حسین حسین زاده همچنین گفت: در حوزه کشاورزی و صنایع وابسته این بخش نیز می توان در هر دو منطقه ویژه اقتصادی لار و فسا سرمایه گذاری های کلان انجام داد و خود این مناطق نیز می توانند به عنوان موتور محرکه و رونق این بخش مهم ، پویا و تحول آفرین در استان فارس و حتی منطقه جنوب کشور شوند.
کد خبر: ۹۶۳۲۴۴
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۷ 11 May 2021

تابناک فارس به نقل از ایرنا: حسین حسین زاده اظهار داشت: تصویب مناطق ویژه اقتصادی لار و فسا که از مصوبات سفر پربرکت رهبر معظم انقلاب در اردیبهشت سال ۱۳۸۷ به استان فارس بود در حقیقت پاسخی مثبت به حق مغفول مانده مردم این مناطق پس از سال ها انتظار بوده است.
وی بیان کرد: مناطق ویژه اقتصادی با توجه به شرایط خاص و ممتازی که در ابعاد مختلف برای آن پیش بینی شده و برخی مشوق ها و تسهیل گری های ویژه سرمایه گذاری و همچنین هزینه های پایین گمرکی نیز برای هر سرمایه گذار و شرکت تجاری و بازرگانی یک فرصت مغتنم محسوب می شود.
وی یادآور شد: از دیگر مزایا و ویژگی های خاص مناطق ویژه اقتصادی نیز سرمایه گذاری در حوزه های گوناگون با توجه به مقتضیات و فرصت های مهم سرمایه گذاری متناسب با زیرساخت های موجود در آن است.
این نماینده مجلس همچنین گفت: در حوزه کشاورزی و صنایع وابسته این بخش نیز می توان در هر دو منطقه ویژه اقتصادی لار و فسا سرمایه گذاری های کلان انجام داد و خود این مناطق نیز می توانند به عنوان موتور محرکه و رونق این بخش مهم ، پویا و تحول آفرین در استان فارس و حتی منطقه جنوب کشور شوند.
حسین زاده ابراز داشت: در منطقه ویژه اقتصادی لارستان به عنوان نمونه علاوه بر سرمایه گذاری صرف در حوزه صنعت می توان در سایر بخش های مهم اقتصادی از جمله در حوزه نفت و گاز، کشاورزی، خدمات و حتی صنعت گردشگری آن با توجه به موقعیت ویژه و وجود آثار باستانی و تاریخی و جاذبه ها و مناظر بکر گردشگری و گنبدهای نمکی آن نیز برنامه ریزی و سرمایه گذاری کرد.
وی گفت: حتی با توجه به برخی موقعیت های خاص منطقه از جمله در زمینه اقتصاد دانش بنیان و زیرساخت های خاص و منحصر به فرد آن و ارتباطات ، مراودات و تبادلات فرهنگی ، آموزشی و تجاری که از این طریق نیز در سطح منطقه و حتی در عرصه بین المللی ایجاد می شود نیز می توان سرمایه گذاری کلان کرد و بسترساز شکوفایی منطقه شد.
حسین زاده ادامه داد: همواره و از دیرباز یکی از مهمترین ظرفیت ها و موقعیت خاص لارستان بزرگ و دیگر شهرستان های جنوبی فارس حوزه اقتصادی و تجارت و بازرگانی بوده که اگرچه تاکنون این ظرفیت مغفول مانده اما امروزه و با تحقق وتصویب منطقه ویژه اقتصادی دوباره زمینه شکوفایی آن فراهم شده است.
نماینده مردم شهرستان های لارستان، خنج، گراش و اوز در مجلس شورای اسلامی گفت: برخی شاخص ها ، معیارها ، ظرفیت ها و موقعیت های خاص و استراتژیک در شهرستان لارستان و دیگر شهرهای جنوبی فارس این منطقه را یکی از مناطق مهم و مورد توجه مسئولان و بسیاری از کارشناسان و نهادهای مختلف قرار داده است.
وی با بیان اینکه وجود نیک اندیشان و خیرین و سرمایه گذاران توانمند مهمترین پتانسیل و نقطه عطف در سیر تحولات تاریخی این دیار از گذشته تاکنون بوده است، گفت: همین مراودات و ارتباطات تجاری و بازرگانی خیرین با کشورهای حوزه خلیج فارس خود بهترین و مناسب ترین راهبرد برای رونق بیش از پیش این منطقه ویژه اقتصادی خواهد بود.
حسین زاده بیان کرد: امروزه همین شاخص و موقعیت خاص اقتصادی و تبادلات تجاری و بازرگانی لاری های مقیم کشورهای حوزه خلیج فارس و به دنبال آن تصویب منطقه ویژه اقتصادی در این خطه لارستان و جنوب فارس را در کانون توجه مسئولان و مقامات در سطح ملی ونهادهای مختلف از جمله در حوزه اقتصادی قرار داده است.
این نماینده مجلس تاکید کرد: طی همین چند روز از تصویب این منطقه ویژه اقتصادی تاکنون چندین شرکت تجاری و بازرگانی از برخی کشورهای دنیا از جمله کشورهای حوزه خلیج فارس با مشاوران و دفاتر در حوزه انتخابیه و حتی با مراجعه حضوری خواهان حضور در منطقه لارستان برای سرمایه گذاری های کلان در حوزه های مختلف شده اند.
حسین زاده البته این نکته را نیز یادآورشد که نباید اجازه داد برخی فرصت طلبان و افراد غیرمتخصص و نارکارآمد با اغراض و اهداف خاص مانع اجرای برنامه های راهبردی برای جذب سرمایه گذاران واقعی و رونق این منطقه ویژه و استراتژیک شوند.
وی با بیان اینکه کشور ما همواره برای رونق صادرات ناچار به تقویت روابط بین المللی است ، گفت:با توجه به زیرساخت هایی که در لارستان از جمله خیرین، گمرک، فرودگاه بین المللی ، ساختار تجاری شهر، ارتباط با کشورهای مختلف و سایر پتانسیل های تجاری و بازرگانی و تبادلات فرهنگی وجود دارد باید به آینده و رونقی که ایجاد این منطقه ویژه اقتصادی برای توسعه صادرات نه تنها برای خطه جنوب فارس بلکه تقویت سایر مناطق کشور می کند نیز امیدوار باشیم.

منطقه ویژه اقتصادی لارستان با گرایش صنعتی، تجاری و خدماتی و با محوریت صنایع پایین دستی پتروشیمی بوده و میزان اراضی مدنظر برای ایجاد این منطقه حدود ۹۴۸ هکتار پیش بینی شده است.
همچنین بر اساس جانمایی و موقعیت جغرافیایی این منطقه ویژه اقتصادی در محور لار - بندرعباس و حدود ۱۰ کیلومتری شرق شهر لار قرار دارد.
این منطقه ویژه در افق چشم انداز ۱۴۱۵ منطقه‌ای پیشرو در حوزه صنعت و خدمات به ویژه صنایع گاز، پتروشیمی، شیمیایی، صنایع پایین دستی و پشتیبان بنادر ساحلی به عنوان بندر خشک هدفگذاری شده است.
همچنین منطقه ویژه اقتصادی فسا با توجه به میزان قابل ملاحظه تولید محصولات کشاورزی در این شهرستان و شهرستان‌های همجوار آن با گرایش اصلی صنایع تبدیلی کشاورزی و گرایش فرعی صنایع پتروشیمی به تصویب رسیده است.
شهرستان لارستان به مرکزیت شهر لار در فاصله ۳۷۸ کیلومتری و شهرستان فسا نیز در ۱۳۰ کیلومتری جنوب شرق شیراز واقع است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار