رئیس سازمان غذا و دارو خبر داد؛
رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه ظرفیت تولید ۱۹۷ میلیون دوز واکسن کرونا در کشور ایجاد شده است، گفت: جزو ۵ کشور تولیدکننده واکسن کرونا هستیم.
کد خبر: ۹۶۳۲۴۶
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۵ 11 May 2021

جزو ۵ کشور تولیدکننده واکسن کرونا هستیم

به گزارش «تابناک البرز» محمدرضا شانه‌ساز در مراسم رونمایی از نخستین محصول تولید شده واکسن کووایران برکت در فاز یک کارخانه تولید واکسن ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) که در محل شهرک دارویی برکت صورت گرفت، اظهار کرد: ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، بسیج و سایر مسئولان از ابتدای شیوع کرونا در تمام مقاطع به کمک وزارت بهداشت آمدند و این امر باعث شد، این بحران عالم گیر را به سهولت بیشتری پشت سر بگزاریم.

وی بیان کرد: در سخت‌ترین شرایط تحریم‌ها وارد فاز چهارم بیماری کرونا شدیم و همه نقشه‌ها بر این اساس بود که در حوزه سلامت در بحث دارو و تجهیزات پزشکی ملت ما را به زانو در بیاورند اما این امر محقق نشد.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه از سال ۹۷ الی ۹۹ در زمینه دارو و تجهیزات پزشکی اتفاقات خوبی در کشور رخ داد، تصریح کرد: در سال ۹۷ نسبت به ۹۲ رشد بازار داروی تولید داخل ۹۲ درصد بوده و در این فاصله ۲۱ درصد کاهش واردات دارو را داشتیم.

وی خاطر نشان کرد: ۱۰ درصد ارزبری برای تهیه مواد اولیه تولید افزایش پیدا کرده است و معادل آن ۲۹ درصد ارزبری در زمینه واردات کاهش داشته است و این واردات شامل دارو، تجهیزات پزشکی، مکمل، داروهای طبیعی و شیر خشک است.

شانه ساز با بیان اینکه از سال ۹۷ رشد بازار دارویی، ۷۵ درصد در اختیار تولید، ۲۵ درصد در اختیار واردات بود، گفت: در حال حاضر ۸۸ درصد رشد بازار دارویی در اختیار تولید و تنها ۱۲ درصد واردات انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه تحریم‌ها بر این اساس بود که صنعت ما را زمین بزنند، اظهار کرد: صنایع دارویی، تجهیزات پزشکی و مکمل‌ها به برکت تلاش‌ها و پیگیری‌ها جایگاه بهتری پیدا کرده و ارزش سهام و بورسی آنها در حال ارتقا است.

رئیس سازمان غذا و دارو بیان کرد: از ابتدای شیوع کرونا ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در کنار بسیج و دولت به کمک وزارت بهداشت آمدند و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و استاندارد البرز نیز در این امر تعامل و همکاری داشتند.

وی با بیان اینکه در شرایطی که بیش از ۱۰۰ سال واکسن سازی داشتیم اما عملاً توفیقی در این زمینه حاصل نشده بود، تصریح کرد: کرونا به عنوان یک فرصت بود اگر چه خیلی از عزیزانمان را از دست دادیم و مشکلات فراوانی ایجاد شد، اما واقعیت این بود که صنعت واکسن سازی در کشور رونق پیدا کرد.

شانه ساز خاطر نشان کرد: در آمریکا، انگلیس، روسیه و سوئد سالهاست واکسن تولید می‌شود اما ما توانستیم با وجود شرایط تحریم‌ها خودمان را به ۴ و ۵ کشور تولید واکسن کووید _۱۹ برسانیم.

وی گفت: ظرف یک سال آینده با کف تولیدی که تنها توسط ۵ تا از شرکت‌های ما من جمله شفافارمت انجام می‌شود، ظرفیت تولید ۱۹۷ میلیون دوز واکسن کرونا در کشور ایجاد می‌شود و این امر یک معجزه است.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه واکسن شاهراه و تقاطع مجموعه‌ای از علوم است که تبدیل به واکسن می‌شود و حساسیت آن نسبت به سایر محصولات بالا ست، بیان کرد: اکنون در کنار واکسن، صادر کننده تمام اقلام مرتبط با ویروس کرونا هستیم که این موفقیت با تکیه بر توان خودمان به دست آمده است.

وی متذکر شد: در حال حاضر ۱۶ برنامه توسط ۱۲ شرکت در کشور در زمینه واکسن در حال اجراست به زودی در زمینه تولید واکسن در دنیا جزو کشورهای برتر خواهیم شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار