مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: خانه حاج باشی اراک شامگاه گذشته بدون اطلاع میراث فرهنگی توسط شهرداری اراک تخریب شد.
کد خبر: ۹۶۲۹۹۷
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۸ 10 May 2021

 

به گزارش تابناک مرکزی، مصطفی مرزبان درباره تخریب شبانه خانه‌حاج باشی اراک افزود : خانه حاج‌باشی در سال ۱۳۹۶ در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفت، اما متاسفانه به دلیل عدم همراهی مالکین برای حفاظت و احیا بنا و تمایل آنان به خروج این اثر از فهرست آثار ملی، موضوع خروج از ثبت در دیوان عدالت اداری مطرح شد.
وی یادآورشد: اداره کل میراث‌فرهنگی استان مرکزی در چند نوبت طی سال اخیر به منظور مرمت بنا نسبت به اعزام عوامل فنی و تجهیز کارگاه اقدام کرده که متاسفانه مالکین همکاری لازم را نداشته‌اند و هر روز بر وسعت تخریب این بنا افزوده می شد.
او اضافه کرد: بنا دچار تخریب ۸۰ درصدی شده بود و مالکین هم هیچ همکاری برای حفظ این بنا نداشتند و با پیگیری پرونده در دیوان عدالت اداری، در نهایت در خردادماه ۱۳۹۹ رای قطعی خروج خانه از فهرست آثار ملی صادر شد.
مرزبان اضافه کرد:میراث‌فرهنگی استان درطول ماه‌های اخیر تمام مقاومت خود را برای حفظ این خانه انجام داد، اما در نهایت شب گذشته عملیات تخریب آغاز شد و با وجود اعزام نیروهای یگان حفاظت اداره کل در محل، ممانعت های اداره کل میراث فرهنگی از تخریب بنا اثربخش نبود و تخریب توسط شهرداری اراک انجام گرفت.
گفتنی است که خانه احمدقلی خان حاج‌باشی اراک مربوط به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی اول بود و به توسعه اراک در دوره پهلوی مربوط می‌شود.
این بنا دارای تناسبات هندسی طلایی در معماری است، تزئینات خوبی دارد، بنایی متقارن قلمداد می‌شود و سیستم آبرسانی از قنات شهر را داراست و جزو خانه‌هایی با معماری ایرانی در اراک به شمار می‌رفت که در آذرماه سال ۱۳۹۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده بود و در شامگاه ۱۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ به صورت کامل تخریب شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار