه های سطح شهر می بردم و به آن ها می فروختم .بعد ها که کارم رونق بیشتری گرفت برای کامل تر کردن کارم و ست کردن محصولات چرمی، دورهای آموزشی درست کردن کفش های چرمی را هم شرکت کردم.وقتی تجربه کافی را در این زمینه کسب کرده بودم آموزش دادن هنر جو های دیگر را در خانه شروع کردم چراکه اشتغالزايی به عنوان یک کارآفرین حس لذتبخشی است.پس از آن به صنایع دستی مراجعه کردم و آن ها بعد از دیدن کارهایم به من مدرک صنایع دستی دادند و آنجا مشغول به کار شدم .

تابناک: نظرتان در مورد حمایت از بانوان هنرمند در هرمزگان چیست و آیا اصولا این اتفاق می‌افتد؟
باتوجه به شناختی که از صنایع دستی هرمزگان و مخصوصا بانوان هرمزگانی دارم به صراحت می توانم بگویم استان هرمزگان دارای پتانسیل بسیار قوی در این زمینه می باشد . البته مسئولین در رده های مختلف با حمایت های لازم از این هنر پشتیبانی می نمایند که امیدواریم در آینده ای نزدیک شاهد شکوفا تر شدن صنایع دستی در استان باشیم .

تابناک: فکر می کنید تاکنون به حق خو رسیده اید؟
نمی توان به صراحت گفت بله، چرا که من در حال حاضر از کار و هنرم راضی هستم ولی برای رسیدن به جایگاه واقعی راه طولانی در پیش است و باید بیشتر تلاش کنم .
تابناک: بهترین مشوق شما کیست ؟
زمان هایی که نا امید می شدم و به سختی های راه بر می خوردم همسر و فرزندانم بودند که مرا تشویق به ادامه ی راه می کردند و نمی گذاشتند لحظه ای انگیزه ام را از دست بدهم . بعد از آنها نزدیکانم بهترین مشوق های من بوده اند و جا دارد از حمایت ها و راهنمایی های مسئولین صنایع دستی و ارگان های مرتبط تشکر کنم .

تابناک: چه اهدافی برای اینده کاریتان دارید و برای دست یابی به این اهداف چه می کنید؟
برای گسترش دادن و شناساندن بیشتر کار و هنرم، همچنین کار آفرینی و آموزش تلاش می کنم و هم اکنون با آموزش به هنر جویان و حمایت از آنان سعی در بهتر ارائه دادن کارم دارم.

تابناک: پیام تان برای بانوان ایرانی/هرمزگانی چیست؟
به عنوان یک بانوی ایرانی پیامم به تمام بانوان این است که بدون در نظر گرفتن مشکلات هدف خود را دنبال نمایند و با پشتکار و امید به خداوند در راه شناساندن هنر واقعی گام بردارند .

تابناک: چقدر هنر را در زندگی موثر می دانید؟
زندگی یعنی هنر و این بستگی به دیدگاه هر شخص دارد .هنر یعنی خوب زیستن یعنی مهارت در همه کار.

تابناک: آیا تحصیلات آکادمیک مرتبط در این زمینه دارید وبه نظر شما اصولا تحصیلات آکادمیک لازمه این امر است؟
قطعا تحصیلات مرتبط با کار خیلی مفید با کار خواهد بود اما تجربه بسیار ارزشمند است.من مدرک فنی حرفه ای و صنایع دستی و همچنین دوه مقدماتی و پیشرفته کفش دانشگاه زند را هم گذرانده ام .

تابناک: چه افتخاراتی تا حالا کسب کرده اید و در چه نمایشگاه ها و رویدادهای هنری حضور داشتید؟ و چه دستاوردی برایتان رقم زده است؟ به صورت گروهی در استارت آپ جهاد دانشگاهی شرکت کرده و مقام سوم را آوردم .در مسابقه مد کودک و نوجوان شرکت کردم .همچنین سال 99 نیز در نمایشگاه مجازی تهران به همراه گروهی از هنرمندان استان شرکت داشتم .

تابناک: استقبال مردم از کارتان و البته حضور در این نمایشگاه اخیر چطور بوده است؟
حضور در این نمایشگاه استقبال خوبی به همراه داشت و بسیار مورد تشویق شرکت کنندگان قرار گرفت.

تابناک: قشنگ ترین خاطره در زمینه کاریتان؟
هر لحظه از کار من برایم شیرین است و نمی توانم بگویم لحظه ای برایم بد بوده است اما بهترین خاطره من طراحی و دوخت اولین کارم بود که با استقبال خوب نزدیکان و آشنایان همراه بود .


تابناک: بدترین و تلخ ترین خاطره شما در زمینه کاریتان؟
بدترین خاطره زمانی بود که آب کولر روی کیف هایی که باید به مشتری تحویل می دادم ریخته بود و بسیاری از آن ها خراب شده بود .

تابناک: فکر می کنید تاکنون زن بودن مشکلی برای پیشرفت در کارتان ایجاد کرده است؟
خیر، به نظر من شناخت سلیقه زنان به واسطه زن بودنم بسیار در پیشبرد کارم موثر بوده است .

تابناک: صحبتی یا خواهشی از مسئولین شهر دارید چه کسی چه چیزی؟بی شک حمایت مسئولین نقش مهمی در پیشرفت صنایع دستی و شناساندن آن در سایر نقاط کشور دارد و این امر مستلزم حمایت بی دریغ ارگان های مختلف از جمله استانداری، میراث فرهنگی و فرمانداری است که ضمن تشکر از حمایت هایی که تا کنون داشته اند ما را در این زمینه بیشتر یاری نمایند.

تابناک: وقتی در جایی از شما تعریف می کنند یا به عنوان یک بانوی موفق از شما نام برده می شود چه حسی به شما دست می دهد و از چه کسی تشکر می کنید؟ احساس خوبی دارم و از خداوند بزرگ شکرگزاری می کنم که توانستم قدمی هرچند کوچک در راه شناساندن صنعت چرم دست دوز کشورم بردارم .
تابناک: به نظر شما زندگی کردن بدون هنر به چه معناست؟
به نظر من زندگی بدون هنر هویت، معنا و مفهوم قشنگی ندارد.

تابناک: از نظر شما هنرمند به چه کسی گفته می شود؟
هنرمند کسی است که ایده های ذهنی اش را در یک قالب به مرحله اجرا برساند و به نمایش بگذارد.

تابناک: حرف اخر....
ضمن آرزوی سلامتی و موفقیت برای تمام هموطنانم از شما و روزنامه خوبتان به خاطر این مصاحبه تشکر می کنم .

گزارش:فاطمه هوشنگی

برچسب ها: کارآفرین
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار