رییس مجمع نمایندگان استان کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی گفت: استان کرمانشاه ظرفیت‌های بسیار بزرگی دارد و تصویب منطقه آزاد قصرشیرین می‌تواند یک نقطه عطفی در تاریخ کرمانشاه باشد.
کد خبر: ۹۶۲۵۶۸
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۰ 09 May 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه  به نقل از ایرنا،سید «جواد حسینی‌کیا» ، افزود: مرز خسروی در قصرشیرین از قدیمی‌ترین مرزهای رسمی کشور در همسایگی با کشور عراق بوده و نیازمند توجه بیشتر است.

وی با بیان اینکه کرمانشاه در ایام جنگ نتوانسته توسعه پیدا کند و بعد از جنگ نیز به دلیل خسارت های فراوان مدت‌ها درگیر بازسازی بود، تصریح کرد: اکنون با ظرفیتی که در منطقه آزاد قصرشیرین فراهم شده می تواند برای اقتصاد کرمانشاه جهشی را در پی داشته باشد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: نمایندگان دوره دهم مجلس شورای اسلامی برای تصویب این طرح تلاش بسیار گسترده ای کردند و باید از آنها قدردانی کرد چرا که در جریان سفر رییس جمهور در دوره قبل به کرمانشاه، مجمع نمایندگان با رییس جمهور رایزنی های زیادی داشتند.

حسینی‌کیا اضافه کرد: در بخش های مختلف پیگیری های فراوانی انجام شد تا منطقه آزاد قصرشیرین در مجمع تشخیص مصلت نظام تایید شود و این مهم می تواند از یک سو کرمانشاه را به بهشت سرمایه گذاری تبدیل کند و از سویی دیگر، می تواند برای استان جهش خوب اقتصادی ایجاد کند و بیکاری را کاهش دهد.

منطقه آزاد مطالبه جدی مردم کرمانشاه

منطقه آزاد تجاری قصرشیرین به عنوان یک مطالبه و خواست اصلی مردم استان کرمانشاه برای مجاب کردن دولت برای تصویب آن برای الحاق به مناطق هفتگانه آزاد تجاری کشور در سفر رییس جمهوری به این شهرستان مطرح شد که نام قصرشیرین پس از قول رییس جمهوری در سفر استانی کرمانشاه (تیر ۹۵) به این لایحه اضافه شد.

پیشنهاد لایحه مناطق آزاد تجاری هفتگانه را رییس جمهوری تیرماه ۹۵ تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد و کلیات آن در همان سال به تصویب نمایندگان رسید.

به گزارش ایرنا؛ دولت در تیر ۱۳۹۵ لایحه ایجاد هشت منطقه آزاد تجاری در استان‌های گلستان (اینچه برون)، ایلام (مهران)، اردبیل (اردبیل)، سیستان و بلوچستان (سیستان)، کردستان (بانه، مریوان)، هرمزگان (جاسک)، بوشهر (بوشهر)، کرمانشاه (قصرشیرین) را به مجلس فرستاد و گرچه در آنجا تصویب شد اما با مخالفت شورای نگهبان به مجمع تشخیص مصلحت رفت.

در نهایت روز چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام با قرار گرفتن قصرشیرین به عنوان منطقه آزاد تجاری موافقت کردند.

شهرستان مرزی قصرشیرین با بیش از ۲۷ هزار تن جمعیت در غرب کرمانشاه، با عراق ۱۸۶ کیلومتر مرز دارد که در امتداد این مرز، ۲ معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد که مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این ۲ مرز انجام می‌شود.

مرز خسروی در ۲۰ کیلومتری قصرشیرین دارای بزرگترین پایانه زمینی بین المللی خاورمیانه است.

مرز رسمی پرویزخان در شهرستان قصرشیرین به صورت رسمی در سال ۸۶ تاسیس و راه اندازی شد که هم مرز با اقلیم کردستان عراق و در همسایگی استان سلیمانیه قرار دارد.

هم اکنون عمده کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین با مناطق کردنشین عراق به ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه، موصل، خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می شود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار