عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: واکسن های کرونا در بزرگسالان بی خطر شناخته شده اند و افراد زیر ۱۸ سال تا زمانی که در آنها آزمایشات لازم انجام نشود، مجاز به دریافت واکسن COVID-۱۹ نیستند.
کد خبر: ۹۶۲۹۸۸
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۴ 10 May 2021

 

به گزارش تابناک مرکزی، دکتر علی گنجی افزود: داده های فعلی حاکی از آن است که واکسن های COVID-۱۹ تائید شده در مقابل بسیاری از انواع ویروس های جهش یافته محافظت ایجاد می کنند،با این حال، برخی از انواع جهش یافته ممکن است پس از واکسیناسیون در افراد ایجاد بیماری کند.
این دانشیار ایمونولوژی یادآورشد: تاکنون چهار نوع واکسن (اسپوتنیک وی، آستارازنکا، که با پلتفرم آدنوویروس و واکسن های سینوفارم و بهارات که با پلتفرم ویروس غیرفعال طراحی شده اند) در ایمنی زایی علیه کووید-۱۹ در ایران و استان استفاده شده است که امید می رود واکسن های تولید داخل نیز هر چه سریعتر به این سبد اضافه شوند.
وی اضافه کرد: تمامی واکسن های مورد استفاده همواره پایش می شوند و در آزمایش های بالینی فاز III ایمن و ایمنی زا بوده اند.
وی تاکید کرد: هنگامی که در معرض ویروس SARS-CoV-2 قرار می گیریم، سلول های ایمنی بدن به نام لنفوسیت های B و T فعال می شوند، لنفوسیت های B آنتی بادی تولید می کنند و لنفوسیت های T مستقیماً سلول های آلوده به ویروس را از بین می برند، همچنین لنفوسیت های خاطره دار تولید می شود که طی سالهای طولانی باقی مانده و برای شناسایی و پاسخ دادن به همان پاتوژن، در صورت مواجهه مجدد نقش ایفا می کنند.
دکتر گنجی گفت: با توجه به ایمنی حاصل از خانواده کروناویروس ها و ویروس های تنفسی می توان میانگین مدت ایمنی ایجاد شده را حدود یک سال دانست که البته این مدت بر اساس عوامل مختلفی مانند سن افراد و شدت ابتلا به بیماری و ژنتیک افراد می تواند کمتر و یا بیشتر از یک سال باشد و حدود ۱ تا ۲ درصد افراد بهبود یافته در کمتر از یک سال مجدد به این بیماری مبتلا می شوند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک ادامه داد: ممکن است فردی دقیقاً قبل یا در مدت کوتاهی بعد از واکسیناسیون به این بیماری آلوده شود و از آنجاییکه بعد از واکسیناسیون حدود ۲ هفته ایمنی زایی طول می کشد و واکسن وقت کافی برای ایجاد محافظت نداشته باشد، فرد می تواند بیمار شود.
دکتر گنجی با اشاره به اینکه آزمایشات نشان داده است که واکسن های علیهCOVID-19 دارای اثربخشی بالایی هستند اما مانند دیگر واکسن ها 100٪ موثر نخواهند بود، یادآور شد: اکثر واکسن ها عوارض جانبی دارند، درد در محل تزریق واکسن، خستگی، سردرد، تب یا حالت تهوع که عوارض اولیه واکسن می باشد صرفاً نشانه هایی از عملکرد سیستم ایمنی بدن است.
وی اضافه کرد: تزریق واکسن کووید ۱۹ نیز مانند دیگر واکسن ها، باید تحت نظارت دقیق پزشک انجام شود، افراد با سابقه آلرژی بهتر است به مدت ۳۰ دقیقه در کلینیک دریافت واکسن حضور داشته باشند تا در صورت واکنش های آلرژیک، درمان پزشکی مناسب در دسترس باشد.
دکتر گنجی گفت:توصیه می شود تا تکمیل فرآیند واکسیناسیون، افراد واکسینه شده همچنان ماسک بزنند و نکات بهداشتی مانند حفظ فاصله فیزیکی، شستشوی مرتب دست ها و پرهیز از حضور در اجتماع را همچنان رعایت کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار