تابناک-سرپرست شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان میزان ذخیره آب در سدهای هرمزگان را اعلام کرد.
کد خبر: ۹۶۴۰۴۰
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۸ 15 May 2021

به گزارش تابناک هرمزگان مهندس جمشید عیدانی سرپرست شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان اظهارداشت: سال گذشته استان هرمزگان شاهد بارندگی‌های زیادی بود و در برخی از نقاط استان به ویژه شرق، دچار بروز سیلاب‌های مختلفی تا دوره بازگشت 100 سال بودیم.

وی افزود: در سال آبی جاری، میزان بارندگی به شدت کاهش پیدا کرد به نوعی که تا قبل از فروردین 1400 هیچ‌گونه بارندگی برای تامین مخازن ذخیره‌سازی آب نداشتیم.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای استان هرمزگان با اشاره تنش آبی استان هرمزگان، تصریح کرد: مردم شریف استان هرمزگان با گذراندن حدود 2 دهه خشکسالی، راه سازگاری با کم آبی را به خوبی یافته است و امسال نیز به لطف خدا و همکاری تمام بهره‌برداران و ذی‌النفعان تابستان بدون بحران را پشت سر خواهیم گذاشت.

عیدانی ابراز داشت: کاهش میزان بارندگی علاوه بر اینکه باعث کاهش آورد دریاچه سدهای هرمزگان خواهد بود و منابع سطحی را با محدودیت مواجه می‌کند؛ سبب برداشت بیشتر بهره‌بردارن از منابع آب زیرزمینی خواهد شد.

وی ضمن اشاره به اهمیت حفظ و نگهداری از منابع آب زیر زمینی، مطرح کرد: جبران کسری مخازن آب زیر زمینی بسیار دشوار است و حتی بارش‌هایی که در سال‌های پربارش رخ می‌دهد، باعث احیای آبخوان در زمان کوتاهی نمی‌شود؛ چراکه کمتر از 20 درصد سیلاب‌ها و آب‌های جاری به داخل زمین نفوذ می‌کنند.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای استان هرمزگان بیان داشت: بارش‌های اردیبهشت‌ماه تاثیر چندانی روی حجم منابع آب سطحی نداشت؛ چرا که اغلب این بارندگی‌ها در حوزه آبریز دریاچه سدها نبود و به رودخانه‌های شور سرازیر می‌شد.

عیدانی در خصوص ذخایر آب سدهای استان هرمزگان، خاطرنشان کرد: سد استقلال میناب در حال حاضر 44 درصد، سد سرنی 45 درصد، سد جگین 66 درصد و سد شمیل و نیان حدود 20 درصد از حجم خود را آب ذخیره کرده‌اند.

انتهای پیام/۹۰۶۳

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار