یک وکیل پایه یک دادگستری گفت: طبق سطر پنجم ماده ۱۱۷۹ قانون مدنی، پدر و مادر حق تنبیه طفل خود را دارند، ولی به استناد این حق نمی‌توانند طفل را خارج از حدود تنبیه کنند.
کد خبر: ۹۶۲۸۸۵
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۶ 10 May 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،هیوا باتمانی کودکان و نوجوانان را عناصر اصلی جامعه آینده دانست و افزود: غفلت از تربیت و حمایت این گروه به مرور زمان می تواند جامعه را به سمت انحطاط و سقوط سوق دهد و این مهم از دیرباز مورد توجه فرهنگ ایرانی و اسلامی قرار گرفته و در قوانین کشور هم جایگاه ویژه ای دارد.

وی تصریح کرد: قانون حمایت از اطفال و نوجوانان مصوب سال 1399 یکی از مهمترین این قوانین است که 51 ماده و 15 تبصره دارد و تمام آن برای حمایت از افراد زیر 18 سال در نظر گرفته شده است.

وی افزود: در بند "ت" ماده 158 قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1392 درخصوص اینکه پدر و مادر برای تنبیه کودکان و نوجوانان چه حد و حدودی دارند، اشاره می کند.

باتمانی اضافه کرد: براین اساس، اقدامات والدین و اولیای قانونی که به منظور تادیب یا حفاظت آنها انجام می شود، مشروط بر اینکه اقدام مذکور در حد متعارف و حدود شرعی تادیب باشد، قابل مجازات نیست‌.

وی یادآورشد: در سطر پنجم ماده 1179 قانون مدنی نیز بیان شده، پدر و مادر حق تنبیه طفل خود را دارند، ولی به استناد این حق نمی توانند طفل را خارج از حدود تنبیه کنند.

عضو کانون وکلای دادگستری کرمانشاه گفت: چنانچه اقدام والدین خارج از حدود متعارف باشد و با قصد ایذاء و انتقام جویی و لجبازی در کار باشد، این اقدام نامشروع است و می تواند مسئولیت حقوقی و کیفری داشته باشد.

وی در این باره افزود: درصورتی که تنبیه والدین بگونه ای باشد که بدن کودک یا نوجوان سیاه و کبود و یا دچار آسیب شود، کودک یا نوجوان می تواند از والدین خود دیه بگیرد.

باتمانی اضافه کرد: همچنین اگر تنبیه والدین از نظر روحی و روانی به کودک یا نوجوان آسیب وارد کند، مسئولیت حقوقی متوجه آنها خواهد بود، برای مثال والدین باید هزینه های درمان و مشاوره فرزند خود را تا زمان بهبودی کامل بپردازند.

وی یادآورشد: اینها آسیب هایی هستند که در قانون برای حمایت از اطفال و نوجوانان در نظر گرفته اند و تخطی از هرکدام از آنها می تواند مصداق کودک آزادی باشد و مرتکب تحت تعقیب قانونی قرار خواهد گرفت.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار