استاندار قم گفت: بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، نماز عید فطر باید در فضای باز، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی برگزار شود.
کد خبر: ۹۶۳۵۱۳
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۵ 12 May 2021

به گزارش تابناک قم، بهرام سرمست روز چهارشنبه در جلسه ستاد مدیریت بحران قم، افزود: رعایت دستورالعمل‌های مصوب ستاد ملی مقابله با کرونا در برگزاری نماز عید فطر در سطح استان الزامی است و باید طوری عمل شود تا از تجمعات جلوگیری شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اغناسازی افکار عمومی در طرح واکسیناسیون، بیان کرد: افکار عمومی به‌ویژه برای جامعه هدف باید از طرف شورای اطلاع‌رسانی و رسانه‌ها به سمت لزوم و فواید واکسیناسیون مدیریت شود.

وی ابراز امیدواری کرد: در ماه‌های آینده با گسترش واکسیناسیون از شکل‌گیری موج‌های بعدی بیماری جلوگیری شود و مردم نیز فرصت را از دست ندهند و بر اساس اولویت‌های تعیین ‌شده در مراکز واکسیناسیون حضور یابند.

سرمست افزود: در راستای گسترش طرح واکسیناسیون دستگاه‌های اجرایی استان باید سالن‌های مناسب خود را در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار دهند تا مراکز واکسیناسیون در سطح استان افزایش یابد و از تجمع در مراکز فعلی جلوگیری شود.

وی تاکید کرد: مطب‌های بخش خصوصی موظف هستند اطلاعات بیماران کرونایی را در راستای رهگیری و نظارت در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار دهند و سازمان نظام پزشکی پیگیری کند تا مصوبه اطلاعات بیماران کرونایی اجرایی شود.

وی با اشاره به این‌که ممنوعیت سفرهای بین استانی از دیروز شروع شده و تا شنبه ادامه دارد، گفت: نیروهای انتظامی با دقت و جدیت طرح را اعمال کنند و نظارت‌های دقیقی در حوزه امنیتی و انتظامی صورت گیرد.

استاندار قم افزود: با توجه به این‌که قم در محل تردد است و امکان رفت‌وآمد به این شهر زیاد است، باید مراقبت و کنترل‌ها افزایش یابد که امیدواریم به نحو احسن اجرایی و به کاهش سفر کمک شود.

وی خاطرنشان کرد: برگزاری حضوری آزمون‌های حضوری پایه نهم و دوازدهم و کنکور سراسری و سایر آزمون‌های تحت نظر سازمان سنجش در سطح ستاد ملی به تصویب رسیده که باید اطلاع‌رسانی شود و از نظر رعایت پروتکل‌های بهداشتی به خانواده‌ها اطمینان خاطر دهیم.

وی افزود: آموزش‌وپرورش از هم‌اکنون نسبت به تامین فضای امن و دقیق که می‌توان نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی اطمینان خاطر داد، اقدام کند.

سرمست همچنین گفت: دقت و نظارت بیشتری در آرامستان‌ها و پایانه‌های درون‌شهری شود، بویژه در ایام تعطیلی عید فطر صورت گیرد تا از تجمعات احتمالی جلوگیری شود.

وی تصریح کرد: بر اساس گزارشی‌هایی که از حرم حضرت معصومه(س) رسیده، نیاز است تا نظارت‌ها و مراقبت‌ها به‌ویژه در تعطیلات عید فطر افزایش یابد.

وی در ادامه به مدیریت مصرف برق اشاره و بیان کرد: باید ملاحظاتی از نظر مصرف برق در بخش‌های صنعت و کشاورزی صورت گیرد.

سرمست افزود: در این راستا باید از نظرات کارشناسان این بخش نیز استفاده کنیم، ولی در عین حال باید تعهدات وزارت نیرو نیز اعمال شود.

وی اضافه کرد: تغییر ساعات اداری در استان قم در فصل گرما در راستای کاهش مصرف برق مورد تایید و منوط به اجازه ستاد ملی می‌باشد.

وی ادامه داد: با توجه به این‌که آزادراه قم- تهران از موقعیت حساسی برخوردار است، اگر در کاهش روشنایی این مسیر دقت نشود ممکن است تبعات جبران‌ناپذیری داشته باشد.

استاندار قم تاکید کرد: شرکت برق باید با همکاری اداره کل راهداری در کاهش روشنایی محورهای حادثه‌خیز استان ملاحظاتی داشته باشد.

وی با تاکید بر فرهنگ‌سازی و تغییر نگرش شهروندان نسبت به مصرف برق، خاطرنشان کرد: تا زمانی که مردم از لحاظ لزوم رعایت صرفه‌جویی در مصرف برق قانع نشوند، کار سخت خواهد بود و این مساله نیازمند فرهنگ‌سازی است.

استان قم که از ۱۸ فروردین‌ماه امسال در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفته بود، از ۱۴ اردیبهشت‌ماه جاری وارد شرایط نارنجی شد.

ویروس کرونا موجب بیماری عفونی «کووید-۱۹» می‌شود و این ویروس ۲۴ آذر ۱۳۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز کشور چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام ‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۱۳۹۸ به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست‌دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه شده است.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و برای کسب آخرین اخبار دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته ‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

همشهریان قمی در صورت مشاهده هرگونه علامتی در رابطه با ویروس «کرونا» در خود و افراد خانواده، می‌توانند به «مرکزهای جامع سلامت» امام حسن عسکری(ع) در شهرک امام حسن عسکری(ع)، امام خمینی(ره) در بلوار شهید کریمی (بنیاد)، فرقانی در انتهای شیخ‌آباد، پردیس در پردیسان (خیابان ایمان)، خوراکیان در بلوار ۱۵ خرداد، بعثت در نیروگاه، شهدا در خیابان انقلاب اسلامی (چهارمردان)، پنبه‌چی در خیابان امام خمینی(ره) و جندقیان در خیابان زاویه مراجعه و خدمات «رایگان» دریافت کنند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار