بررسی انتخابات متعدد کشور در سالهای گذشته نشان از نقش نشاط وامید در کشانیدن مردم به پای صندوق های رای دارد. به هراندازه که مردم به ساز وکارهای انتخاباتی اعتماد داشته ونقش انتخابات را در زندگی خود احساس کرده اند به همان اندازه نیز در پای صندوق های رای حضور یافته وسرنوشت خود را رقم زده اند.
کد خبر: ۹۶۳۷۷۸
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۸ 16 May 2021

تابناک ایلام علی اصغر اسدی ::انتخابات تبلور مشارکت آزادانه وآگاهانه مردم در سرنوشت خود است ،یکی از مهمترین مظاهر مردمسالاری وتحقق حکومت مردم بر مردم و از مولفه های مهم جمهوریت نظام تلقی می شود .حضور در پای صندوق های رای نمایشگری بزرگ از اعتماد مردم به ساختارهای سیاسی کشورو از ابزار مهم تحقق مردمسالاری به حساب می آید.

از سویی نیز در نظامی همچون جمهوری اسلامی ایران که از روزهای آغازین تشکیل آن با چالش ها وتهدیدهای مهم داخلی وبیرونی مواجهه بود ،در طول این سالها حضور ومشارکت مردم در پای صندوق های رای تضمین کننده امنیت کشور در مواجهه با این تهدیدها بوده است.

همانگونه که صاحبنظران وکارشناسان حوزه امنیت ملی بر آن تاکید داشته اند ،مردم مهمترین مولفه تامین کننده امنیت ملی هر کشور محصوب می شوند ، حضور مردم در عرصه های گوناگون اجتماعی وفرآیندهای سیاسی بعنوان رکن اصلی جمهوریت و پایه مهم تامین کننده امنیت کشور ،به مثابه ابزاری قدرتمند ،در مقابله  با تهدیدات مهم نقش خود را به نمایش می گذارد.

شاید از این منظر است که در انتخابات متعدد ،رهبر انقلاب همواره بر حضور مردم در پای صندوق های رای تاکید ورزیده و حتی براین موضوع مهم پای فشرده اند که مهمترین مساله در انتخابات ابتدا حضور پررنگ مردم در پای صندوق های رای وسپس انتخاب فرد است . یعنی اولویت مهم در انتخابات حضور حداکثری است و اینکه چه کسی انتخاب شود در گام دوم اهمیت است .

بررسی انتخابات متعدد کشور در سالهای گذشته نشان از نقش نشاط وامید در کشانیدن مردم به پای صندوق های رای دارد. به هراندازه که مردم به ساز وکارهای انتخاباتی اعتماد داشته ونقش انتخابات را در زندگی خود احساس کرده اند به همان اندازه نیز در پای صندوق های رای حضور یافته وسرنوشت خود را رقم زده اند.

اما بالعکس وقتی مردم احساس کرده اند که حضورشان در انتخابات آنچنان در فرایند های تصمیم گیری کلان کشور اثر گذار نبوده وافرادی فراتر از انتخابات تعیین کننده بوده و در تصمیمات مهم موثر بر زندگی آنان نقش آفرینی کرده اند ،به همان اندازه اعتماد آنان به سیستم انتخابات کاهش یافته وبر میزان حضورشان اثرمنفی برجای گذاشته است .

اگر مردم احساس کنند که نقش انان در انتخاب افراد چندان پذیرفته نیست ،یا از انتخاب افرادی که مد نظرآنان است محروم شده اند ،یا اینکه افرادی که زموم امور را براساس رای مردم به دست گرفته اما چندان در تصمیمات مهم کشوری نقش آفرین نبوده اند واین موضوع به شکل ضعیف شدن وضعیت اقتصاد آنان ظهور وبروز کرده است آنوقت رغبت وانگیزه لازم برای حضور در انتخابات را از دست خواهند داد.

وقتی مردم احساس کنند ،افراد انگشت شماری تعیین کنند که از بین افراد محدود  چه کسی را انتخاب کنند آنگاه ست که دل ودماغ لازم برای مشارکت در انتخاب را از دست می دهند ،اگر مردم بدانند که انتخاب آنان چندان بر وضعیت زندگی اشان اثرگذار نیست دچار بی تفاوتی می شوند و این بی تفاوتی منجر به شکل گیری عدم رغبت و مسئولیت پذیری در مسائل اجتماعی وسیاسی خواهد شد واین برای کشور امنیت ملی آن آفت است .

اینکه در کشور ما رفتارهای سیاسی به گونه ایست که اولویت برای آنان رسیدن به قدرت به هرقیمتی است و منافع ملی در اولویت های بعدی قرار دارد ،مساله خطرناکیست که بعنوان آفت به مزرعه امنیت ملی کشور زده و می رود تا منافع و امنیت ملی کشور را با چالش جدی مواجهه نماید.

رفتارهایی از جنس حذف رقیب به هرقیمتی ،تخریب کارگزاران ،ترور شخصیت های سیاسی مولود انقلاب ،دشمن سازی از شخصیتهای سیاسی رقیب ونهایتا تلاش و استفاده از ابزار قدرت در اختیار بمنظور حذف آنان از صحنه سیاسی مهمترین شاخصه های این آفت بزرگ است . آفتی که به جان اعتماد ملی بعنوان پایه های امنیت ملی کشور افتاده است و در ادامه می تواند برای کشور چالش آفرین باشد.

اینک که در آستانه بزرگترین رویداد سیاسی واجتماعی ملی یعنی انتخابات ریاست جمهوری قرار داریم ،و پازل اول این صحنه آرایی بزرگ یعنی حضور چهره های مختلف سیاسی در نام نویسی برای انتخابات از سوی چهره های گوناگون وسلایق متعدد سیاسی کار گذاشته شده است ،استمرار آن می تواند خالق صحنه ای زیبا برای نظام باشد .

دست اندرکاران امر انتخابات ؛شورای نگهبان ومجریان باید قبل از هرچیزی بخاطر ایجاد رغبت در رای دهندگان و صیانت از امنیت ملی کشور تمامی مساعی خود را در حفظ این آرایش انتخاباتی بکار ببندند. اگر مردم احساس کنند در بسته ارایه شده رنگ های متعددی قرار دارد ،بی درنگ برای انتخاب در پای صندوق های رای حضور خواهند یافت .

اما برهم زدن این آرایش ،حذف  رنگ های متعدد و قرار دادن دو قلم از یک رنگ در بسته انتخابی ،یاس مردم را در پی خواهد داشت و مانع از حضور پررنگ آنان در پای صندوق های رای خواهد شد ،همان مساله ای که بعنوان چالش امنیت ملی از آن یاد شده ومورد خواست وانتظار دشمنان این نظام وملت است .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار