رییس اداره بیماری‌های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: باتوجه به اینکه تعداد بیماران خاص زیاد است، مجبوریم واکسیناسیون بیماران را براساس اولویت و زمانبندی انجام دهیم تا از تجمع بیماران جلوگیری شود.
کد خبر: ۹۶۲۵۳۰
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۶ 08 May 2021

شهربانو مظاهری جمعیت بیماران خاص استان اصفهان را حدود ۱۵ هزار نفر اعلام و اظهار کرد: بیماری های خاص در استان به ترتیب ام اس، همودیالیز و دیالیز صفاقی، پیوند اعضا، تالاسمی، هموفیلی، نقص ایمنی اولیه، اتیسم، ای بی یا بال پروانه ای، ام پی اس یا موکوپلی ساکاریدوز، سیستیک فیبروزیس و اس ام آ یا اسپینال ماسکولار آتروفی‌ است.

وی با بیان اینکه بیماری ام اس شایع ترین آمار را در بین بیماری های خاص در استان دارد، گفت: گروه سنی ابتلا به بیماری های خاص بسته به نوع بیماری متفاوت است. بیشتر بیماران ام اس، تالاسمی و هموفیلی جوانان هستند، بیماران ای بی، ام پس اس، اتیسم و اس ام آ بیشتر کودکان و بیماران دیالیز و پیوند عضو بیشتر در سن میانسالی و سالمندان هستند.

رییس اداره بیماری‌های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص مراقبت های بیماران خاص در دوران همه گیری کرونا، گفت: از ابتدای شروع همه گیری کرونا به همه مراکز بیماری های خاص متناسب با خدمتی که ارائه می دهند، دستورالعمل های وزارت بهداشت و معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اعلام شد و آموزش های لازم برای رعایت پروتکل های بهداشتی مانند فاصله گذاری، استفاده از ماسک و وسایل حفاظت فردی برای بیماران و کارکنان، ضدعفونی کردن سطوح و ... داده و به طور مستمر بر روند فعالیت های آنها نظارت شد.

وی با بیان اینکه در این دوران تلاش کردیم تا جایی که امکان دارد خدمات به بیماران خاص به صورت غیرحضوری ارائه شود تا کمتر نیاز به رفت و آمد داشته باشند، افزود: برای برخی بیماران مانند مبتلایان به ام اس هماهنگی لازم انجام شد تا نیازی به مراجعه به کمیسیون پزشکی نداشته باشند و با هماهنگی سازمان های بیمه گر قرار شد تاییدیه داروها را مستقیما بگیرند. همچنین به بیمارستان ها ابلاغ کردیم بیماران دیالیزی مهمان به دانشگاه علوم پزشکی معرفی نشوند و در کل کشور بیمار مهمان دیالیزی پذیرفته نشد تا حفاظت بیشتری از این بیماران به عمل آید.

مظاهری با بیان اینکه آمار فوتی های بیماران خاص در سال ۱۳۹۹ با سال های گذشته اختلاف زیادی نداشت، گفت: فوتی های بیماران خاص بر اثر ابتلا به بیماری کووید۱۹ بیشتر از افراد دیگر جامعه نبوده است.

وی به تاثیر تحریم ها بر تامین دارو و تجهیزات بیماران خاص اشاره و خاطرنشان کرد: با تلاش های انجام شده در سطح دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و وزارت بهداشت، مشکل جدی برای بیماران خاص در استان به وجود نیامده، البته کیفیت خدمات نسبت به قبل تغییراتی پیدا کرده، اما تمام تلاش ما این بوده که بیماران در این دوران آسیبی نبینند.

رییس اداره بیماری‌های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: طبق دستورالعمل حمایت از بیماران خاص و صعب العلاج که از طرف وزارت بهداشت ابلاغ شده، بیماران خاص در مراکز دولتی دانشگاهی از خدمات بسته های حمایتی که برای هر بیمار به صورت جداگانه تعریف شده استفاده می کنند. براین اساس بسیاری از خدمات از قبیل دارو، ویزیت، خدمات آزمایشگاهی، تصویربرداری، رادیولوژی، بستری در بیمارستان، دندانپزشکی و سایر خدمات برای بیماران رایگان است یا با هزینه خیلی کم انجام می شود البته شرط استفاده از بسته های حمایتی، ارائه خدمات در مراکز دولتی دانشگاهی است.

وی با یادآوری اینکه واکسیناسیون بیماران خاص بالای ۱۸ سال در استان اصفهان از ابتدای اردیبهشت آغاز شد، گفت: بیماران دیالیزی، هموفیلی و تالاسمی، ام پی اس، ای بی، اس ام آ که شرایط تزریق واکسن را داشتند به طور کامل واکسینه شدند، البته ممکن است تعدادی به خاطر تزریق خون، تب، عفونت فعال و یا مشکلات دیگر هنوز واکسینه نشده باشند که در همین چند روز لکه گیری واکسیناسیون انجام می شود.

مظاهری با اعلام اینکه واکسیناسیون بیماران ام اس، سرطان و پیوند درحال انجام است، اظهار کرد: از هفته آینده واکسیناسیون بیماران مبتلا به نقص سیستم ایمنی اولیه و اتیسم بالای ۱۸ سال را شروع می کنیم. بیماران دیابتی، قلبی و سایر بیماری های زمینه ای، واکسیناسیون مطابق با دستورالعمل های وزارت بهداشت و طبق برنامه زمانبندی و تعداد واکسنی که تخصیص می یابد در ماه های آینده توسط معاونت بهداشتی انجام خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه قبل از شروع واکسیناسیون بیماران خاص جلسات متعددی با گروه های هیئت علمی به تفکیک هر بیماری گذاشته شد و شرایط تزریق، موارد منع تزریق واکسن و کلیه نکات مهم مطرح شد، گفت: قرار شد بیماران خاص با اجازه پزشک معالج و معرفی نامه پزشک مطابق با برنامه زمانبندی که از طریق تلفن یا پیامک به اطلاع آنها رسیده جهت واکسیناسیون مراجعه کنند.

رییس اداره بیماری‌های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاکنون هیچ عارضه جدی در اثر تزریق واکسن به بیماران خاص در استان گزارش نشده است، تصریح کرد: تنها عوارض مختصر در حد بدن درد، درد محل تزریق و علائم مشابه در بیماران خاص گزارش شده که مشابه سایر گروه های جامعه بوده و خوشبختانه مشکل جدی نبوده است.

مظاهری با اشاره به اینکه مزایای تزریق واکسن کرونا از عوارض آن بیشتر است، به بیماران خاص توصیه کرد در صورتی که اجازه تزریق از پزشک دارند حتما برای واکسیناسیون اقدام کنند.

وی خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه تعداد بیماران خاص زیاد است مجبوریم واکسیناسیون بیماران را با اولویت بندی و زمانبندی انجام دهیم تا از تجمع بیماران جلوگیری شود، بنابراین از بیماران عزیز درخواست می کنیم صبوری به خرج دهند و نگران نباشند چون به زودی همه واکسینه می شوند.

رییس اداره بیماری‌های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه بیماران خاص صرفا پس از تماس تلفنی یا دریافت پیامک برای تزریق واکسن کرونا به مراکز معرفی شده مراجعه کنند، گفت: تزریق واکسن کرونا به معنای ایمنی کامل نیست و بیماران حتی بعد از تزریق دوز دوم باید پروتکل های بهداشتی مانند استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی، تغذیه مناسب و استراحت کافی را رعایت کنند تا بتوانیم از شر این ویروس خلاص شویم.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار