مسؤول بیماری‌های خاص و پیوند اعضای علوم پزشکی استان کرمانشاه گفت: مجموع تعداد بیماران خاص و صعب الاعلاج و پیوندی استان بیش از ۴ هزار و ۵۰۶ نفر است.
کد خبر: ۹۶۲۵۸۱
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۳ 09 May 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه  به نقل از فارس،، بهنام روندی امروز در جمع اصحاب رسانه با اشاره به مناسبت امروز(۱۸ اردیبهشت ماه) روز بیماری‌های خاص و صعب‌الاعلاج، اظهار داشت: بیماری‌های خاص به گروهی اطلاق می شود که از طرف وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی برای آن‌ها تمهیدات خاصی در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: طی سال‌های اخیر در راستای سرسامان‌ گرفتن خدماتی که برای این گروه از بیماران ارائه می شود تقسیم‌بندی خاصی انجام شده، براساس این تقسیم‌بندی‌ها بیمارن خاص در چهار گروه اصلی بیماران هموفیلی، تالاسمی، دیالیزی و ام.اس قرار می‌گیرند.

مسؤول بیماری‌های خاص و پیوند اعضای علوم پزشکی استان کرمانشاه تصریح کرد: در کنار این چهار گروه بیماران خاص چندین بیماری همچون بال پروانه‌ای، اوتیسم، متابولیک، نقص سیستم ایمنی و چندین بیماری نادر به‌عنوان بیماری‌های صعب‌الاعلاج قرار می‌گیرید.

وی اضافه کرد: در این تقسیم‌بندی‌ها چند بیماری دیگر هم وجود دارد که در واقع ناشی از بیماری‌ دیگر بوده و شخص مجبور شده به علت از دست رفتن عملکرد یکی از ارگان‌های حیاتی پیوند اعضا داشته باشد همانند پیوند کلیه، قلب، ریه، کبد، پانکراس و... که از طریق وزارت بهداشت تحت حمایت‌های خاصی هستند.

روندی اشاره‌ای به تعداد بیماران خاص استان داشت و افزود: مجموع تعداد بیماران خاص و صعب‌الاعلاج و پیوندی استان بیش از ۴ هزار و ۵۰۶ نفر است که ۳ هزار و ۵۲۶ نفر از این تعداد در مرکز استان و مابقی در دیگر شهرستان‌های استان هستند.

وی خاطرنشان کرد: به تفکیک تعداد بیماران هموفیلی استان ۲۳۱ نفر، تالاسمی ۳۰۱ نفر، دیالیزی خونی و صفاقی ۶۷۳ نفر، ام.اس یک‌هزار و ۸۷۰ نفر هستند.

روندی تعداد بیماران بال پروانه‌ای استان را ۱۵ نفر اعلام کرد و گفت: از طرف وزارت بهداشت برای بیماران هرساله یک بسته حمایتی در نظر گرفته می‌شود که در برگیرنده خدمات حمایتی و درمانی برای این بیماران در مراکز دولتی وابسته به وزارت بهداشت است که در چارچوب برنامه‌های اجرایی طرح و تحول سلامت و قانون بودجه‌ای هرساله به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ می‌شود.

این مسئول در توضیح این بسته حمایتی، گفت: در این بسته تعدادی از داروهای اصلی مورد نیاز این بیماران مورد حمایت‌های بیمه‌ای و دولتی قرار گرفته و تعدادی از بیماران که نیازمند خدمات آزمایشگاهی مکرر، تصویربرداری مختلف و... هستند به تعدادی که وزارت بهداشت تصمیم‌گیری کرده در مراکز دولتی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی رایگان ارائه می‌شود.

وی در خصوص مسری و قابل انتقال بودن بیماری‌های خاص، گفت: این بیماری‌ جزء دسته‌ای از بیماران هستند که قابلیت واگیری ندارند و عمدتا ناشی از مشکلات و نقص‌های ژنتیکی و یا در طول زندگی به دلیل مشکلات و عوارض ناشی از بیماری‌های دیگر در بدن ایجاد می‌شوند.

روندی در خصوص واکسیناسیون بیماران خاص استان علیه کرونا، افزود: با توجه به همه‌گیری وسیع بیماری کرونا در سطح جامعه و وضعیت بیماران خاص، نیازمند تمهیدات خاصی هستند که ممنوعیت جابه‌جایی این بیماران بین شهرها و استان‌های مختلف به‌عنوان اولین برنامه‌ای بود که از سوی وزارت بهداشت در نظر گرفته شد.

وی اضافه کرد: با توجه به سیستم ایمنی بدن این بیماران نمی‌‌شود مانند افراد عادی در مراکز بهداشتی به صورت سرپایی واکسینه شوند، واکسیناسیون این افراد حتما باید در کلینیک‌های تخصصی دانشگاهی و در بیمارستان‌ها با تمهیدات خاصی انجام شود و نوع واکسن این بیماران هم خاص است.

روندی گفت: طی روزهای اخیر بیش از ۶۰۰ نفر از بیماران خاص استان علیه کرونا واکسینه شدند و واکسیناسیون این بیماران در کلینیک تخصصی شهید فتاحی و بوستان کمان‌کان ادامه دارد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار