سعید حاجی‌بابایی که مدت‌هاست به عنوان یکی از فعالان اجتماعی مطالبه‌گر در همدان پیگیر مشکلات مباحثی، چون طرح جامع شهری و پروژه اسکای‌مال است با سفر رئیس قوه قضاییه به همدان این دو دغدغه را با ایشان مطرح کرد.
کد خبر: ۹۶۳۸۳۶
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۱ 14 May 2021
سعید حاجی‌بابایی که مدت‌هاست به عنوان یکی از فعالان اجتماعی مطالبه‌گر در همدان پیگیر مشکلات مباحثی، چون طرح جامع شهری و پروژه اسکای‌مال است با سفر رئیس قوه قضاییه به همدان این دو دغدغه را با ایشان مطرح کرد.

به گزارش تابناک همدان، حضور رئیس قوه قضاییه در همدان، فرصتی شد تا مطالبه‌گران به بیان نظرات مختلف خود بپردازند و دغدغه‌هایشان را مطرح کنند. در این میان برخی از فعالان و مطالبه‌گران که در حوزه شهری و شهرسازی تخصص دارند، معتقدند طرح جامع شهر همدان مبنای کار کارشناسی ندارد و به همین دلیل قوه قضاییه به دلیل آنکه این اقدام مصداق بارز تضییع حقوق عامه است، باید به آن ورود کند.

از سوی دیگر این فعالان اجتماعی معتقدند پروژه اسکای‌مال نیز آورده مطلوبی با توجه به هزینه‌ای که بر دست شهر می‌گذارد، نخواهد داشت. این متخصصان در حضور قاضی‌القضات این دغدغه‌ها را مطرح کردند و در انتظار اقدامات قوه قضاییه هستند.

سعید حاجی‌بابایی فارغ التحصیل مقطع دکتری شهرسازی، فعال اجتماعی است که در حضور رئیس قوه قضاییه این دو دغدغه را مطرح کرد. او سپس در دفتر خبرگزاری فارس حاضر شد تا برای ما بگوید که در دیدار با آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی چه گذشت؟

طرح جامع شهری همدان مبنای کارشناسی ندارد

او معتقد است روند تدوین طرح جامع شهر همدان مبنای کارشناسی ندارد به همین دلیل اساتید دانشگاهی نامه‌هایی را به وزارت راه و شهرسازی و قوه قضاییه به نگارش درآورده و دلایل خود را توضیح داد.

این کارشناس شهرسازی گفت: ۳۰ نفر از اساتید دانشگاه همدان طی نامه‌ای به وزارت راه و شهرسازی مباحث کارشناسی و انتقادات خود را مطرح کردند و در گام دوم ۴۴ نفر از متخصصان این حوزه به ریاست قوه قضاییه نامه نوشتند، اما در نهایت مسؤولان اراده‌ای برای حل مشکلات نداشتند و جلسات پایانی طرح جامع بدون فرآیند لازم انجام شد.

وی با بیان اینکه این موضوع در دیدار با آیت‌الله رئیسی مطرح شد افزود: تدوین طرح جامع به شکل فعلی، مصداق بارز تضییع حقوق عامه است و اگر مباحث کارشناسی در این حوزه مورد توجه قرار نگیرد حقوق مردم را تحت شعاع قرار می‌دهد.

حاجی‌بابایی با تأکید بر اینکه حضور دستگاه قضایی در شهرسازی ملموس نیست ادامه داد: یکی از مسائل مهم در طرح جامع شهری، مسأله کشاورزی است به طوری که در همه دنیا کشاورزی شهری مطرح شده چراکه باعث به وجود آمدن اشتغال از یک سو و تولید غذا از سوی دیگر می‌شود.

وی اضافه کرد: این در حالی است که یک‌هزار و ۳۷۹ هکتار کاربری کشاورزی شهر همدان در افق ۱۴۱۰ به صفر می‌رسد و ۱۳۰ هکتار از باغات همدان نیز نابود خواهد شد، از طرف دیگر یکی از اهدافی که در طرح جامع مطرح شده، افزایش بهره‌وری کشاورزی است، اما اقداماتی که صورت گرفته، در تناقض با این هدف قرار دارد.

کاربری‌هایی که مورد تأیید شورای عالی معماری و شهرسازی نیست

این کارشناس شهرسازی با اشاره به اینکه موضوع دومی که درباره طرح جامع در حضور رئیس قوه قضاییه مطرح شد، بحث تعیین کاربری‌هاست افزود: کاربری‌هایی در طرح جامع شهر همدان مطرح شده که مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی را ندارد به عبارت دیگر یک‌هزار هکتار از ۵ هزار و ۶۰۰ هکتار محدوده مصوبه کنونی شهر به کاربری‌هایی اختصاص یافته که مورد تصویب این شورا نیست.

وی گفت: به عنوان نمونه کاربری خدمات محلی- ناحیه‌ای یا خدمات منطقه‌ای شهری که جزء کاربر‌های ۲۰ گانه مصوب شورای عالی و شهرسازی قرار ندارد در طرح جامع شهر همدان تعریف شده است.

حاجی‌بابایی خاطرنشان کرد: زمانی که به درستی کاربری‌ها تعریف نشود و از ظرفیت‌های درونی شهر استفاده مطلوب صورت نگیرد، نیاز به گسترش شهر احساس می‌شود و این می‌تواند حقوق مردم را تضییع کند.

وی یکی دیگر از تخلفات روی داده در تدوین طرح جامع شهری را حذف نقش شورای شهر در این فرآیند اعلام کرد و گفت: در قانون اساسی جمهوری اسلامی ذکر شده که تأیید طرح جامع از وظایف شورای اسلامی شهر است.

این کارشناس شهرسازی به مسأله بلندمرتبه‌سازی نیز اشاره کرد و افزود: یک سؤال مطرح است که آیا شهر همدان به بلندمرتبه‌سازی نیاز دارد یا خیر؟ در طرح جامع حرف از بلندمرتبه‌سازی شده بدون اینکه مطالعات نیازسنجی آن مطرح شده باشد.

وی تأکید کرد: تعیین دقیق کاربری باید منطبق با وضع موجود باشد در حالی که این اتفاق رخ نمی‌دهد و مشاور باید مطالعات لازم را انجام دهد که این طور نیست و ما از دستگاه قضا نیز تحرک عملی تا کنون ندیده‌ایم.

«اسکای‌مال» به زیان شهر است

موضوع دومی که توسط این کارشناس با رئیس قوه قضاییه مطرح شده است، پروژه اسکای‌مال است؛ حاجی‌بابایی در این زمینه عنوان کرد: در مشهد مقدس قوه قضاییه مال‌سازی را مغایر با اقتصاد مقاومتی دانسته است در حالی که در همدان ذیل کارگروه اقتصاد مقاومتی دادگستری قرار گرفته است که جای سوال بسیاری دارد.

وی با بیان اینکه پروژه اسکای مال همدان قرار است در ابتدای خیابان هنرستان (شهیدان دیباج) احداث شود که کمیسیون ماده ۵ ابهامات بسیار زیادی درباره آن دارد ادامه داد: همجواری بلافصل با دو بیمارستان و دو دستگاه امنیتی یکی از موضوعات جدی در این حوزه است.

این کارشناس شهرسازی با اشاره به اینکه در کمیته فنی ۴۰ درصد کاربری تجاری تعیین شده بود که در کمیسیون اصلی به ۸۰ درصد رسید گفت: شورای شهر همدان برای این پروژه هم تخفیف و هم تقسیط در نظر گرفته که هر دو با هم امکان پذیر نیست.

وی با بیان اینکه این مباحث را با دادستان در میان گذاشتیم، اما از سوی وی این موارد مصداق تضییع حقوق عامه نیست تأکید کرد: آیت‌الله رئیسی پس از شنیدن این موارد به مسؤولان استانی دستور دادند که جلسه‌ای برای رسیدگی به این موضوعات تشکیل و گزارش آن به ایشان و مطالبه‌گران ارائه شود.

حاجی‌بابایی با بیان اینکه در حال حاضر پروژه اسکای مال به دستور دبیر کمیسیون ماده ۵ متوقف شده است افزود: مکان یابی این پروژه عوارض زیادی برای شهر ایجاد می‌کند و به همین دلیل کارشناسان مخالف مال سازی در داخل شهر و نزدیک به مراکز هستند و معتقدند که باید خارج از شهر و با فاصله بیش از ۸ کیلومتری از مرکز شهر انجام شود.

وی با بیان اینکه این پروژه به اقتصاد خرد محله‌ای آسیب وارد می‌کند عنوان کرد: باید از سرمایه‌گذاری حمایت شود که مولد باشد در حالی که هزینه که شهر بابت اسکای‌مال می‌دهد با سود آن همخوانی ندارد.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار