مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق قم گفت: شش میلیارد تومان پاداش از سوی وزارت نیرو برای مشترکان قمی که در مصرف برق صرفه‌جویی کنند، در نظر گرفته شده‌است.
کد خبر: ۹۶۳۵۴۵
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۲ 12 May 2021

به گزارش تابناک قم، مهدی آهنین‌پنجه روز چهارشنبه درجلسه ستاد مدیریت بحران قم، افزود: امسال به دلیل گرمای هوا، مصرف برق ۲۲ درصد در کشور افزایش و به دلیل کاهش بارندگی، ظرفیت نیروگاه‌های برق‌آبی ۳۴ درصد کاهش یافته‌است.

وی پیش‌بینی کرد: ۹۸۸ مگاوات نیاز مصرف قم است و با مدیریت بار ۱۱۵ مگاوات، ۸۷۳ مگاوات در پیک مصرف نیاز است.

وی اضافه کرد: بر اساس نامه وزیر نیرو، امسال حداکثر اجازه برداشت ۷۷۰ مگاوات نیروی برق داریم و باید ۱۰۰ مگاوات بیشتر از سال‌های گذشته مدیریت مصرف شود، در غیراینصورت خاموشی ۱۰۰ درصد است.

آهنین‌پنجه خاطرنشان کرد: اگر مدیریت مصرف برق در بخش‌های مختلف رعایت شود، خاموشی نابه هنگام در استان قم نخواهیم داشت و در همین راستا بخش‌های صنایع و کشاورزی نیز ضرر و زیانی از این خاموشی‌ها نخواهند داشت.

وی گفت: سال گذشته بیش از ۶ میلیارد تومان پاداش همکاری مشترکان برق در استان قم پرداخت شد و اگر امسال نیز این همکاری ادامه داشته باشد، تا ۱۵ میلیارد تومان پاداش برای قم لحاظ می‌شود که در قبوض برق مشترکان اعمال خواهد شد.

وی اضافه کرد: پارسال حدود ۶ هزار تفاهم‌نامه در صنایع، چاه‌های کشاورزی، مولدهای خودتامین، تغییر کار اداری، استارت آپ ها و اینترنت اشیا مدیریت مصرف انجام شد.

مدیرعامل شرکت توزیع برق قم افزود: با توجه به افزایش ۲۰ درصدی مصرف برق در سال جاری، امسال باید ۵۰ مگاوات کمتر از سال گذشته یعنی ۷۷۰ مگاوات برق در استان مصرف شود.

وی بیان کرد: با توجه به این‌که ۱۰ درصد برق در استان توسط اداره‌ها مصرف می‌شود، اگر ساعت کاری اداره‌ها در استان تغییر یابد، در کاهش و مصرف مدیریت پیک موثر خواهد بود.

وی افزود: بیش از ۱۳ هزار مشترک در بخش خانگی پرمصرف هستند که کارشناسان با تماس‌های تلفنی نسبت به لزوم کاهش و مدیریت مصرف برق مشترکان را آگاه می‌کنند.

آهنین‌پنجه اضافه کرد: ۴۱۵ هزار و ۲۱۰ مشترک خانگی درقم وجود دارد که از این تعداد، ۱۹ هزار و ۵۳۰ مشترک پرمصرف، ۲۹۹ هزار و ۲۲ مشترک خوش مصرف و ۹۶ هزار و ۶۵۸ مشترک کم‌مصرف هستند.

به گفته وی، وزارت نیرو سقف اوج مصرف را برای استان قم، ۵۵۱ مگاوات برای اردیبهشت، ۷۱۸ مگاوات برای خرداد و ۷۷۰ مگاوات برای فصل تابستان در نظر گرفته شده است.

وی به شهروندان توصیه کرد: تنظیم وسایل سرمایشی در دمای ۲۶ درجه، خاموشی روشنایی و سرمایشی بعد از پایان کار، جلب همکاری صنایع و کشاورزان برای تفاهم‌نامه با شرکت برق، استفاده حداکثری از مولدهای اختصاصی صنایع، تعدیل روشنایی محورهای مواصلاتی، تمرکز بر مصرف مشترکان تجاری و خانگی با استفاده از استارت آپ ها و شناسایی مراکز غیرمجازی رمز ارز از جمله اقداماتی است که برای کاهش اوج مصرف برق الزامی است.

به گفته آهنین‌پنجه، تاکنون بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه ماینر غیرمجاز در استان قم کشف شده‌است.

وی تاکید کرد: امسال شرایط خاص است و همه مشترکان در بخش‌های خانگی، تجاری و کشاورزی باید در کاهش مصرف برق همکاری کنند.

در حال‌حاضر بیش از ۵۷۰ هزار مشترک برق در استان قم وجود دارد؛ ۱۳ درصد برق قم در بخش کشاورزی، ۲۸.۴ درصد در بخش صنعت، ۳۶.۵۵ درصد در بخش خانگی، ۱۰.۴ درصد در بخش عمومی، ۹.۷۸ درصد سایر مصارف و ۱.۸۳ در بخش روشنایی معابر مصرف می‌شود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار