پرویز توسلی زاده:
رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه از لزوم دخالت ٢ میلیون کذمانشاهی در مقوله سازش خبر داد و گفت: از ظرفیت صلح و سازش با تمام توان استفاده کرده و در این راه مصمم هستیم.
کد خبر: ۹۶۳۵۳۷
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۰ 12 May 2021

لزوم دخالت ٢ میلیون کرمانشاهی در مقوله سازش/ از ظرفیت سازش با تمام توان استفاده می‌کنیمبه گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه با حضور رئیس کل دادگستری استان و جمعی از علما اهل تسنن از جمله امام جمعه کرمانشاه در امور اهل تسنن، شعبه‌ای از ستاد مصلحین دادگستری کرمانشاه در مسجد شافعی به منظور حل اختلافات میان مردم افتتاح شد.

پرویز توسلی زاده در این نشست اظهار کرد: نگاه و نظر شرع و عرف به مقوله مصالحه بین مردم و بهره گیری از روایات و اشاره به حدیثی از پیامبر (ص) که می‌فرمایند، صدقه زبان وساطت کردن در رفع حوائج مردم و تلاش برای خاموش کردن فتنه و یا صلح و آشتی بین دیگران است.

وی با بیان اینکه این شیوه می‌تواند به عنوان یکی از تاکیدات دینی مورد توجه قرارگیرد، افزود: بر کسی پوشیده نیست ایجاد سازش میان دو طرف دعوا چه آثار ماندگاری می‌تواند در زندگی داشته باشد و فرد مصلح نیز همواره مورد احترام مردم بوده است.

رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه ادامه داد: کارکرد دستگاه قضائی در گذشته همان مجازات بوده است، اکنون بر آنیم صدور حکم و مجازات را برای جرائم مهم قرار دهیم و از ظرفیت صلح و سازش با تمام توان استفاده کنیم و در این راه مصمم هستیم از ظرفیت تمامی آحاد جامعه برای این موضوع مهم و در عین حال ارزشمند بهره گیریم و معتقدیم ۲ میلیون جمعیت استان کرمانشاه باید در امر سازش پیش قدم شوند و به جایی برسیم که هیچ پرونده‌ای در مسائل خرد و کم اهمیت در دادگستری تشکیل نشود.

وی تصریح کرد: بنا به فرمایش مقام معظم رهبری که وظیفه داریم زندگی را برای مردم آسان کنیم اعتقاد داریم کوتاه‌ترین راه برای آسان کردن زندگی مردم این است که اختلافی وجود نداشته باشد و مردم در مودت و دوستی و در کنار هم زندگی کنند.

رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه خاطر نشان کرد: اختلاف، هزینه‌های زیادی اعم از مادی، معنوی، اخلاقی، اجتماعی و ... بر مردم تحمیل می‌کند و ذهنیت افراد را نسبت به هم تغییر می‌دهد؛ بنابراین باید از بروز اختلاف جلوگیری کنیم.

وی با بیان اینکه اگر اختلافی ایجاد شد خارج از دادگستری و با استفاده از ظرفیت بزرگان و معتمدین و در مکانی همانند مسجد آن را به سازش بکشانیم، توضیح داد: صدور حکم ریشه اختلاف را از بین نمی‌برد و گاهی کینه را افزایش می‌دهد، جایی که مسجد است کلانتری باید بیکار باشد و حتی وجود نداشته باشد. این مقوله در زمان پیامبر هم وجود داشته که تمامی اختلافات در مساجد حل و فصل می‌شد.

توسلی زاده تاکید کرد: شعبه‌ای از ستاد مصلحین در مسجد شافعی اهل تسنن کرمانشاه و استمداد از علما و روحانیون افتتاح شده، این ستاد از ابداعات دادگستری استان کرمانشاه است و تاکنون توانسته حدود ۳۰ هزار پرونده را به سازش بکشاند. همیشه تاکید و توجه ما هم همین بوده است که اختلافات را خارج از دادگستری حل کنیم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار