رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: آمار بستری های موج چهارم کرونا در استان مرکزی بسیار بیشتر از میانگین کشوری است.
کد خبر: ۹۶۲۴۵۵
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۶ 08 May 2021

 

به گزارش تابناک مرکزی، دکتر سید محمد جمالیان در جلسه ستاد مدیریت کرونا در استان مرکزی، افزود: استان های مرکزی و کهگیلویه و بویراحمد بیشترین میزان بستری را در موج چهارم در کشور به خود اختصاص داده اند، بطوریکه به صورت میانگین و در وضعیت قرمز، روازنه به ازای هر صد هزار نفر جمعیت ۱۸ بیمار بستری و در وضعیت نارنجی که شرایط نسبتا پایدار است، ۱۳ بیمار در مراکز درمانی بستری شده اند.
وی یادآورشد: در وضعیت فعلی، پزشکان، پرستاران و سایر کادر و پرسنل فشار مضاعفی را تحمل می کنند و کمبود نیروی انسانی باعث شده کادر درمانی جدای از انجام وظایف، دست به ایثار و از خود گذشتگی بزنند، بطوریکه هر پرستار در استان معادل چهار پرستار و هر پزشک برابر دو و نیم پزشک در مقایسه با دیگر استان ها فعالیت می کنند.
وی افزود: متاسفانه میزان پرستار به تخت در استان ۰/۸ است و از میانگین کشوری که ۱/۴ الی ۱/۶ است بسیار کمتر بوده و میزان تخت نیز به ازای هر ۱۰ هزار نفر جمعیت ۱/۲ بوده که نسبت به میانگین کشوری که (۱/۸) است، تفاوت زیادی وجود دارد.
دکتر جمالیان در ادامه به کمبود اکسیژن در مراکز در برخی از مواقع و کمک صنایع، هلال احمر و نیروهای مسلح اشاره کرد و گفت: با توجه به فشار مالی شدیدی که برای دانشگاه وجود دارد اگر این کمک ها نبود قطعا با بحران شدیدتر مالی مواجه می شدیم.
وی اضافه کرد: دانشگاه علوم پزشکی اراک در یک ماه گذشته مبلغ ۴ میلیارد تومان تجهیزات حفاظتی و ۹ میلیارد تومان داروی رمدیسیور و فاویپیراویر برای بیمارستان ها به صورت نقد خریداری کرده است، همچنین شارژ کپسول های اکسیژن هر شهرستان نیز چهارصد میلیون تومان هزینه به همراه داشته است که اگر کمک های کارخانجات ماشین سازی و هپکو در شارژ رایگان کپسول های اکسیژن نبود، مجموعه بهداشت و درمان در استان با مشکلات عدیده ای مواجه می شد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: با توجه به اینکه کادر درمان بیش از چهارده ماه بی وقفه در حال تلاش هستند، به منظور تجدید قوا نیاز به استراحت دست کم ۷۲ ساعته دارند، به همین منظور از تمامی ادارات و دستگاه هایی که توانایی اعزام نیروی انسانی را دارند می خواهیم در این زمینه هم به کمک دانشگاه علوم پزشکی بیایند.
دکتر جمالیان به انجام واکسیناسیون و پیشرو بودن استان مرکزی در این امر اشاره کرد و گفت: واکسینه کردن گروه هدف سنین بالای ۸۰ سال تا چند روز آینده به اتمام رسیده و از روز دوشنبه واکسیناسیون گروه های اولویت دار ۷۵ سال به بالا آغاز می شود.
وی یادآور شد: در دوز اول دریافت این واکسن ۳۶۱۱۱ دوز وارد استان شده که ۲۳۶۵۶ واکسن تزریق و برای افرادی که در انتظار تزریق نوبت دوم بوده اند نیز ۵۲۱۶ واکسن دریافت که ۳۱۱۶ تزریق شده است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک همچنین با تاکید بر اینکه ارائه خدمت درمانی به اتباع خارجی و غیر ایرانی تفاوتی با هموطنان عزیزمان ندارد، گفت: در طی این مدت تاکنون هزینه ارائه خدمت به اتباع افغانستانی در بحث بیماری کرونا، یک میلیارد و هشتصد میلیون تومان شده است که با توجه به اینکه این قشیر از طرف بیمه حمایت نمی شوند و کلیه خدمات ارائه شده کاملا رایگان بوده است، به همین خاطر از بهروز اکرمی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی، خواهشمندیم در این باره چاره ای بیاندیشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار