تلاش‌ها برای شیرین کردن کام بازنشستگان مناطق جنگی سرانجام به ثمر نشست و از این پس حقوق آنان هم مانند شاغلان تا ۲۵ درصد افزایش می‌یابد. به گفته نماینده کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی، این افزایش حقوق علاوه بر بازنشستگان کشوری در فیش بازنشستگان تامین اجتماعی هم اعمال می‌شود.
کد خبر: ۹۶۴۲۲۵
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۲ 16 May 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا، ستاد کل نیروهای مسلح آذر ماه ۱۳۹۶ به ماده ۱۱۲ قانون برنامه ششم توسعه عمل کرد و مناطقی از ۶ استان آذربایجان غربی، کردستان، ایلام، خوزستان، بوشهر و کرمانشاه را به عنوان مناطق جنگی دوران دفاع مقدس تعیین و برای اعمال مزایای آن به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اعلام کرد.

در این ماده قانونی، مزایایی برای جبران عقب‌افتادگی مناطق جنگ‌زده در نظر گرفته شده است از جمله «رشد سالانه ۱۰ درصدی شاخص‌های توسعه این مناطق، افزایش حقوق تا ۲۵ درصدی کارکنان و دادن یک طبقه شغلی به آنان».

براساس اعلام اولیه ستاد کل، در استان کرمانشاه ابتدا شهرستان‌های پاوه، جوانرود، ثلاث باباجانی، روانسر، سرپل ذهاب و قصرشیرین در لیست مناطق جنگی دوران دفاع مقدس قرار گرفتند سپس اسم شهرستان‌های گیلانغرب، اسلام آباد غرب و دالاهو به لیست مناطق جنگی اضافه شد و در نهایت با تداوم پیگیری‌های مکرر استاندار، نمایندگان کرمانشاه در مجلس، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، فرماندهان سپاه در استان و رسانه‌ها، ۲۲ اسفند ۹۷ شهرستان کرمانشاه هم در لیست مناطق جنگی قرار گرفت.

گرچه سر شهرستان های هرسین، صحنه، کنگاور و سنقر بی‌کلاه ماند اما کام کارکنان ۱۱ شهرستان دیگر شیرین شد؛ با این حال این پایان ماجرا نبود زیرا قید شدن واژه «شاغلان» در ماده ۱۱۲ قانون برنامه ششم توسعه، سبب شد که همه بازنشستگان مناطق جنگی از مزایای این قانون محروم بمانند.

این در حالی بود که بازنشستگان امروز همان مدافعان و رزمندگان دوران دفاع مقدس بودند و مزایای مناطق جنگی بیش از همه، حق آنان به نظر می رسید.

همین موضوع سبب شد که نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی تلاش ها برای اصلاح قانون را آغاز کنند.

تلاش ها به ثمر نشست

پیگیری های مکرر ۲ سال اخیر راه به جایی نبرد تا اینکه هفته گذشته استفساریه مجلس شورای اسلامی در این زمینه به تایید شورای نگهبان رسید و مزایای مناطق جنگی شامل حال بازنشستگان هم شد.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه در این ارتباط گفت: برابر قانون برنامه ششم قرار شد که یک فوق‌العاده حقوق در اختیار کارکنان دولت و دستگاه‌های تابع قانون خدمات کشوری قرار گیرد که در ۲ سال گذشته اجرایی شد اما متأسفانه دولت با این استدلال که در قانون لفظ شاغلان قید شده، آن را در مورد بازنشستگان اجرا نکرد.

«عبدالرضا مصری» افزود: من ۱۸ ماه پیش استفساریه‌ای برای اصلاح قانون و برداشت دولت از آن تهیه کردم که با حمایت همکاران مجلس در خانه ملت تصویب و به شورای نگهبان ارسال شد اما این شورا با آن مخالفت کرد و به مجلس عودت داد.

او اظهار کرد: ما نیز برخی از الفاظ استفساریه را تغییر دادیم که با رای بالای نمایندگان تصویب و مجدداً به شورای نگهبان ارسال شد و اکنون این شورا آن را تصویب کرده ‌است.

به گفته مصری، با تصویب شورای نگهبان از این پس فوق‌العاده حقوق مناطق جنگی باید به بازنشستگان هم تعلق بگیرد.

او ابراز امیدواری کرد که با توجه به صبر انقلابی بازنشستگان تا به امروز، دولت هرچه زودتر این قانون را اجرایی کند تا بازنشستگان به‌حق قانونی خود برسند.

خبر خوش برای بازنشستگان تامین اجتماعی

یکی از ابهامات جدیدی هم که طی ماه های گذشته مطرح شده، این است که مزایای مناطق جنگی فقط شامل حال بازنشستگان کشوری خواهد شد و بازنشستگان تامین اجتماعی از آن محروم هستند.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: در قانون مصوب مجلس عنوان بازنشستگان به صورت عام ذکر شده و بنابراین حق مناطق جنگی شامل همه بازنشستگان اعم از کشوری و تامین اجتماعی می شود.

به گفته مصری، دولت، نیروهای مسلح را هم از دریافت فوق‌العاده مناطق جنگی استثنا کرده و این مزایا هنوز به آنان پرداخت نشده که لازم است این تبعیض هر چه زودتر برطرف شود.

اجرای قانون افزایش حقوق کارکنان شاغل دولتی استان کرمانشاه سالانه حدود ۳۰ میلیارد تومان هزینه دارد اما اگر بازنشستگان هم مشمول این قانون شوند، ممکن است ۵۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کند. البته با لحاظ بازنشستگان تامین اجتماعی بی شک این عدد بیشتر خواهد بود.

ابلاغیه ای دریافت نشده است

از سوی دیگر مدیرکل تامین اجتماعی استان کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: در قانون لفظ بازنشستگان به صورت عام عنوان شده و برای اینکه بازنشستگان تامین اجتماعی هم مشمول این طرح شوند باید به صراحت عنوان بازنشستگان تامین اجتماعی درج شود.

«ایمان بیوس» افزود: تاکنون هیچ گونه ابلاغی مبنی بر مشمولیت بازنشستگان تامین اجتماعی در این طرح به استان اعلام نشده است.

همچنین به گفته حبیب الله وفایی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کرمانشاه «اهمیت قرار گرفتن شهرهای جنگ‌ زده کرمانشاه در لیست مناطق جنگی مزایای زیادی برای استان دارد که یکی از مهمترین آنها افزایش پرداختی‌ها و طبعا جذب و ماندگاری نیروهای متخصص در استان و جلوگیری از مهاجرت آنهاست.

استان کرمانشاه در دوران دفاع مقدس، ۹ هزار و ۸۰۰ شهید، دست کم ۲۲ هزار جانباز، حدود چهار هزار شیمیایی و هزار و ۷۹۷ آزاده تقدیم انقلاب کرده که سه هزار و ۵۰۰ نفر از آنان شهید بمباران بوده اند.

بر پایه این ایستادگی و ایثارگری بود که رهبر معظم انقلاب در سفر مهر ماه سال ۱۳۹۰ به کرمانشاه، لقب «سینه ستبر ایران اسلامی» را به این استان داد.

در استان کرمانشاه ۳۶هزار و ۸۷۳ نفر بازنشسته وجود دارد.

طبق آمار در استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه حدود ۵۰۰ هزار شاغل وجود دارد که بیش از نیمی از آنها بیمه تامین اجتماعی هستند. همچنین بیش از ۷۹ هزار نفر بازنشسته، از کار افتاده و بازمانده نیز از تامین اجتماعی مستمری دریافت می کنند.

این استان ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با عراق دارد و در طول هشت سال دفاع مقدس به طور مستقیم درگیر جنگ بود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار