از آن جا که همدان با وجود سابقه دیرینه در برخورداری از ظرفیت‌های گردشگری، با هیچ عنوانی در گردشگری شناخته نمی‌شود مجموعه توریستی تله کابین گنجنامه برای برندسازی گردشگری پا پیش گذاشت و به همین منظور در روز‌های آخر فعالیت شورای شهر، جلسه برندسازی برای رفع این مشکل تشکیل شد.
کد خبر: ۹۶۳۲۴۹
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۴ 11 May 2021
 استان همدان با همه ادعا‌های متولیان امور گردشگری و جذابیت‌های پرشماری که در این حوزه دارد، برند گردشگری ندارد. در یک کلام ساده یعنی هیچ گردشگری نمی‌داند برای چه به همدان سفر می‌کند؟ شما وقتی قصد سفر به مشهد را دارید در همان قدم اول زیارت بارگاه مقدس امام رضا (ع) هدف برای سفرتان تعریف می‌شود. اگر راهی شمال کشور شوید دریا و جنگل و کلوچه و زیتون هوش از سرتان می‌برد. اگر کرمانشاه را به شما پیشنهاد کنند خوردن یک پرس چلو خورشت خلال و خرید یک بسته نان برنجی می‌شود همه هدفتان...، اما وقتی پای سفر به همدان به میان می‌آید حرفی برای گفتن نیست، همدان موسیقی اختصاصی ندارد، لباس محلی ثبت شده ندارد، غذای خاصی که طعم آن در منوی رستوران‌ها خودنمایی کند ندارد سوغاتی که برند آن زبانزد باشد مثل کلوچه نادری یا نوشین یا زیتون رودبار و نان برنجی شکرریز و... هم ندارد.

به گزارش تابناک همدان، این نداشته‌ها البته حاصل سال‌ها بی‌تفاوتی متولیان گردشگری همدان نسبت به نظارت بر برندسازی و انتخاب عنوان مشخصی از استان همدان برای دوستداران سفر است و سالهاست آن‌ها که باید در این زمینه بگوییم برای چه باید به همدان سفر کنید به ارائه نظر کارشناسانه دعوت نشده‌اند.

برند در قالب یک تفاهمنامه

اسفندماه ۱۳۹۹ بود که پای انعقاد تفاهمنامه‌ای به همت مجتمع تفریحی توریستی گنجنامه برای برندسازی گردشگری همدان به میان آمد. امضاکنندگان تفاهمنامه همه و همه از فعالان و سرمایه‌گذاران گردشگری بودند البته که در این میان با آنکه برای تعیین برند گردشگری استان، متولی اصلی می‌تواند میراث فرهنگی باشد باز هم شاهد حضور کمرنگ آن بودیم.

به هر ترتیب داستان به گونه‌ای رقم خورد که در روز‌های آخر فعالیت شورای شهر، جلسه برندسازی همدان در روز‌های اخیر با حضور صوفی شهردار همدان، قراباغی رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای شهر همدان، وجدی‌هویدا رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری و جمعی دیگر از مسؤولان بخش دولتی و خصوصی در تالار همایش‌های قرآنی و بین‌المللی برگزار شد.

جلسه‌ای که انتظار می‌رود در ادامه روند تصمیم‌گیری‌هایش کارشناسان و صاحب نظران حوزه گردشگری ایده‌های خود را برای تعیین برند گردشگری همدان ارائه دهند.

سینا مهرآئین کارشناس ارشد برنامه‌ریزی گردشگری در این زمینه می‌گوید: دنیای امروز برای راه‏‌اندازی کسب‏ و کار ابتدا برند را ثبت می‏‌کنند و پس از آن به توسعه برند و ایجاد اشتغال می‏‌پردازند، این راه البته یکی از روش‏‌هایی است که در حوزه برندسازی به کار گرفته می‏‌شود.

وی با بیان اینکه در حوزه گردشگری نیز از این روش بهره می‏‌گیرند؛ به‏ طور مثال برای شهرت یک مقصد گردشگری از طریق برند کردن آن، جذب گردشگر را شکل می‏‌دهند ادامه می‌دهد: برند، جمله، شعار، آرم، موسیقی یا قطعه فیلمی مناسب با توانمندی‌های گردشگری کشوری خاص است که همیشه در ذهن مصرف‌کننده یا همان گردشگر باقی می‌ماند، این تعریفی است که کارشناسان صنعت گردشگری از برند ارائه داده‌اند.

این کارشناس گردشگری عنوان کرد: این در حالی است که به تعبیر متخصصان امر تبلیغات، برند در صنعت گردشگری باعث تکرار خاطراتی در ذهن گردشگران می‌شود و برای مدتی نام کشور یا منطقه‌ای خاص را در ذهن او زنده خواهد کرد. با این همه، اما همدان به‌عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین در زمینه برند یا لوگوی گردشگری حرف خاصی تا امروز برای گفتن نداشته است.

برندسازی در واپسین روز‌های شورای پنجم

عباس صوفی، شهردار همدان افزود: با برندسازی قطعاً می‌توانیم ظرفیت خوبی در حوزه گردشگری ایجاد کنیم؛ چراکه با حمایت‌های شورای شهر حوزه گردشگری در شهرداری در حال تقویت است.

حسین قراباغی، رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان نیز معتقد است: اگر قرار است اتفاق مثبتی در مباحث گردشگری بیفتد باید همه همکاری داشته باشند؛ چراکه گذشته نشان داده هیچ تفاهم‌نامه گردشگری و برندسازی در شهر همدان اتفاق نیفتاده است، باید اجرایی‌تر و عملیاتی‌تر وارد کار شویم؛ چراکه همه دغدغه مباحث گردشگری را دارند. ما نیاز داریم که همدان را با یک نام و نشان و برند در سطح ملی معرفی کنیم.

در این میان سعید ترابیان، رئیس هیأت مدیره دهکده گردشگری گنجنامه نیز عنوان می‌کند: اقدامات برای توسعه گردشگری همدان در جلسات متوقف می‌شود و به عنوان بخش خصوصی که دغدغه توسعه گردشگری شهر را دارد مطالباتی از مسؤولان شهر داریم، اما متأسفانه اقدامات در سطح جلسات راکد مانده و به مرحله اجرایی نرسیده است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار