طرح توسعه میدان‌های باباگیر (باباقیر) و بانکول در غرب کشور در برنامه توسعه امسال شرکت نفت مناطق مرکزی ایران قرار گرفته است.
کد خبر: ۹۶۳۲۱۸
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۹ 11 May 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک  کرمانشاه به نقل ازمهر،غلامرضا نصیرایی، مدیر فنی شرکت نفت مناطق مرکزی گفت: با پایان عملیات لرزه‌نگاری دوبعدی میدان‌های باباگیر و بانکول و نتایج حاصله از تفسیر داده‌های آن، طرح توسعه این میدان‌ها در دستور کار قرار می‌گیرد. عملیات لرزه‌نگاری دوبعدی میدان‌های پیش‌گفته به طول حدود ۵۰۰ کیلومتر در مناطقی از استان‌های ایلام و کرمانشاه انجام شده و تفسیر داده‌ها زمینه توسعه این میدان‌ها را فراهم آورده است.

وی افزود: توسعه این دو میدان که از جمله میدان‌های تحت سرپرستی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در غرب کشور هستند به‌منظور ارزیابی توان تولید برای پشتیبانی از میدان تنگ‌بیجار انجام می‌شود. عملیات لرزه‌نگاری سه‌بعدی در میدان‌های تنگ‌بیجار و دلاوران به وسعت یک هزار و ۵۶۰ کیلومترمربع در قالب یک پروژه مشترک با میدان‌های باباگیر و بانکول در دست اجرا است که در فاز نخست این عملیات، بخش سه‌بعدی میدان دلاوران به پایان رسیده و مراحل پردازش و تفسیر داده‌های آن در حال اجراست.

به گفته این مقام مسئول با اجرایی شدن پیش‌نیازهای عملیات برداشت داده‌های لرزه‌ای در میدان تنگ‌بیجار، فاز دوم عملیات لرزه‌نگاری سه‌بعدی نیز از ابتدای امسال آغاز و پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۴۰۱ به پایان برسد. این پروژه لرزه‌نگاری از بزرگ‌ترین و پیچیده‌ترین پروژه‌های عملیات برداشت داده‌های لرزه‌ای صنعت نفت به‌شمار می‌رود که با اعتباری حدود ۴۰ میلیون یورو و ۱,۰۵۹ میلیارد ریال در استان ایلام در دستور کار قرار گرفته است.

نصیرایی هدف از اجرای این پروژه را شناسایی بیشتر میدان‌های باباگیر و بانکول برای ارزیابی توان تولید و توسعه آنها، برطرف شدن ابهام‌های ساختمانی و نیز شناسایی دقیق پارامترهای مخزنی میدان تنگ‌بیجار برای توسعه فاز دوم تنگ بیجار، کاهش ریسک حفاری در میدان‌های در حال مطالعه و در نتیجه تضمین تأمین پایدار خوراک پالایشگاه و پتروشیمی ایلام عنوان کرد.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار