معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: تمام مرتع‌داران دارای پروانه چرای دام در استان به منظور تمدید پروانه هر چه زودتر نسبت به ارائه طرح علمی بهره‌برداری از مرتع اقدام کنند.
کد خبر: ۹۶۲۶۴۹
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۷ 09 May 2021

شاخص‌های اکولوژیکی مراتع سمنان بهبود می یابد/ چرای دام مدیریت شود -  خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency

 

به گزارش تابناک سمنان علی اصغر جلالی  ابراز داشت: تمدید پروانه چرای دام مرتع‌داران استان سمنان از این پس منوط به ارائه طرح علمی بهره‌برداری از مرتع  است و هم چنین در تهیه طرح علمی بهره‌برداری از مرتع باید طرح‌ها برای اصلاح و احیای مرتع، نحوه چرای دام در مرتع و استراحت مرتع برای تقویت پوشش گیاهی پیش‌بینی شود.

وی ادامه داد: تهیه طرح علمی برای بهره‌برداری از مرتع و امضای قرارداد چندساله واگذاری مرتع یک طرح ملی و براساس شرایط و ضوابط است و با بهره‌برداران مرتع در صورت ارائه طرح علمی قرارداد واگذاری مرتع به صورت سند محضری منعقد می‌شود و دیگر مانند شرایط فعلی نیاز به تمدید هر ساله نیست.

وی بیان کرد: طرح‌های علمی بهره‌برداری از مراتع‌ استان سمنان با توجه به ظرفیت منطقه در زمینه‌های مختلف مانند گردشگری، زنبورداری، پرورش ماهی و کشت گیاهان دارویی به منظور تقویت پوشش گیاهی و کمک به معیشت بهره‌برداران قابلیت تهیه و تصویب دارد.

جلالی اضافه کرد: وسعت عرصه های منابع طبیعی استان سمنان پنج میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار است که از این میزان بیش از سه میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار قابل تعلیف دام و جزو مناطق ییلاقی و قشلاقی است  و برای بهره‌برداری از این سه‌ هکتار طرح تهیه شود.

وی  با بیان این که استان سمنان هفت هزار و ۹۰۰ نفر بهره بردار مرتع با ۹۹۰ هزار راس دام دارد، افزود: ظرفیت تعداد دام در مراتع در مناطق مختلف استان بر اساس میزان علوفه در هر هکتار از مرتع تعیین می شود.

جلالی تصریح کرد: قبل از انقلاب در مراتع استان ۱۱۰ سامانه عرفی تعریف شده بود که ۶۳۰ بهره بردار در این سامانه های عرفی مشغول به فعالیت بودند اما به برکت انقلاب اسلامی اکنون  از یکهزار و ۲۵۲ هکتار سامانه عرفی بهره‌برداری می‌شود.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: تمام بهره‌برداران مراتع استان سمنان دارای پروانه چرا هستند و اجرای طرح پایش مراتع در استان ، منجر به ابطال پروانه چرای ۶۱۱  دامدار غیرواقعی در این استان باطل شد.

دامدار غیرواقعی به فردی اطلاق می شود که با استفاده از پروانه چرای فرد حقیقی دیگری اقدام به دامپروری و تعلیف دام در مراتع می کند .

از ۹.۷ میلیون هکتار وسعت استان سمنان، ۵۵ درصد نواحی بیابانی و خشک، ۳۸.۵ درصد مراتع، ۲ درصد اراضی کشاورزی و ۳.۶ درصد جنگل است.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: ایرنا

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار