تابناک- مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر از ساخت ۷ سد در استان خبر داد و گفت: در اجرای طرح‌های سد سازی برای تأمین آب شرب، کشاورزی و صنعت استان بوشهر افزون بر ۴هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری می‌شود.
کد خبر: ۹۶۳۹۰۷
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۹ 15 May 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک از بوشهر، کاهش بارش باران در فصل گذشته سبب خشک شدن منابع آبی در بخش شرب و کشاورزی شده که برای تأمین آب در فصل تابستان نگرانی‌های ایجاد کره است.

بارش باران در فصل آبی جاری نسبت به سال قبل کاهش 50 تا 60 درصدی ثبت کرده و این درحالی است که در استان بوشهر میزان بارش باران بسیار کاهش چشمگیری داشت که بر روی منابع آبی زیر زمینی، چشمه‌ها، چاه‌ها و رودخانه‌ها اثر نامطلوبی گذاشته است.

متضرر شدن کشاورزان در تولید محصولات باغی، زراعی و صیفی‌جات از جمله آثار کاهش بارش باران در استان بوشهر است و این درحالی است که برداشت آب از دشت‌های استان بوشهر ممنوع شده چراکه سطح آب زیر زمینی دشت‌های این استان به شدت کاهش یافته است.

بر اساس اعلام مسئولین متولی تأمین آب استان بوشهر، تابستان سختی در راه است که تنها راه گذر از  مشکلات تأمین آب استان، مدیریت مصرف و صرفه‌جویی آب در بخش شرب و کشاورزی است.

ذخایر منابع آبی استان بوشهر کاهش یافته است

به گفته مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر میزان بارش باران در نیمه نخست فصل آبی جاری، نسبت به میانگین بارش سال قبل 38 درصد کاهش دارد.

امید آزادی‌جو، با بیان اینکه آورد رودخانه‌‌های استان بوشهر در فصل آبی جاری نسبت به سال قبل کاهش قابل توجهی نشان می‌دهد اظهار داشت: 740 میلیون متر مکعب آورد رودخانه‌‌های استان بوشهر در نیمه نخست سال آبی ثبت شده که نسبت به سال قبل 10 درصد کاهش یافته است.

وی از کاهش 30 تا 80 درصدی آورد رودخانه‌ها در شهرستان‌های دشتی، جم و دشتستان خبر داد و بیان کرد: این آمارها نشان از کاهش ذخایر آبی در استان بوشهر است.

مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر وضعیت دشت‌های 26 گانه استان را مورد اشاره قرار داد و خاطر نشان کرد: هر محدوده مطالعاتی شامل چند دشت است که آمارها نشان از شرایط بحرانی، ممنوعه و غیر قابل بهره‌برداری از 26 دشت استان بوشهر است.

آزادی‌جو، با بیان اینکه کسری مخزن  منابع در سال آبی جاری به شدت به سمت منفی سوق یافته است گفت: هر چه به فصل گرما و تابستان نزدیک‌تر می‌شویم تنش آب در بخش‌های مختلف بیشتر آشکار می‌شود که حفاظت از منابع آب زیر زمینی امری مهم و اجتناب‌ناپذیر است.

7 سد در استان بوشهر در حال ساخت است

یکی از برنامه‌های مهم در تأمین آب پایدار اجرا طرح‌های سد سازی است که در 3 سال گذشته ساخت و تکمیل این پروژه‌ها تسریع یافته است.

سدهای خاییز تنگستان، باغان جم، دشت‌پلنگ دشتی، 3 سد دالکی، ارغون و تنگ‌ارم  در دشتستان و اخند در عسلویه از مهم‌ترین سدهای استان بوشهر است که برای اجرا این پروژه‌ها افزون بر 4 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر با اشاره به اینکه نهضت سد سازی در استان بوشهر ادامه دارد اظهار داشت: در نقاط مختلف استان بوشهر طرح‌های سد سازی برای تأمین آب مورد نیاز در بخش کشاورزی، صنعت و شرب استان بوشهر اجرا و فعال است که بخشی از آنها امسال آبگیری و یا افتتاح می‌شود.

علی محمدی، از افتتاح 3 سد قیزقلعه دشتی، تنگ‌ارم دشتستان و طرح توسعه سد سنا دشتی خبر داد و تصریح کرد: براساس برنامه‌ریزی امسال سدهای اخند عسلویه، ارغون دشتستان و خاییز تنگستان آبگیری و افتتاح می‌شود که نقش مهمی در حل مشکلات آب شرب، کشاورزی و صنعت نقاط مختلف استان بوشهر دارد.

وی، با بیان اینکه سد خاییز تنگستان در نیمه نخست امسال وارد مدار بهره‌برداری قرار می‌گیرد خاطر نشان کرد: تأمین آب 670 هکتار از اراضی نخل‌های زیر پوشش شبکه آبیاری اهرم از ویژگی سد خاییز تنگستان است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر، از اجرا سدهای باغان و دشت پلنگ از محل اعتبارات فینانس خارجی خبر داد و بیان کرد: سد دشت پلنگ با هدف تأمین آب آشامیدنی، صنایع و کنترل سیلاب‌های رودخانه دشت‌پلنگ و بهبود زمین‌های کشاورزی پایین دست جنوب استان بوشهر طراحی شده است.

محمدی ساخت سد باغان در شهرستان جم را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه آب ذخیره شده آن به شهرستان‌های جم و دشتی انتقال می‌یابد تصریح کرد: سد باغان نقش ویژه‌ای در تأمین آب آشامیدنی بخش ریز جم و آب بخش کشاورزی شهرستان دشتی دارد که انتظار می‌رود در سال آینده به بهره برداری برسد.

وی، ساخت سد دالکی در  دشتستان را یکی از  مطالبات مهم کشاورزان و ساکنان دشت دالکی دانست و گفت: این سد با پیگیری‌های انجام شده روند اجرایی آن تسریع یافته که امید می‌رود بر اساس برنامه تعیین شده آبگیری شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر سدهای اخند و ارغون را برای تأمین آب شرب مردم در عسلویه و کلمه دشتستان دانست و تصریح کرد: پیشرفت فیزیکی سد ارغون کلمه بیش از 89 درصد است که در فصل تابستان به بهره‌برداری می‌رسد و نیاز آب شرب ساکنان شهر کلمه دشتستان به نقطه پایدار می‌رساند.

محمدی، سد اخند در شهرستان عسلویه را برای مصارف آشامیدنی، کشاورزی و تغذیه آبخوان پایین دستی دانست و خاطر نشان کرد: هم اکنون سد اخند 75 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا شهریور ماه بدنه آن تکمیل می‌شود.

وی با بیان اینکه با تکمیل بدنه سد اخند در عسلویه، قابلیت آبگیری با حداکثر ظرفیت در بارندگی‌های پاییز و زمستان وجود دارد افزود: کل اعتبار مورد نیاز این پروژه 350 میلیارد ریال برآورد شده و تاکنون 150 میلیارد ریال آن تخصیص یافته است.

با بهره‌برداری از  سدهاى در حال اجرا امید می‌رود افق جدیدی در تأمین آب در بخش‌های مختلف ایجاد و سبب رونق در حوزه‌های تولیدی، صنعتی، کشاورزی، اشتغال‌زایی و جلوگیری از مهاجرت روستاییان از روستا به شهر شود.

با شرایط ارائه شده باید تابستان امسال مدیریت مصرف آب در دستور کار همگان در بخش شرب و کشاورزی در شهرها و روستاهای استان بوشهر قرار بگیرد تا با افتتاح سدهای در دست ساخت مشکل کم آبی در استان بوشهر در آینده نزدیک برطرف شود.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار