یک کارشناس بازاریابی با تاکید براینکه تحقق رونق تولید نیازمند تدوین راهبردهایی متکی بر علم و پژوهش است، پیشنهاد کرد این راهبردها با تکیه بر فکر و تخصص نخبگان مربوطه تدوین شود و با پرهیز از تبلیغات و تشریفات پرهزینه و زائد، نظرات متخصصان مرتبط با تولید را جویا شد.
کد خبر: ۹۶۴۲۲۳
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۸ 16 May 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا،«مریم بیگ پور»، روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا، با اشاره به نامگذاری امسال به نام «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها» از سوی رهبر معظم انقلاب، افزود: انتخاب شعار سال واکنشی به مسائل اساسی و کمبودهای کلان کشور است که رسیدگی به آنها اولویت دارد.

وی گفت: در دهه اخیر، به سبب معضلات اقتصادی مداومی که در اقتصاد ایران وجود داشته است و گاه حالت بحرانی پیدا کرده است، اغلب شعارهای انتخاب‏‌شده از سوی رهبر معظم انقلاب نیز جهت‏‌گیری اقتصادی داشته‌‏ است.

بیگ پور افزود: انتخاب شعار «رونق تولید» می‌‏تواند بدین معنی باشد که تولید و رشد در مقام موتور محرک اقتصاد کشور با تهدید جدی مواجه شده است و بنابراین، نیازمند توجه ویژه و فراگیر است.

به گفته این کارشناس بازاریابی، بی‌‏تردید صرف رسانه‏‌ای‏‌کردن و تبلیغ و شعار نمی‌‏تواند هدف شعار را برآورده کند بلکه لازم است نهادها و دستگاه‌های مختلف دولتی هر کدام به سهم خود در این زمینه برنامه‌‏ریزی کنند و در استفاده از منابع و ظرفیت‏‌های خویش اهتمام خاصی روی موضوع رونق تولید در کشور داشته باشند.

بیگ پور با تاکید بر اینکه از جامعه نیز انتظار می‌‏رود در تعامل با بازار و دولت، اهمیت راهبردی رونق تولید را مد نظر داشته باشد، افزود: این موضوع بسیار گسترده است که باید همه قوای حکومت همچنین مردم و بخش خصوصی بسیج شوند.

بخش خصوصی به دنبال بهبود کیفیت باشد

بیگ پور ادامه داد: بخش خصوصی باید به دنبال بهبود کیفیت و ارزان‌تر کردن تولید کالاها باشد و همچنین مردم در خرید و مصرف، تولیدات داخلی را ترجیح دهند و دولت هم باید زمینه را برای تولیدکنندگان تسهیل کند و نیز مصوباتی را جهت مقررات زدایی و اصلاح مقررات و در برخی موارد به حذف آن مقرارت که اغلب دست و پا گیر نیز است اقدام کند.

این کارشناس بازاریابی اظهار داشت: شایسته است دولت مبارزه با ورود کالاهای خارجی قاچاق را در راس کارهای اهم خود قرار دهد. چرخه های تولید در صورت اینکه دولت حمایت کند و گمرکات بتوانند پروسه های ورود و تامین مواد را به درستی انجام دهند و از سوی دیگر مردم هم یاری رسان باشند و به جای استفاده از کالاهای خارجی، تولیدات داخلی را حمایت کنند، بهتر از گذشته میچرخد.

بیگ پور خاطرنشان ساخت، متأسفانه حدود ۱۰ سال است که وضع رشد سرمایه گذاری مورد قبول نیست که باید امسال با توجه به شعار سال یک مجموعه جامع برای افزایش سرمایه گذاری انجام شود و جهت جذب سرمایه گذاران ایرانی که در کشورهای دیگر به غیر از ایران سرمایه گذاری کرده اند، فعالتر عمل کنیم.

وی معتقد است، در این صورت می توانیم با ایجاد اشتغال و پشتیبانی از تولید این معضلات به وجود آمده ناشی از تحریم‌ها را از بین ببریم.

حمایت از جوانان خلاق و بااستعداد

این صاحبنظر اقتصادی معتقد است، از نظر نگاه کارشناسی حمایت از جوانان خلاق و با استعداد، می تواند راهی جهت تنوع تولیدات و کار آفرینی شود.

وی عنوان کرد، یکی از رویه‏‌های نادرستی که در سال‌های اخیر در کشور باب شده، این است که شعارهای سال به بهانه‌‏ای برای هدایت بخشی از بودجه کشور به سمت نشست‏‌ها، همایش‌‏ها، پروژه‏‌های پژوهشی و تبلیغات می‌‏رود، بدون اینکه نتایج عملی قابل توجهی از آنها حاصل شود.

بیگ پور ادامه داد: رونق تولید در ایران موانعی دارد که اغلب آنها همچون فساد، سوءمدیریت، قاچاق و ساختارهای معیوب برای اغلب تصمیم‌گیران محرز است و دستگاه قضایی با مبارزه مؤثر علیه فساد، رانت‌خواری و فساد می‏‌تواند نقش مهمی در اصلاح فضای کسب و کار بازی کند.

به گفته وی، دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی می‏‌توانند نیازهای علمی و کارشناسی مرتبط با موضوع تولید را برآورده کنند. وزارت امور خارجه و سایر ارگان‏‌های دخیل در سیاستگذاری خارجی می‌‏توانند در پیشبرد دیپلماسی اقتصادی کشور تکالیف خویش را انجام دهند.

امکان غلبه موثر بر موانع تولید فراهم شود

این کارشناس اضافه کرد، از همه نهادها و ارگان‏ها انتظار می‏‌رود در مورد ظرفیت‏‌های خود برای کمک به بهبود روند تولید برنامه‌‏ریزی کنند. در صورتی که چنین همکاری فراگیری در همه کشور جریان داشته باشد، امکان غلبه مؤثر بر موانع تولید وجود خواهد داشت.

وی افزود: در این صورت، نه تنها گذر از تحریم‌‏ها آسان خواهد بود، بلکه شرایط مناسب‏تری برای رشد و توسعه اقتصادی کشور در بلندمدت فراهم خواهد شد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار