استاندار قم گفت: ۳۵ واحد تولیدی راکد استان در سال جاری بااعتبار چهار هزار میلیارد ریال احیا می‌شود.
کد خبر: ۹۶۳۹۵۸
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۱ 15 May 2021

به گزارش تابناک قم، بهرام سرمست روز پنجشنبه در نشستی با فعالان و کارآفرینان تولیدی و اقتصادی در تالار کرامت استانداری قم، قرارداد استانداری قم با ستاد اجرایی فرمان امام (ره) را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: به موجب این تفاهم نامه قرار است در سال جاری ۳۵ واحد تولیدی راکد استان را با چهار هزار میلیارد ریال اعتبار به مرحله فعال سازی و احیا برسانیم، این هدف گذاری مهمی است و انتظار داریم منطقه ویژه از این تفاهم نامه سهم بری داشته باشد و سهم خود را نیز بگیرد.

وی در ادامه سخنان خود  با تاکید بر ضرورت آگاهی رسانی از خدمات تولیدی، اقتصادی و صنعتی صورت گرفته از سوی دولت تدبیر و امید به مردم گفت: متاسفانه در شرایطی هستیم که این دستاوردها دیده نمی شود و بحث سیاه نمایی‌ها بیش از حد می‌باشد.

وی اضافه کرد: دولت در سال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی ها» در ارتباط با افتتاح طرح‌های اقتصادی، صنعتی و گردشگری برغم وجود شرایط تحریم و بیماری کرونا که هر کدام از آنها برای زمین گیر کردن اقتصاد کشور کافی است، چرخ تولید را چرخانده و افتتاح طرح‌های اقتصادی و عمرانی و تولیدی همچنان به پیش است.

وی افزود: از این جهت نیاز داریم این خدمات را به مردمی که نیاز به امید آفرینی و آینده نگری و آینده بینی دارند، منتقل کنیم.

استاندار قم در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: با توجه به مطالعاتی که از روند توسعه کشورهای توسعه یافته داشتم، سهم مهمی را برای فعالیت های اقتصادی قائل بودم از این رو روزهای سه شنبه را به بازدیدهای میدانی اختصاص دادم تا از نزدیک مشکل‌های کارآفرینان و فعالان اقتصادی را مشاهده کنم.

سرمست تاکید کرد: سهم واقعی تولید از آن تولیدکننده است و همه باید خدمتگزار تولیدکننده باشیم و از آن حمایت و پشتیبانی می کنیم.

استاندار قم همچنین با مهم خواندن نقش بخش خصوصی در توسعه اقتصادی استان و کشور خاطرنشان کرد: اگر کشور، ملت و جامعه ای بخواهد پیشرفت کند باید بخش خصوصی فعال و قدرتمند داشته باشد و بتواند به تولید بپردازد؛ سهم تولید در هر جامعه ای بیشتر بود امید به توسعه آن نیز بیشتر می‌باشد.

وی با اشاره به سهم مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی در توسعه اقتصادی یادآور شد: مطابق تجربه کشورهای توسعه یافته یکی از الگوهای موفق برای توسعه، توسعه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به شمار می‌آید اما متاسفانه در این رابطه در این چند سال اخیر در حوزه قانون گذاری و تقنینی مقداری بی مهری و کم توجهی مشاهده می شود.

استاندار قم گفت: دولت به اندازه کافی به اهمیت مناطق آزاد و ویژه توجه داشته است و هفت منطقه آزاد را نیز پیشنهاد کرده و چندین سال در فرایند قانون گذاری گرفتار شده بود که به تازگی گشایش ایجاد شده است.

وی بیان داشت: اینکه نگاه و رویکردمان به جایگاه مناطق آزاد و ویژه چه باشد مساله مهمی است از این رو اعتقاد راسخ دارم که این مناطق آزاد و ویژه ای که در کشور است اگر به درستی و بر اساس فلسفه وجودی خود مورد توجه قرار بگیرند یکی از راه‌های شناخته شده و مسلم برای توسعه اقتصادی است، به شرطی که با باورمندی و علم و آگاهی این موضوع را دنبال کنیم.

استاندار قم همچنین با اشاره به توجه ویژه دولت به مجموعه اقتصادی سلفچگان تصریح کرد: این منطقه در نگاه ما فقط یک شهرک صنعتی نیست بلکه به اندازه همه شهرک‌های صنعتی می تواند ظرفیت توسعه داشته باشد، هر چند که تا به حال از نظر تحرک و پویایی به حد ایده آل نرسیده، ولی در چندماه گذشته شاهد افتتاح‌های خوبی بودیم و آینده منطقه روشن است.

وی ادامه داد: بویژه اگر افق‌های پیش روی کشور را با گشایش‌هایی که در سایه شکست فشار حداکثری آمریکا به‌وجود آمده مشاهده کنیم، منطقه ویژه سلفچگان می تواند سهم بری داشته باشد.

استاندار قم با اشاره به قرارداد راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین خاطرنشان کرد: در این رابطه پیگیری‌هایی داشتیم و افق‌ها و امیدهایی را دارم که از این برنامه راهبردی سهم مناسبی را کسب کنیم.

وی ادامه داد: در این خصوص کارگروه‌های تخصصی تشکیل داده شده و از فعالان اقتصادی انتظار دارم این ارتباط را برقرار کنیم و هیات مدیره نیز باید این ارتباطات را پیدا کنند و دست فعالان را در این کارگروه‌ها قرار دهند تا برای صادرات و واردات و برقراری ارتباط با دنیای پیرامونی راه‌هایی را ایجاد کنیم.

استاندار قم گفت: یک منطقه ویژه به خصوص منطقه سلفچگان که در قلب ایران جای گرفته، حیات و مماتش در این است که ارتباط‌های خارجی پیدا کند.

وی اضافه کرد: اگر این منطقه در سطح سرزمین داخلی محدود شود، فرقی با سایر نهادهای سر زمینی نخواهد داشت، ما باید به فلسفه وجودی این مناطق برسیم.

وی افزود: از این جهت پیگیری‌هایی را داشتم و پیگری‌های اصلی را متوجه منطقه ویژه می دانم که هر پیگیری داشته باشند حمایت می کنم تا فعالان اقتصادی که باامیدی در منطقه ویژه سرمایه گذاری کردند ناامید نشوند.

استاندار قم همچنین اتصال منطقه ویژه سلفچگان به شبکه راه آهن سراسری را مورد توجه قرار داد و گفت: اتصال منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان به راه آهن سراسری موجب ارتباط آن با اقصی نقاط جهان می‌شود و رونق اقتصادی آن را نیز دو چندان می‌کند.

وی تاکید کرد: هیات مدیره منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان باید پیگری‌های ویژه ای داشته باشند که تا پایان این دولت بتوانیم این هدف را به سرانجام برسانیم.

سرمست تصریح کرد: در حال حاضر از طریق سازمان برنامه و بودجه، شورای عالی مناطق آزاد و همچنین وزارت راه و شهرسازی پیگیر این موضوع هستم ولی پیگیزی اصلی را باید مدیریت منطقه سلفچگان انجام دهد.

افتتاح سه واحد تولیدی در منطقه ویژه سلفچگان

استاندار قم همچنین در پایان این نشست در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به افتتاح سه واحد تولیدی در منطقه سلفچگان با حضور ویدیو کنفرانسی رئیس جمهوری افزود: این واحدها شامل واحد تولید قیر، لوازم آشپزخانه و همچنین نخ دندان و مسواک است.

سرمست افزود: اعتبار بهره برداری از این واحدها یک هزار و ۱۴۰ میلیارد ریال است و اشتغال زایی ۱۶۵ تَن را نیز در پی دارد.

منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان در ۵۰ کیلومتری قم در زمینی به مساحت ۲۰۰۰ هکتار در سال ۱۳۷۶ به تصویب هیات وزیران رسید.

این منطقه به‌عنوان مهم‌ترین و نزدیک‌ترین منطقه ویژه اقتصادی به مرکز سیاسی - اقتصادی کشور، واقع در مسیر جاده ابریشم، راه‌آهن سراسری و بزرگراه‌های اصلی شمال - جنوب و شرق - غرب ایران بوده و جهت برقراری ارتباط با اروپا، کشورهای آسیای میانه و خلیج‌فارس به‌منظور تولید، صادرات و ترانزیت کالا، موقعیتی ممتاز داشته و قادر است نقش تعیین‌کننده‌ای در اقتصاد کلان منطقه و کشور ایفا نماید.

هم‌اکنون ۱۲۲ واحد تولیدی و تجاری در این منطقه فعالیت می‌کند که این رقم نمایان گر فعالیت ۸۷ درصد واحدهای دارای پروانه بهره‌برداری منطقه است.

از میان این ۱۲۲ واحد ۱۰۰ واحد درزمینهٔ فعالیت‌های تولیدی و ۲۲ واحد نیز درزمینهٔ فعالیت‌های تجاری و خدماتی مشغول کار است. بخش سلفچگان یکی از بخش‌های پنج‌گانه استان قم است که در فاصله ۴۰ کیلومتری شهر قم قرار دارد.

همزمان با عید سعید فطر و در چهارمین برنامه  مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور ۹۴ طرح سرمایه گذاری و زیربنایی با حضور ویدیو کنفرانسی حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری افتتاح شد.

این تعداد طرح که با بیش از ۶۰ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی قشم، چابهار، اروند، ارس و مناطق ویژه اقتصادی پیام و سلفچگان به بهره برداری رسید، برای حدود سه هزار تَن اشتغال زایی مستقیم ایجاد می‌کند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار