استاندار خوزستان گفت: حواله۵۰ میلیون یورو اعتبار که برای طرح فاضلاب اهواز تخصیص یافته بود به طور کامل از صندوق توسعه ملی برای بانک مرکزی دریافت شده است.
کد خبر: ۹۶۳۴۰۲
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۱ 11 May 2021

قاسم سلیمانی دشتکی بیان کرد: مسئولان شرکت آبفای استان باید به سرعت وارد عمل شوند تا این مبلغ جذب شود و قرارگاه خاتم نیز به عنوان پیمانکار باید فورا کار را آغاز کند.

وی گفت: برای همه شهرستان ها نشستهای مشترکی جهت بررسی مهمترین پروژه هایشان برگزار شده و در این جلسات با تعیین ضرب الاجل دقیق عملکردی پروژه ها را تقسیم و محل تامین و تخصیص منابع را مشخص کردیم.

سلیمانی ادامه داد: کمیته ای جهت نظارت بر جدول زمانبندی این پروژه ها تشکیل شده تا به طور دقیق پروژه ها مورد بررسی قرار گیرند.

استاندار خوزستان با اشاره به سفر خود به ۱۵ شهرستان استان گفت: به همراه مدیران استانی در محل شهرستان با مسئولین همان شهرستان نشستهای بررسی مصوبات را برگزار کردیم و با تشکیل چند قرارگاه بسیار مهم اقداماتی در راستای حذف بروکراسی اداری انجام شد.

وی افزود: قرارگاه مسکن که وظیفه رفع موانع ساخت حدود ۱۶ هزار مسکن را بر عهده دارد که توانستیم با دعوت معاون وزیر و مسئول مسکن مهر و مسکن ملی به استان در این قسمت بسیار موفق عمل کنیم و تمامی گره هایی که در مسکن مهر و قیمت گذاری زمین در شهرستان بندر امام داشتیم را باز کنیم.

سلیمانی دشتکی گفت: تفاهمی مابین افرادی که چندین سال در زمین های دولتی ساختمان سازی کردند و دولت که اکنون مطالبه گر هزینه زمین ها است ایجاد کردیم و بر این اساس قرار شد تا قیمت زمین ها به صورت منطقه ای و با نرخ بسیار کم تعیین شود.

استاندار ادامه داد: در این بخش قرار بر این بود که تا ۲۵۰ متر بلاعوض باشد و مابقی نیز با قیمت کارشناسی تعیین گردد، اما این را نپذیرفتیم و درخواست بررسی بیشتر طی یک هفته را دادیم تا به جمع بندی مجدد برسیم.

وی گفت: همچنین قرارگاه دیگری در رابطه با مشکلات سیستم فاضلاب و تنش آبی تشکیل دادیم که در تمام این جلسات شخصاً و به صورت فعال حضور داشته ام، ده ها جلسه اعم از جلسات ملی و جلسات استانی در رابطه با مسائل آب و سیستم فاضلاب تشکیل شد.

سلیمانی گفت: قرارگاه سوم نیز در رابطه با محرومیت زدایی و حاشیه نشینی تشکیل شد و اخیراً هم قرارگاه جدید با عنوان قرارگاه تنظیم بازار که لزوم آن شدیداً حس می شد تشکیل دادیم.

وی افزود: منابع خوبی در رابطه با مصوبات مجلس، قانون بودجه، مناطق محروم، بنیاد علوی و امور روستایی ریاست جمهوری تدارک دیدیم که حدود ۱۲هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال مناطق محروم، سه هزار و ۷۰۰میلیارد ریال جاده های روستایی و یکهزار و ۷۰۰ میلیارد ریال برای آب روستایی در نظر گرفته شد تا با سازماندهی کلیه پروژه هایی که بین یکصد تا ۱۲۰‌میلیارد ریلل هزینه دارند امسال با اعتبارات یاد شده و اعتبارات استان به اتمام برسند.

ایتاندار خوزستان افزود : شهرداری ها مشکلات عدیده ای داشتند و توانستیم با تلاش فراوان بخشی از این مشکلات را حل کنیم، طی چند روز آینده حدود صد و هفتاد و سه میلیارد تومان از مطالبات شاغلین شهرداری را پرداخت می کنیم که ۵۰ میلیارد تومان نیز از سازمان برنامه و بودجه دریافت شده و به این مبلغ اضافه خواهد شد.

سلیمانی دشتکی گفت: ظرف یک ماه آینده حدود ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال دیگر پرداخت خواهیم کرد و تا نیمه خرداد هم بیش از ۲هزار میلیارد ریال پرداخت خواهد شد که البته این تنها به عنوان کمک خواهد بود و حقوق ۲ ماه را تأمین خواهد کرد.

سلیمانی دشتکی گفت: مشکل اساسی ما نیرو های مازاد در بعضی شهرداری ها است که تا ۳ الی ۴ برابر نیاز آن شهرداری ها نیرو به آنها تحمیل شده و با این وجود تمامی اعتبارات آن منطقه هزینه پرداخت حقوق می شود که این روش اشتباهی بوده که طی سالها صورت گرفته و انباشته شده است.

استاندار گفت: تلاش های زیادی برای آبداران صورت گرفته اما همچنان مشکلاتی وجود دارد و تلاش داریم این مشکلات حل شوند.

وی افزود: تغییراتی در سیستم مدیریتی انجام دادیم و تا میزان زیادی این سیستم را فعال کرده ایم و در صورت لزوم باز هم تغییراتی انجام خواهد گرفت، همچنین در جلسه تنظیم بازار نیز در این رابطه اتمام حجت شده است که طی چهار روز آینده قیمت سیمان تنظیم شود و در غیر این صورت مسئولین مربوطه عزل می شوند.

وی گفت: تفاهمات خوبی با بانک های عامل طبق ماده ۵۶ داشتیم که حدود ۲۱هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال برای سیستم فاضلاب و آب شرب است که یکی پس از دیگری در حال انجام است.

وی گفت: با وزیر نفت و معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور و معاونین وی توافق شد تا با ارائه طرحی برای چهار حوزه فاضلاب، آب شرب، رواناب های سطحی و پیشگیری از سیل بودجه ثابتی علاوه بر بودجه های سنواتی به استان خوزستان اختصاص پیدا کند که رقم بالایی است و در صورت امکان منبع آن از محل جرائم آلایندگی و سایر قسمت ها معین شود که در صورت اخذ مجوز این مشکلات به صورت اساسی حل خواهد شد.

استاندار خوزستان با بیان اینکه بالای ۷۰ درصد از درآمدهای نفتی کشور از خوزستان است و به همین دلیل خوزستان پیشانی و خود کشور است گفت: از مزایای استان خوزستان مرز بسیار طولانی آبی و خشکی با کشورعراق و دیگر کشور ها است که می توان حداکثر استفاده را برای تجارت داشت، اما خوزستان در هشت سال دفاع مقدس دفاع جانانه ای از خود نشان داد و شهدای بسیاری به کشور تقدیم کرد و در طول جنگ ضمن اینکه دلاوری ها و رشادت های تاریخی ای از خود بجای گذاشت که باعث تثبیت نظام و جمهوری اسلامی ایران شد و این موجب عدم توسعه یافتگی خوزستان شد.

وی گفت: مقداری از مشکلات در نتیجه رخدادهایی بود که به ناچار درگذشته به خوزستان تحمیل شده ، بخشی دیگر نیز مشکلات ناشی از تحریم است که با وجود اقدامات مختلف دولت ها، تأثیر بیشتری روی خوزستان داشتند.

استاندار گفت: از معیارهای تعیین بودجه میزان درامد استان است و عدم بهره مندی مناسب از پتانسیل های استان، گردش مالی کم بسیاری شرکت و کارخانه های بزرگ است که درون استان فعالیت دارند، اما پرداخت مالیات و گردش مالی آنها خارج از استان می باشد.

وی افزود: باید ببینیم میزان درامد، آلایندگی و گردش مالی چه میزان است و سهم استان را از این طریق مشخص کنیم و این کار در حال انجام است و با فشار به امور مالیاتی در سطح ملی و استان در صدد این هستیم که هر جایی مالیات پرداخت شده باید به استان بازگردد.

استاندار خوزستان با اشاره به وجود اختلاف قیمت سیمان درب کارخانه نسبت به قیمت تمام شده برای مصرف کننده گفت: از مباحثی که در جلسات ستاد تنظیم بازار و گفتگوی دولت و بخش خصوصی مطرح است تامین و توزیع ارزاق عمومی اعم از سیمان، روغن، برنج، شکر و مرغ به اندازه مورد نیاز مردم در بازار می باشد.

وی افزود: اخیراً در دو مورد قیمت مرغ و سیمان نوسانات شدیدی داشتیم که روی این دو مقوله زمان زیادی صرف شد و نهایتاً در هفته گذشته در مورد سیمان با مدیران اتمام حجت کردیم که در صورت اینکه قیمت بازار سیمان به قیمت کارشناسی تغییر پیدا نکند، برخورد جدی با مدیران و مسئولین این حوزه خواهد شد و خوشبختانه در این رابطه تلاش های خوب زیادی صورت گرفت.

سلیمانی دشتکی گفت: در همین رابطه دستور داده شد تعداد عوامل فروش افزایش پیدا کند که در اهواز ۲۰ عامل فروش اضافه شدند که طی این چهار روز، ۵۵۰ تن در روز اول، یکهزار و۱۰۰تن در روز دوم، ۸۲۱ تن در روز سوم و یک هزارو ۶۱۱ تن سیمان توسط این عوامل فروش وارد بازار شد و در صورت وجود حد متوسط سرانه مصرف سیمان در ساخت ساختمان و انجام کارهای زیربنایی، مصرف هر فرد در سال به میزان ۱۷ تن خواهد بود که در حال حاضر تقریباً نیمی از این میزان به دلیل نبود نقدینگی و اجرای عملیات ساختمان سازی در حال استفاده است.

وی گفت: طبق آمار نیمه اول اردیبهشت ماه، سیمان بهبهان حدود ۱۵ هزار و ۸۱۸ تن، سیمان کارون ۱۸ هزار و ۴۶۴ تن، سیمان خوزستان ۶۶ هزار و ۷۲۵ تن محصول وارد بازار کرده اند که با این حساب کمبودی در بازار نباید وجود داشته باشد.

استاندار خوزستان همچنین در رابطه با توزیع مرغ در بازار گفت: توزیع نهاده ها به صورت سیستم سامانه متمرکز و با توجه به آمار استان انجام می شد، بعضی مرغداران هیچ جوجه ریزی ای نداشتند و سهمیه دریافت کردند، دسته ای دیگر به میزان نهاده دریافتی جوجه ریزی نداشته اند و دسته دیگر جوجه ریزی داشته اما تولیدات خود را وارد بازار نکرده و اقدام به زنده فروشی کرده اند.

سلیمانی دشتکی افزود: به همین جهت پیشنهادی مبنی بر تحویل نهاده به مرغداران با توجه به تعداد و مقدار تحویل مرغ به کشتارگاه ارائه شد که در حال پیگیری می باشد و در صورت تصویب این طرح، به مرغداران با توجه به میزان تحویلی به کشتارگاه ها سهمیه نهاده داده خواهد شد و در صورت عدم تحویل محصول به کشتارگاه ها، سهمیه آنها قطع خواهد شد.

استاندار خوزستان گفت: در راستای تنظیم بازار مرغ تلاش بسیاری داشته ایم و دیدار هایی با وزیر صمت، وزیر جهاد، پشتیبانی امور دام و مسئول ستاد تنظیم بازار کشور داشتیم، کل سهمیه مرغ استان ۳۵۰ تن بود و به این نتیجه رسیدیم که مرغ منجمد در استان افزایش پیدا کند، که با پیگیری های زیاد حدود۷۰۰ تن حواله مرغ منجمد دریافت کردیم و قول دریافت هزار تن نیز از مرغ های وارداتی را گرفتیم که از ۷۰۰ تن اول حدود ۵۰۰ تن وارد استان شد.

وی افزود: پیگیری کردیم تا بخشی از مرغ مورد نیاز استان از شهرستان های دیگر تأمین شود اما در این میان مشکل افزایش قیمت مرغ به دلیل هزینه حمل وجود داشت، به همین دلیل پیشنهاد شدطی توافقی با شرکت های عمده، حواله مرغ مورد نیاز این شرکت ها به آنها داده شود تا خودشان مرغ مورد نیازشان را تأمین کنند و از سهمیه استان به آنها تعلق نگیرد و این میزان مرغ وارد بازار شود.

استاندار خوزستان در این گفتگو در رابطه با مدیریت شیوع ویروس کرونا گفت: بعضی روزها میزان بستری ها در استان به ۲هزارو۲۰۰ نفر رسید که شرایط طاقت فرسایی بود و فوتی ها بین ۳۵ الی ۴۰ نفر در روز بوده که آمار وحشتناکی به حساب می آید.

سلیمانی دشتگی اظهار داشت: در یک مرحله توانستیم از این پیک عبور کنیم اما متأسفانه برگزاری مراسم و رفت و آمد های بی شمار، باعث شد روند بیماری مجدد اوج بگیرد و بار دیگر با مشکل مواجه شویم.

وی بااشاره به عوامل عوامل شیوع بیماری گفت: ۳۰% تماس با موارد مثبت در خانواده، ۲۷% تماس با سایر بستگان در دیدارهای خانوادگی که در مجموع ۵۷% از نحوه ابتلا به به این بیماری به دلیل ارتباط با خانواده و دورهمی های خانوادگی است.

استاندار خوزستان ادامه داد: مجددا با مدیریت و کنترل بیماری، شیب ابتلا کاهشی شده و از حدود دو هزار بستری به هزار و ۳۰۰ بستری رسیده ایم و آمار فوتی از ۴۰ نفر به ۱۸ الی ۲۲ نفر رسیده که آمار امیدوارکننده‌ای است.

استاندار خوزستان همچنین با غلط شمردن رسم تیراندازی در مراسم مختلف گفت: این رفتار بسیار غلط و خطرآفرین است و در صورت تکرار این رفتار نادرست، با عاملان تیراندازی برخورد شدید صورت خواهد گرفت و اسلحه آنها هم ضبط خواهد شد، در صورت مجاز بودن اسلحه، جواز آن گرفته شود و در صورت غیرمجاز بودن علاوه بر دستگیری، فرد خاطی مجازات خواهد شد.

وی ادامه داد: مردم با پذیرش این که روند کنترل بیماری مطلوب شده است و با جلوگیری از دید و بازدیدها در روزهای آتی می توانند کمک شایانی در کنترل بیماری و کاهش آمار ابتلا داشته باشند.

وی افزود: دید و بازدید و رفت و آمد با خویشاوندان از فرهنگهای بسیار خوبی است ولی در تقابل با پروتکلهای بهداشتی در حوزه کنترل کرونا می باشد و بنابراین در حال حاضر به دلیل شیوع بیماری کرونا نمی توان آن را اجرا کرد و این دورهمی ها و تجمع ها یعنی شیوع ویروس کرونا و تشویق و ترغیب به مرگ، لذا شهروندان باید به دلیل شرایط موجود، از انجام این سنت حسنه صرفنظر کنند.

وی افزود: عید اصلی هم استانی های عرب ، عید فطر است که یک فرهنگ بسیار خوب و قوی در بین این اقوام وجود دارد و آن خرید عیدانه و دیدار با بزرگان و شیوخ اقوام است، اما در شرایط فعلی این رفتار عامل اصلی شیوع بیماری کرونا در بین مردم خواهد بود که پیک و عامل اصلی مرگ می شود.

استاندار خوزستان گفت: علاوه بر اینکه شخصاً از شیوخ درخواست داشتم، از معاونین علوم پزشکی و فرمانداران خواستم تا از بزرگان و شیوخ بخواهند تا امسال به دلیل شرایط کرونایی از دید و بازدید ها صرف نظر کنند.

سلیمانی در پایان گفت: از بزرگان، علما، نماینده ولی فقیه در استان، آیت الله موسوی جزایری، آیت الله کعبی، آیت الله حیدری، آیت الله شفیعی خواهشمندم ضمن انتشار اطلاعیه های اعلام کنند که هیچ برنامه ای ندارند و شیوخ هم برنامه ای نداشته باشند و شیوخ بزرگوار ما بزرگی، درایت و مدیریت خود را در این شرایط نشان دهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار