مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت :سالانه ۹۰ گونه پرنده مهاجر وارد تالاب میقان می شود که مهمترین آنها درنای خاکستری، چنگر، خوتکا، اردک نوک پهن، فلامینگو، غاز خاکستری، هوبره، تنجه، حواصیل، اردک سرسبز و .... است .
کد خبر: ۹۶۲۷۳۴
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۹ 09 May 2021

 

به گزارش تابناک مرکزی،رضا میرزائی افزود:تالاب میقان در مناطق مرکزی کشور، تنها تالاب دارای آب در فصل پاییز است و در کریدور مهاجرت پرندگان قراردارد.
وی یادآورشد:روز جهانی پرندگان مهاجر رویدادی بین‌المللی است که در آن بر اهمیت وجود پرندگان مهاجر برای حفظ تعادل زمین، اکوسیستم و انسان تأکید شده است.
وی افزود: . روز جهانی پرندگان مهاجر یک برنامه آگاهی بخشی سالانه است که نیاز به حفاظت از پرندگان مهاجر و زیستگاه های آنها را برجسته می کند،گستره این رویداد، ابزاری مؤثر برای کمک به افزایش آگاهی جهانی در مورد تهدیدات پرندگان مهاجر، اهمیت اکولوژیکی آنها و نیاز به همکاری های بین المللی برای حفاظت از آنها است.
میرزایی ادامه داد: از سال ۲۰۰۶ میلادی، هر ساله كميته ) WMBD روز جهانی پرندگان مهاجر) بر روي يك موضوع متمركز مي شود؛ عنوان شعار سال ۲۰۲۱ « آواز بخوان، پرواز کن، اوج بگیر - مثل پرنده » تعیین شده است.
میرزائی با اشاره باینکه ۵۳۵ گونه پرنده‌ای که در ایران دیده می‌شود، حدود یک‌سوم از پرنده‌های کل دنیا را تشکیل می‌دهند، افزود: براساس آمارهای بین‌المللی می‌توان گفت ۴/۱۲ درصد از کل پرندگان دنیا یعنی بیشتر از ۱۹۲ گونه پرنده اکنون با خطر انقراض دست و پنجه نرم می‌کنند و بخش بزرگی از پرندگانی که در ایران وجود دارد مهاجر هستند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: حفظ این تالاب به عنوان استراحتگاه میان راهی پرندگان مهاجر در پدیده کوچ از اهمیت بالایی برخوردار است واز زمان مهاجرت پرندگان و استقرار آنها در تالاب گشت های کنترل و محافظت از منطقه افزایش می یابد و خوشبختانه در سال گذشته و از همان ابتدای نمایان شدن بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در تالاب میقان ، با مدیریت صحیح ، و تشخیص سریع ، کنترل و مهار بیماری در تالاب میقان در کوتاه ترین زمان ممکن به نحو مطلوبی انجام شد.
میرزائی اظهارداشت : برگزاری روز جهانی پرندگان مهاجر به منظور ترغیب مردم به مشارکت فعال در حفاظت از پرندگان مهاجر می باشد و در سراسر دنیا فعالیت ها و برنامه هایی طراحی و اجرا میشود تا با افزایش آگاهی عمومی، به حفاظت از این پرندگان و زیستگاه آنان کمک شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار