مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه با اشاره به میزان هدر رفت حدود ۴۰ درصدی آب شرب روستایی در استان کرمانشاه گفت: در بسیاری از روستاهای استان مشکل آب نداریم بلکه به دلیل مصرف بی‌رویه آب شرب به خاطر انشعاب غیرمجاز، آبیاری صیفی‌جات، باغات و مزارع با مشکل مدیریت مصرف روبرو هستیم.
کد خبر: ۹۶۲۸۶۸
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۲ 10 May 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا،« علیرضا کاکاوند» در جلسه رسیدگی به مشکلات تنش آبی شهرستان کرمانشاه با حضور فرماندار و بخشداران این شهرستان در سرسرای شرکت آبفای استان، افزود: براساس آمار هواشناسی امسال بارش ها در استان کرمانشاه نسبت به میانگین بلند مدت پنج دهه گذشته ۳۱ درصد کاهش داشته که بی سابقه است.

او اظهار داشت: کرمانشاه از نظر کاهش باران با ۱۸۰ میلی‌متر اولین استان کشور از نظر کاهش بارندگی است و این استان را از نظر تنش آبی و تامین آب شرب شهری و روستایی با مشکل اساسی مواجه می کند.

کاکاوند در ادامه افزود: در سال جاری با پیگیری ها و تلاش فراوان اعتبارات مناسبی به این شرکت در بودجه کشور اختصاص داده شده که امیدواریم هرچه زودتر برای اجرا پروژه و تلاش در راستای کاهش مشکلات آب شرب شهری و روستایی این اعتبارات ابلاغ شود.

اختصاص ۵۳۰میلیارد تومان به حوزه آب روستایی استان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه در ادامه سخنان خود، تامین آب شرب شهر کرمانشاه و تامین آب شرب روستاها را ۲ مشکل اساسی این شرکت در سال جاری با توجه به خشکسالی شدید و خشک شدن چشمه و چاه ها اعلام کرد.

کاکاوند با بیان اینکه امسال برای حوزه آب روستایی استان ۵۳۰ میلیارد تومان حدود ۲۰ برابر بودجه سالهای گذشته اختصاص یافته است، ابراز امیدواری کرد: هرچه سریع تر این اعتبار برای اصلاح و تعمیر خطوط شبکه آبرسانی، تعمیر شکستگی لوله ها، تجهیز مجتمع های آبرسانی، مخازن، بهینه سازی و کف شکن چاه ها، چشمه ها و قنات ابلاغ شود.

او در بخش دیگر از سخنان خود، مصرف بی رویه آب شرب خانوارهای روستایی به دلیل ارزان بودن آب شرب، همچنین انشعاب پشت کنتوری، انشعاب غیر مجاز، شکستن خطوط لوله کشی آب شرب به خاطر معارضان اجتماعی و آبیاری باغات و صیفی جات و مزارع روستاییان بالا دست را از مهم‌ترین مشکلات شرکت آبفا استان در حوزه آب روستایی اعلام کرد و گفت: در این بخش برای جلوگیری از این اقدامات روستاییان به شدت نیازمند همکاری و هم افزایی دیگر ارگان ها مانند فرمانداری ها و بخشداران و دهیاری ها هستیم.

کاکاوند همچنین افزایش سرقت از مخازن، مجتمع ها، درب دریچه ها فلکه ها و تابلو برق و دیگر تجهیزات را از دیگر مشکلات مکرر این شرکت عنوان کرد که باید با همفکری دیگر دستگاه های اجرایی تدابیر اساسی برای آن اندیشید.

کمبود تانکر برای آبرسانی سیار

این مسوول در بخش دیگر از سخنان خود با شاره به خشک سالی شدید امسال پیش بینی کرد در فصل تابستان آب شرب ۳۰۰ روستای استان از طریق تانکر به صورت سیار تامین شود.

او افزود: در حال حاضر شرکت آبفای استان با کمبود شدید تانکر آبرسان سیار مواجهه است و امیداوری با هم افزایی دیگر دستگاه ها مانند شهرداری ها، جهاد کشاورزی، امور عشایری، منابع طبیعی و حتی نیروهای نظامی این مشکل حل شود.

کاکاوند همچنین از خرید پنج دستگاه تانکر آبرسان سیار با اعتبار ۱۵ میلیارد تومان در س الجاری خبر داد.

وی در پایان پیش بینی کرد امسال در حوزه شهری در شهر کرمانشاه و در حوزه روستایی در شهرستان ثلاث باباجانی بیشترین مشکلات تامین آب شرب داشته باشیم هرچند گفت: با تمام توان در شرکت آبفای استان تلاش می شود مشکل تنش آبی مدیریت شود اما این مهم بدون هم افزایی دیگر ارگان ها امکان پذیر نیست.

استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۱۴ شهرستان، ۸۶ دهستان و ۲ هزار و ۵۹۵ آبادی دارد و ۲.۴ درصد جمعیت کشور در این استان ساکن هستند که از این تعداد ۷۵ درصد در نقاط شهری و ۲۵ درصد در نقاط روستایی زندگی می کنند.

این استان ۵۴۰ هزار مشترک آب دارد که از این تعداد بیش از ۳۰۰ هزار مشترک مربوط به کلانشهر یک میلیون نفری کرمانشاه است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار