خادم حمزه ادامه داد: مناطق ویژه اقتصادی امروزه نقش و جایگاه ویژه ای در توسعه اقتصادی منطقه ای دارند به طوری که با توجه به آمارها و ارقام در داخل و خارج از کشور، ایجاد این مناطق در شاخص های مختلفی چون درآمد افراد، اشتغال، تثبیت و ماندگاری افراد در محل سکونت خود و جلوگیری از مهاجرت به شهرها، ایجاد زیرساخت های ارتباطی و امکانات و خدمات زندگی و... تاثیر به سزایی دارد.
کد خبر: ۹۶۲۶۹۵
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۳ 09 May 2021

تابناک فارس به نقل از ایرنا: نادر طیبی، با اشاره به تصویب ۲ منطقه ویژه اقتصادی لار و فسا از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: موفقیت مناطق ویژه اقتصادی نیز به امکانات و منابع مالی است تا بتوانند به ویژه در این شرایط که هزینه ایجاد زیرساخت‌ها بسیار بالا است زیرساخت‌های لارم را اجرا کنند.
وی ادامه داد: در بحث واگذاری زمین برای سرمایه‌گذاری در این مناطق نیز باید این اراضی به گونه‌ای در اختیار سازمان‌های مسئول قرار گیرد که از همان ابتدا بتوانند نسبت به جذب سرمایه‌گذار اقدام کنند چرا که سرمایه‌گذار حاضر به سرمایه‌گذاری بر روی زمین اجاره‌ای نیست.
او اظهار داشت: بنابراین باید از همان ابتدا در بحث واگذاری یک سری اختیارات به سازمان‌های مسئول برای جذب سرمایه‌گذار بر روی زمین‌های واگذاری داده شود.
وی، با اشاره به وجود مناطق ویژه اقتصادی شیراز، جهرم، کازرون و انرژی‌بر لامرد در استان فارس افزود: تمام این مناطق به جز منطقه ویژه اقتصادی شیراز دولتی هستند و سازمان‌های مسئول شان نیز مشخص شده است.
مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی شیراز ادامه داد: اولین لازمه مناطق ویژه اقتصادی داشتن یک سازمان مسئول مشخص است؛ به عنوان نمونه، سازمان مسئول منطقه ویژه اقتصادی جهرم سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران است؛ سازمان مسئول منطقه ویژه اقتصادی لامرد سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) است و سازمان مسئول منطقه ویژه اقتصادی کازرون نیز شرکت شهرکهای صنعتی است.
او افزود: منطقه ویژه اقتصادی شیراز نیز یک مجموعه غیر دولتی است و سازمان مسئول آن هم شرکت توسعه صنایع و صادرات فارس سهامی خاص است.
طیبی افزود: میزبان موفقیت این مناطق به همین سازمان‌های مسئول بستگی دارد که آیا آن سازمان مسئول توان مالی و اجرایی قوی دارد یا ندارد؟ مهم این است که در انتخاب سازمان مسئول دقت شود و تلاش شود که یک سازمان مسئول توانمند بیاید که بتواند زیرساخت‌های منطقه را اجرا کند.
وی افزود: البته جانمایی مناطق ویژه اقصادی هم بسیار مهم است، مانند منطقه ویژه اقتصادی شیراز که در کنار کلانشهر شیراز و در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی این شهر قرار دارد.

تلاش‌ها برای ایجاد مناطق ویژه اقتصادی در لار و فسا به عنوان مصوبه سفر اردیبهشت‌ماه ۱۳۸۷ مقام معظم رهبری به استان فارس با تاکید و دستور پیگیری از سوی استاندار به ثمر نشست و این موضوع در مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب رسید.
منطقه ویژه اقتصادی لارستان با گرایش صنعتی، تجاری و خدماتی و با محوریت صنایع پایین دستی پتروشیمی بوده و میزان اراضی مدنظر جهت ایجاد این منطقه حدود ۹۴۸ هکتار است و به لحاظ موقعیت جغرافیایی، در محور لار - بندرعباس در ۱۰ کیلومتری شرق شهر لار قرار دارد.
این منطقه ویژه در افق چشم انداز ۱۴۱۵ منطقه‌ای پیشرو در حوزه صنعت و خدمات به ویژه صنایع گاز، پتروشیمی، شیمیایی، صنایع پایین دستی و پشتیبان بنادر ساحلی به عنوان بندر خشک هدفگذاری شده است.
همچنین منطقه ویژه اقتصادی فسا با توجه به میزان قابل ملاحظه تولید محصولات کشاورزی در این شهرستان و شهرستان‌های همجوار آن با گرایش اصلی صنایع تبدیلی کشاورزی و گرایش فرعی صنایع پتروشیمی به تصویب رسیده است.
بنا بر مطالعات اولیه، منطقه ویژه اقتصادی لار در فاز اول در مساحتی به وسعت ۳۰۰ هکتار از اراضی ملی معروف به پلاک عمادآباد ایجاد خواهد شد.
مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس پیش از این با اشاره به نقش مناطق ویژه اقتصادی در توسعه اقتصادی استان‌ها گفته بود: ایجاد منطقه ویژه اقتصادی لار در دو مقطع زمانی سال های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۶ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده بود اما موضوع در هر دو مقطع در پی ایرادات شورای نگهبان به لایحه ایجاد هشت منطقه آزاد و ۱۳ منطقه ویژه اقتصادی، مختومه باقی ماند.
پایگاه اطلاع رسانی استانداری فارس در مطلب ارسالی خود از قول خادم حمزه افزود: این لایحه در سال‌های ۹۷ و ۹۸ در مجلس شورای اسلامی چند مرتبه مطرح و تصویب شد که در هر مرتبه شورای نگهبان آن را رد کرده بود و نهایتاً در اردیبهشت ۱۳۹۹ موضوع به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد.
وی افزود: با توجه به نقش و جایگاه این مناطق و تاکید استاندار فارس، موضوع به طور مستمر از سوی استانداری مورد پیگیری قرار گرفت که منجر به حضور تیم کارشناسی کمیسیون اقتصاد کلان، بازرگانی و اداری مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده شورای عالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی در استان فارس در روزهای ۱۳ و ۱۴ اسفندماه ۱۳۹۹ شد.
مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس گفت: در این راستا، از شهرستان های فسا و لارستان بازدید میدانی صورت گرفت و همه مستندات و مکاتبات سال های گذشته به همراه گزارش توجیهی ایجاد مناطق مزبور به منظور بررسی مجدد و اخذ تصمیم نهایی در نشست مجمع تشخیص مصلحت نظام، تحویل این تیم شد که در نهایت در جلسه پانزدهم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ این مجمع، مورد تایید قرار گرفت و مناطق مذکور تصویب شد.
خادم حمزه ادامه داد: مناطق ویژه اقتصادی امروزه نقش و جایگاه ویژه ای در توسعه اقتصادی منطقه ای دارند به طوری که با توجه به آمارها و ارقام در داخل و خارج از کشور، ایجاد این مناطق در شاخص های مختلفی چون درآمد افراد، اشتغال، تثبیت و ماندگاری افراد در محل سکونت خود و جلوگیری از مهاجرت به شهرها، ایجاد زیرساخت های ارتباطی و امکانات و خدمات زندگی و... تاثیر به سزایی دارد.


شهرستان لار در فاصله ۳۷۸ کیلومتری و شهرستان فسا در ۱۳۰ کیلومتری جنوب شرق شیراز واقع است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار