نماینده مردم استان ایلام؛
نماینده مردم استان ایلام در مجلس شورای اسلامی گفت: مهران تمام فاکتورهای لازم از لحاظ محدوده جغرافیایی و اشتراکات مذهبی، زبانی و فرهنگی با استان های همجوار در خاک عراق، امنیت، مسیرهای سهل الوصول به داخل عراق و شاخص های دیگر را دارد که با تقویت زیرساخت ها، می تواند به یک قطب بزرگ تجاری در کشور تبدیل شود.
کد خبر: ۹۶۲۸۴۲
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰ 10 May 2021

به گزارش تابناک ایلام ؛ سارا فلاحی اظهار داشت: مرز مهران دارای ویژگی های خاصی است که این منطقه را از سایر مرزهای کشور متمایز می کند چرا که مرز مهران در ۲ طرف خاک ایران و عراق از امنیت و ثبات پایداری برخودار است، همچنین این مرز از لحاظ بعد مسافت نزدیکترین مکان برای تردد مسافران و زائران محسوب می شود و دیگر شاخصه مهم وجود قرابت های قومی، مذهبی و زبانی مردم استان ایلام با استان واسط عراق است.

وی افزود: این فاکتورهای مهم و رعایت استانداردهای لازم برای مناطق آزاد تجاری باعث رونق استان ایلام و حتی منطقه غرب کشور خواهد شد چرا که ایلام زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری مورد نظر برای منطقه آزاد مهران را داراست هرچند این زیرساخت ها باید باتوجه به نیازهای منطقه به ویژه کشور عراق توسعه یابد.

فلاحی یادآور شد: نباید افق دید مسوولان فقط محدود به کشور عراق باشد بلکه باید از طریق منطقه آزاد مهران مراودات تجاری با دیگر کشورهای دریای مدیترانه در اولویت های تجاری با محوریت افزایش صادرات باشد.

وی اضافه کرد: در موضوع منطقه تجاری مهران ۲ نکته حائز اهمیت است اول اینکه نباید مرز مهران به مانند خیلی از مناطق آزاد دیگر به محلی برای واردات کالا تبدیل شود بلکه هدف اصلی ایجاد مناطق آزاد بحث توسعه صادرات و ترانزیت کالا به بازارهای تجاری است در حالیکه بسیاری از مناطق آزاد کشور به وارادات کالاها و اجناس خارجی تبدیل شدند و از هدف اصلی خود فاصله گرفتند.

وی در مورد نکته دوم نیز توضیح داد: منطقه آزاد مهران یک مطالبه عمومی و متعلق به عموم مردم جامعه است که از برکت این مصوبه زمینه اشتغال، کارآفرینی، ایجاد مشاغل جدید، توسعه و رونق اقتصادی و تجاری برای عامه مردم استان شکل بگیرد و نباید منطقه آزاد تجاری مهران فرصت و رانتی برای افراد یا گروه های سودجو باشد و مردم از مزایای این طرح محروم شوند.

فلاحی ادامه داد: مهران تمام فاکتورهای لازم از لحاظ محدوده جغرافیایی و اشتراکات مذهبی، زبانی و فرهنگی با استان های همجوار در خاک عراق، امنیت، مسیرهای سهل الوصول به داخل عراق و شاخص های دیگر را دارد که با تقویت زیرساخت ها، می تواند به یک قطب بزرگ تجاری در کشور تبدیل شود.

وی به تاثیر متقابل منطقه آزاد تجاری مهران و راهپیمایی بزرگ اربعین هم اشاره کرد و افزود: مهران همواره در طول ایام سال و به ویژه زمان اربعین پذیرای بیشترین جمعیت زائران از کشور و حتی کشورهای خارجی است که مهران را به عنوان گذرگاه اصلی تردد خود انتخاب می کنند.

وی توضیح داد: توسعه زیرساختی و تجاری مرز مهران به واسطه منطقه آزاد تجاری باعث جذب توریسم سلامت، مذهبی و گردشگر می شود و حضور این گردشگران عاملی برای رونق استان خواهد بود.

فلاحی تاکید کرد: مسوولان باید آگاه باشند که منطقه تجاری مهران با هدف توسعه صادرات باشد و از اهداف تعریف شده مناطق تجاری عدول نکند تا عاملی برای رشد و توسعه استان ایلام باشد.

وی گفت: افزایش درآمدزایی، رشد صنعت و فناوری، ارزآوری خارجی، تلاش برای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی، مدیریت نقدینگی های سرگردان و شناور در سطح استان از جمله مزایای منطقه آزاد تجاری مهران خواهد بود./م

بیشتر بخوانید :

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار